Lärt katten gå på toa
Tröttnat på kattlådan?
Kanske är det dags att lära katten att gå på toa istället?
Katten i reportaget ska tydligen få lära sig att spola också.
Här hemma har jag en katt-tjej som spolar allt vad hon orkar. Det har hon lärt sig själv. Alltid lika spännande för matten att vakna nattetid av att någon spolar på toan… (matten bor själv med katterna, så ingen "borde" spola…).
Men att lära min tjej att gå på toa - det kan jag nog glömma…. 🤣
Men kanske en kul utmaning till någon annan…? 😊
https://www.tv4.se/klipp/va/13786191/har-ar-katten-som-gar-pa-toa-helt-sjalv
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-09-03 13:39 av Uppkatten
Jag tycker det är fel att lära en katt använda vår toalett. Det är emot deras natur, tycker jag..
En katt markerar med kiss och bajs, även om de gömmer det. Det handlar om trygghet och säkerhet.
Att ta detta ifrån dom, är fel.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
#0: Mina katter var väldigt fascinerade av att se på spolningen men att själva trycka på knappen var för ansträngande, sånt hade de tjänstefolk till.
De var också fantastiska på att riva toapappret åt mig och andra som lånade badrummet. Finfördelade jämna strimlor. Bara ta en nypa strimlor och… lycka till! 😅
Att lära katten använda toaletten skulle kännas väldigt fel. De har redan fått kompromissa till att använda låda så då kan jag banne mig dra mitt strå till stacken och hålla efter den åt dem.
// Harley
Ja, nog bör de få ha kvar kattlådan som ett alternativ, det kan jag också tycka.
Men jag har läst om katter som spontant har börjat använda toaletten, och det kan man knappast invända mot.
Jag skulle mest vara bekymrad för att själva katten skulle hamna i toaletten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Aha, ja om de på eget bevåg vill börja använda de tvåbentas toalett så är det en annan femma.
Håller med dig, det hade varit ett orosmoment om man skulle behöva bärga stackars katten ur toaletten…eller ännu värre om… nej, så mörkt ska vi inte tänka nu. Huga.
Vill minnas att det finns speciella "katt-sitsar", man kan montera på toaletten så katterna får lite mer svängrum när de uträttar sina behov. Då minskar iaf risken att de drattar ner.
// Harley
#3: ja, väljer katten själv att använda toaletten så har den ju gjort ett val.
Men att lära en katt gå på toaletten istället för lådan handlar om lathet tycker jag.
Jag har inte ens toalocket uppe, för jag är rädd att katten ska trilla i
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Här hemma är locket också alltid på.
Så katterna får nöja sig med att spola… 🤣