Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratövrigt-kattrelaterat
Läst 111 ggr
Syntium
2

Lantrasen bondkatt

Fick upp ett minne på facebook om Lantrasföreningen Bondkatten som jag förträngt. Eftersom jag verkar lida av nån form av självplågeri så letade jag upp deras sida och… Jag förstår inte vad de vill?
De pratar om bevarande av nån slags ursprungshuskatt men samtidigt låter de som att de vill skapa denna nya ras genom att avla på egenskaper som att fånga råttor (inte bara möss) och bygga upp en genbank.
Det är tydligen inte placeringen av katten som spelar roll ( "Vilken katt som helst blir inte en lantraskatt bara för att den för tillfället hålls som stallkatt") men jag förstår inte riktigt hur man vet om en katt än en bondkatt eller inte, särskilt som de ofta fått föröka sig lite hur som helst.

Katter som ingår i bevarandearbetet ska vara intakta, friska och fria från medfödda defekter. För att ha realistisk kontroll på aveln godkänns inte kattungar med okänd mor eller far som inte är känd individuellt eller inom grupp.

Så, hur ska man ha koll på detta när katten samtidigt ska få röra sig helt fritt på gården?

Det är stammar där ingen eller ringa korsning med andra raser har skett som är intressanta ur bevarandesynpunkt. Bondkatten har inte längre sin givna plats på dagens stora gårdar. Det är i glesbygd och i små byar man har störst chans att hitta de genuina lantraskatterna, ofta hos äldre människor. Hjälp oss med inventeringen: Intervjua ägaren om katternas bakgrund och försök köpa ett par kattungar. Föreningen hjälper till med förmedlingen, om ni inte själv behöver dem. Vi behöver generna i populationen.

Detta känns också tveksamt. Vad klassar de som en äkta bondkatt egentligen?

Ska väl sägas att jag har inte lusläst sidan, jag kan ha missat något.

"I'm too old for this shit."

OberonsMatte
7

Det enda de vill bevara måste helt enkelt vara den gamla förlegade kattsyn och katthållning som i synnerhet kan förekomma på landsbygden… och de vet också var den förekommer: "i glesbygd och i små byar man har störst chans att hitta de genuina lantraskatterna, ofta hos äldre människor". För det är ju förmodligen just hos äldre människor bosatta i glesbygd som kastrering, id-märkning, vaccinationer och veterinärvårdsförsäkring upplevs som onödiga nymodigheter och inget de själva skulle drömma om att kosta på de katter som hålls runt gården.

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
1

#1 Det verkar ju onekligen så. Och är det inte så behöver de förtydliga sig rätt rejält.

OberonsMatte
3

#2 De kan inte förtydliga vad de menar eftersom föreställningen om att Bondkatten är en egen och utrotningshotad ras bygger på naiv okunskap. Det var inte kattintresserade personer som skapade avelsplanen för Bondkatt, det var personer som trodde att lantrastänket för andra lantdjur även kunde appliceras på katten eftersom katter också ofta finns där det finns bondgårdar.

Att katter som kan jaga finns överallt och inte bara på bondgårdar verkar de helt omedvetna om. Att det finns katter i hemlöshet (och vad det beror på) verkar de också helt omedvetna om. Att deras okunskap var stor kan jag ha överseende med, men att t.o.m. någon på Jordbruksverket (!) först godkände avelsplanen har jag fortfarande svårt att smälta.

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
3

#3 Där slog du nog huvudet på den berömda spiken. Det är inte kattintresserade människor utan folk som har synen "arbetsdjur" på katt.

Ja, jordbruksverketsgrejen ja…🤯