Kattunge rymde och gick på café...
En 4 månaders kattunge gav sig ut på egen tass och gick bl.a. på café.
Genom att kattungen hade halsband på sig kunde matte identifiera sin katt.
Vi får hoppas att kattungen även var IDmärkt och ägarregistrad.
Från årsskiftet blir det lagkrav på att kattungar från 4 månaders ålder ska vara IDmärkta och registrerade i Jordbruksverkets register (som ännu inte går att regga katter i - men snart så…!).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ägaren ställer upp med namn och bild och ger därmed oansvariga kattägare ett ansikte…
Söderhamnskuriren skriver:
"Hanna Wahlberg i Söderhamn släppte ut sin katt Sivan som vanligt på morgonen, men när hon ropade kom hon inte hem. Det skulle visa sig att Sivan tagit en tur till Hudiksvall och gått på Espresso house.
– Det är helt omöjligt, som att hon har tagit tåget upp för att busa lite, säger Hanna Wahlberg.
Det är inte första gången som lilla Sivan begett sig ut på äventyr. Matte Hanna Wahlberg berättar att hon rymt en gång tidigare, bara för ungefär två veckor sedan".
En 4- månaders KATTUNGE!! Bedrövligt…
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, det är bedrövligt. 4 månader gamla kattungar bör ö.h.t. inte släppas ut på egen tass.
Men fortfarande finns det de som tror att det är bra för kattungar att lära sig utelivet så tidigt som möjligt. Och så släpps kattungen ut och förväntas kunna hantera hela världen på egen tass.
Inte att rekommendera!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag började att gå i koppel med min kattunge som nu är stor, när hon var 6 månader. Sedan så släppte jag ut henne på egen tass när hon blev 7 och en halv månad. Typ. Helt sjuukt!
Tjena^^