Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 477 ggr
Uppkatten
4

Namninsamling, djur i skyddsrum

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Det här är Max. Han är en fyra månader gammal kattunge. Hans liv består, liksom alla kattungars liv skall göra; av att växa, leka, sova, äta, gå på lådan och att upptäcka världen. Och för att kunna göra det är han helt beroende av mig, sin ägare. När Max vill äta går han och säger till mig, när han vill leka kommer han till mig med en favoritmus och stirrar uppmanande på mig för att jag skall kasta den, om jag inte skulle rengöra hans kattlåda skulle han med all sannolikhet välja att hålla sig
Magi-cat
3

👍😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
3

Det blir ju lite märkligt om myndigheterna uppmanar oss att bryta mot djurskyddslagstiftningen i händelse av krig…?

Kanske visar det vilken status andra djur ges, och vilken status människan ger sig själv…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2

De kanske bara inte tänkt till riktigt? Det är med krig och elände har ju varit så avlägset länge…

[regnar]
2

Men så bra skrivet av skribenten 👍🏻 och självklart skriver jag under 😎

Tänker dock på om det blir undantagstillstånd där lagar och rättigheter sätts ur spel det borde ju då också gälla tillståndet att få ta med djur i skyddsrum kan man tycka.

Hoppas det här sprids och många skriver under för det här måste kunna få gå igenom.

Tarotstollan
5

Även om det förhoppningsvis inte blir aktuellt i nuläget🙏, så kan det ju ligga på bordet för regeringen i framtiden att fundera på hur de skall lösa det problem med djuren.
Då det kan bli andra problem med t.ex. översvämningar, kalla vintrar och överhettade platser osv.

I framtiden hoppas jag att vi alla kan leva i fred med varandra och krigshetsarna kan placeras på någon avlägsen ö där de kan slåss med varandra bäst de vill, vi andra kommer inte att besväras av dem!🕊☮

Påskrivet, så klart!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Catlady91
2

Påskrivet!
Kommer även dela denna namninsamling på min facebooksida!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Pia-69
2

Påskrivet!😻

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Catlady91
3

Fråga.. Jag har nu delat det på min facebooksida Pollys Hjälpande Tass, och delat det vidare till en Facebookgrupp där många som är från min stad är medlem.

Hur hanterar man ”dumma” frågor?
Några av de frågor eller kommentarer jag fått är:

**”Det här känns märkligt prioriterat. Jag förstår att alla har nära relationer till sina djur men i en så blodigt allvarlig situation… hur skulle det gå till att få plats med husdjur? Det finns låååångt ifrån skyddsrum till alla människor i nuläget. Ska folk dessutom ta med sina husdjur så ryms ju ännu färre människor. De få skyddsrum vi har tillgång till måste ju vara för människor i städer först och främst. Mitt närmsta skyddsrum är för 21 personer. Om fyra av dem har med sig två katter var och nån hund… då får inte 21 personer plats.”

”Om du måste välja vilka som ska få en plats, dina medmänniskor eller dina husdjur? Svaret bör vara enkelt, dvs du vet redan varför detta ej prioriteras.”

”har oxå katt,men det är inte bara katten,kattsand, låda o mat.Hur tänkte du med det ???🙄”**

Hur svarar man på dessa typer av kommentarer? Så snällt och sakligt som möjligt?

Just nu har jag valt att svara såhär:
**”Jag delade inte detta inlägg för att skapa en diskussion, eller få frågor hur jag hade tänkt det skulle fungera. Jag är inte expert inom detta område.
Men det många verkar glömma är att husdjur för många är det viktigaste i ens liv. De är som ens barn.
Namninsamlingen är något vi djurägare ber folk skriva under, så de som kan sånt här med skyddsrum (t ex MSB) ska se över en lösning för hur vi ska kunna skydda våra djur i framtiden emot eventuella hot.

Så kommande kommentarer om huruvida jag tänkt att detta ska fungera, att vi måste tänka på människorna eller liknande kommentarer, kommer inte att besvaras av mig.”**

Uppkatten
4

Absolut. Det som är viktigt just nu är ju att vi berättar vad som är viktigt för oss, uppåt. Och att det ännu finns tid att bygga, diskutera och förbereda. Hur vill vi ha det? Vilken djursyn har vi? Vilken djurskyddslagstiftning finns? Det är vi människor som startar och håller igång krig, inte övriga djurarter. Så vem bör ha störst rätt till skydd - egentligen… ? Men det viktigaste budskapet/kravet är ju att det ännu finns tid att agera och planera för att det ska bli bra för så många som möjligt - oavsett antal ben/art. Djur upplever det som händer, lider, känner ångest och smärta precis som du och jag. Lösningen är dock inget vi kan fantisera ihop, utan den måste ju jobbas fram högre upp. Tanken är inte att hunden Bosse ska ta farbror Larssons plats, utan att man kartlägger de behov som finns och ser var det behöver förbättras. Tänker jag. Vi kan flyga till månen, så att förstärka och utöka antalet skyddsrum och fundera ut hur vi kan få med våra sällskapsdjur in borde inte vara en omöjlighet. Sedan är det nog bra om man kan evakuera djur när så är möjligt. Har vi för få skyddsrum så är det väl bra om man redan på planeringsstadiet har husdjuren med i bakhuvudet. Vet inte vad man får ha i skyddsrum, kanske kan man ha typ burar vid ena väggen för hundar och hyllor för kattburar etc…? Det finns säkert experter som har full koll på vad som är säkert och inte. Problemet är att vi hela tiden utgår från människan, och inte från alla de andra djur som drabbas av vad vi människor iscensätter..

Catlady91
0

#9: får jag kopiera din text och dela den på mitt inlägg om namninsamlingen? Den var riktigt bra skriven!

Uppkatten
6

#10 Helt OK om du vill använda texten eller delar av den, men folk är så pass oroliga så räkna inte med att det är till någon nytta. Men självklart borde det här gå att lösa (på sikt). Skyddsrum är ju viktigt även framåt ifall det blir radioaktiva utsläpp etc. Men folk reagerar som om ryssen skulle stå på tröskeln i morgon. Men just nu har de fullt sjå i Ukraina och jag hoppas verkligen att vi alla kan hjälpas åt att få stopp på ryssarnas framfart, så inga fler länder råkar illa ut.

Uppkatten
4

8105 underskrifter nu.

Catlady91
2

Jag var tyvärr tvungen att ta bort mina inlägg på Facebook angående denna namninsamling, då jag blev så jävla påhoppad så det gav mig sån jävla ångest..

Så jävla tråkigt att folk inte ska kunna hålla käften ibland….

Catlady91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Sådana här meddelanden fick jag på PM

Uppkatten
5

Jag blir så less på folk, men låt dem skämmas för sig. Det krävs intelligens och mod för ett flexibelt och kreativt tänkande 😊. Alla är inte så begåvade med sådant.

Jag förstår inte problemet med leguanen…? Jag delar gärna skyddsrum med en leguan, men förutsätter då att den är ordentligt instängd så den inte ställer till problem för sin omgivning.

Jag tänker så här: att man kan ha skyddsrum dit djurägare hänvisas i första hand, och att de förstås ska vara anpassade (kanske bestå av olika "avdelningar") för att allt ska bli så bra som möjligt.

Hästar och kor bör förstås - liksom andra lantbruksdjur - få vara kvar ute på landet, och flyttas än längre ut på landsbygden om situationen kräver det, det är inte djur som ska tas in i städer och samhällen och fösas ner under marken i skyddsrum. Normalt sett är det ju inte landsbygden som angrips, utan städer.

Som jag ser det så är det också fullt möjligt att reglera vilka djur som får tas med till skyddsrum, hellre än att stänga alla ute. Ska vi stänga alla djur ute så blir ju f.ö. inte människan heller välkommen till skyddsrummen, då vi ju bara är en av flera djurarter. Vad ska vi då med skyddsrummen till? Odla champinioner i kanske?

Men folk verkar tro att man ska släppa loss alla djur huller om buller i någon slags Noaks Ark…? Och att det kommer att generera dålig lukt. De fattar inte att skyddsrum per automatik kommer att lukta illa, eftersom folk svettas, bajsar i tunnor, kissar i tunnor, människor utsöndrar därtill andra otäcka lukter vid svår stress. Det riskera att stinka, oavsett om vi har andra djur där inne eller inte.

Men folk älskar att "hetsa i flock" inte minst på Facebook, man får försöka att inte nappa på deras knäppheter, för då blir de än värre. Mata inte trollet alltså.

Vi har dessbättre yttrandefrihet, och ska värna den. Vi har rätt att föra fram önskemål/behov. Det är inte en stressad FB-flock som är bäst på att avgöra vad som är rimligt och möjligt att göra.

Många som håller på så här saknar också egentliga relationer till djur. Många har bara en relation till djur: de äter dem.

Jag jobbade en gång med en jättegullig kille. Otroligt omtänksam, smart etc. Men han hade ingen förståelse alls för att man kunde känna något inför ett djur, och han saknade insikt i att djur känner, tänker, upplever, lider osv. Varför var det så? Jo, han var allergisk och hade hela sin uppväxt motats bort från djur av beskyddande föräldrar. Så för honom var djur något man undvek att ha kontakt med. Inget han hade någon relation till.

För andra är hunden/katten deras enda eller närmaste livskamrat. Det är hunden/katten som håller dem levande och får dem att känna sig älskade och behövda. Det är komplext.

Så - stå för vad du själv uppfattar är vettigt och rimligt. Strunta i idioter och stackare och ynk på FB. I slutänden är det ändå ett myndighetsbeslut, och inget som FB-flocken beslutar om. Ser att Svenska kennelklubben och många andra är engagerade, så det är inte bara du och jag (och 9000 till som skrivit på namninsamlingen) som tycker att djur är viktiga och har ett värde.

Har sett hur folk fullkomligen flippat ut på flera håll i sociala medier, hur de vill framhålla sig själva som "framtida krigare" och skriver alla möjliga dumheter, och har noll koll på det de uttalar sig om…

Uppkatten
4

Redan i dag har vi ju f.ö. olika lagstiftning för olika djur.

Vi har även olika lagstiftning för ett och samma djur: lagstiftningen gällande t.ex. kaniner skiljer sig åt beroende på om kaninen är ett sällskapsdjur, ett försöksdjur, ett produktionsdjur o.s.v. Trots att kaninen i sig är ett och samma djur. Men beroende på hur vi människor använder kaninen så omfattas den av olika lagstiftningar.

Och det är t.ex. OK att ha med hund eller katt på bussen, men hittills har jag aldrig sett kor eller hästar på bussen. Tror ingen busschaufför skulle godkänt om jag försökt få med min ponny på bussen för transport till t.ex. djursjukhuset.

Så varför ska kackerlackor och hundar jämställas i skyddsrum?

Catlady91
0

Den person som skrev om sin leguan, skrev också att han inte skulle tveka att döda och äta sin leguan om det krävdes. Och trots att han skriver att leguanen är hans bästa vän, så skulle han heller inte tveka att lämna sin bäste vän ensam i händelse av krig.

Hade en privat diskussion med honom, då han ifrågasatte varför jag tog bort inlägget om namninsamlingen.

Uppkatten
3

Det är något ynk som vill imponera genom att verka "manlig" (han har skev mansbild dock…).

[Moon AppleGrey]
4

#14: som vi i familjen brukar säga, det finns folk till allt.

Ledsen att du behövde utstå sådana påhopp.
Komplett onödigt.

Catlady91
2

#19: förstår inte varför man ska känna sig tvungen att skriva så onödiga kommentarer och påhopp.

Jag förklarade mig med att jag lever med psykisk ohälsa och ångest, och att hans kommentar triggade min ångest ännu mer. Därför tog jag bort det hela. Då tyckte han att jag tog på mig offerkoftan…….

Uppkatten
2

De som håller på så där är ofta ute efter att trigga…

De har inte hjärna nog att begripa vad de kan ställa till med.

Det enda man kan göra är att försöka att inte "mata dem".

Minsta reaktion - och de drar på än mer…

[Moon AppleGrey]
4

#20: som jag skrev, finns folk till allt.

Är ju inte konstigt att du valde att ta bort tråden när folk är dumma nog och skickar meddelanden till dig via messenger.
Är ju ett steg längre än att bara lämna en kommentar i tråden.

Tja, låter som den (också från fb) som kontaktade mig via messenger och mer eller mindre önskade mig cancer för att jag inte höll med honom angående en vegansk produkt jag köper då och då (jag hade rescenserat den så han kontaktade mig först).
Nötter finns överallt, och det är klart att det känns, men om du kan så försök slå ifrån dig hans kommentarer.
Han är inte värd din tid.

• Redigerat 2022-03-06 19:06 av [Moon AppleGrey]
Catlady91
3

#22: jag försöker slå undan det, men det är svårt…
Jag ville bara att folk som ville skulle skriva under, inte få en massa påhopp. Hur svårt ska det vara att vara trevlig?

Lia
4

Jag förstår logiken i att inte tillåta djur i skyddsrummen så som det ser ut idag. De kommer redan vara fyllda och det finns ju allergiker. Sedan tidigare har ju de som bestämt inte brytt sig om varken djur eller ens hela befolkningen, skydda sig den som skyddas kan. I vissa kommuner finns det inte rum för någon. I vår finns det rum för 61 procent. Alla har inte möjlighet vid en sådan situation att söka detta skydd, av många olika skäl. En del av dessa kommer inte få plats eller vistas för långt bort och måste i stället söka sig till en källare och liknande, om de ens hinner eller kan.

Att de som bestämt inte byggt fler skyddsrum, så att hela befolkningen skulle kunna få plats och att det inte finns djurvänliga alternativ bland dessa, det är vansinnigt. Hade detta varit verklighet i stället så hade jag gärna suttit i ett skyddsrum med min älskade familjemedlem, även om jag skulle bli nerkissad och nerbajsad i processen. Jag gör allt för min familj, hela min familj. Och för mig är det en självklarhet att alla andras familjemedlemmar, oavsett art, också ska få vara trygga.

Men min älskling är inte välkommen där, precis som alla andra djur är hon portad. Jag kommer dock aldrig lämna henne. Dit hon går, dit går jag. Hon är mitt allt och hon har räddat mig otaliga gånger, vem är då jag att överge henne när hon behöver mig som bäst? För i lägenheten kan hon inte sitta, det kan ju ingen av oss. Vi kommer ta oss ner till förrådet i källaren om hotet blir verklighet, tillsammans. Det saknas alltså plats för 39 procent av befolkningen i min kommun, och jag skulle aldrig armbåga mig fram för att ta något som så många andra inte kommer få möjlighet till. Speciellt inte vetandes om att jag samtidigt också skulle lämna världens mest underbara lilla varelse åt sitt öde, ensam och rädd.

Jag tror inte att det kommer hinna ske en förändring. Men jag och alla i min familj har självklart skrivit på namninsamlingen ändå. Att visa missnöje och att försöka göra skillnad är jätteviktigt oavsett utfall.

• Redigerat 2022-03-06 19:55 av Lia
Magi-cat
4

#23 Jättetråkigt verkligen det du råkade ut för, det du gjorde var ju bra! Man önskar folk kunde hålla ihop i svåra tider och finna lösningar istället, men tyvärr är det inte alltid så. Man kunde åtminstone uppföra sig, tycker man.
Försök att slå ifrån dig det där och inte tänka mer på dumma kommentarer!🌷

Uppkatten
3

9845 underskrifter så här långt.

Catlady91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#25: nu är väl denna tråd inte till för detta, men grrrr vad arg jag blir på denne man! Han är nu blockerad.

Han skrev om och om igen att jag tog på mig offerkoftan, och tyckte det var dåligt av mig. Jag tog inte på mig nån jävla offerkofta!!

Eller?

• Redigerat 2022-03-07 15:02 av Catlady91
Uppkatten
2

#27 Nej det gjorde du inte. Han är bara en - i raden av män - som inte är värda att diskutera med. Glöm sådana knäppgökar, de får varken dig eller någon annan att må bättre. De njuter av att skapa konflikter och elda på. Ge dem inte den chansen.

Han triggas av att försöka göra dig upprörd. Tyvärr finns det gott om idioter i världen, man får försöka att inte "mata dem med uppmärksamhet", men jisses så svårt det kan vara att inte ge sig in i de där diskussionerna emellanåt…

[Tismon]
5

Alltså jag kan förstå att människor inte vill ha djur i skyddsrummen när vi inte har plats så att det räcker till hela befolkningen

Men

Det innebär ju inte att vi inte kan… Ni vet…. Bygga fler skyddsrum??

Det känns som att en stor del av svenska folket är så himla nöjd med lagom att man inte orkar ta sig besväret att försöka göra en förbättring av samhället.

I nuläget kanske det inte är realistiskt med djur i skyddrummen pga bristen på plats men man kan ju försöka göra något?

• Redigerat 2022-03-07 15:31 av [Tismon]
Catlady91
1

#29: och har man ens kollat upp om hela befolkningen får plats i de skyddsrum som finns nu?
Befolkningen i Sverige ökar ju, då borde väl även skyddsrummen göra det?

Vi djurägare säger inte att vi vill ha en lösning nu, i denna sekund. Det vi säger är, varför inte se över det?

Djur har blivit en stor del av vårt samhälle nu, och vi har sett hur djur hjälper många som lever med olika funktionshinder.
Varför inte försöka hitta en lösning på problemet att dessa djur kanske måste lämnas i händelse av krig eller annat hot emot vårt land?

Dessutom borde de skyddsrum vi har nu ses över.
Är de i bra skick? Håller de de mått de ska? Är de tomma?
Många används som förråd, och det är aldrig okej!
Om något hot skulle komma, och vi tvingas fly till skyddsrum, så ska vi ju inte behöva mötas av en massa bråte.

Vi är ett neutralt land, och har aldrig behövt tänka på något sånt här. Och jag ber till gudarna att vi inte kommer uppleva det som Ukraina nu fått uppleva. Och chansen är nog ganska liten också. Men om det skulle lugna befolkningen, varför inte agera? Se över skyddsrummen, se om fler behöver byggas, se över hur man kan skydda de husdjur som finns.

Uppkatten
2

#30 Exakt!

Tydligen får skyddsrum användas som förråd/cykelförråd OM de kan ställas i ordning inom 48 timmar till ett skyddsrum.

Men blir det t.ex. ett radioaktivt utsläpp så vore det förstås bra att kunna använda rummet tidigare än så…

Vårt skyddsrum var förut ett förråd åt en egenföretagare, och hade aldrig kunnat ställas iordning på 48 timmar… Nu är det cykelförråd.

Nu läste jag också att många "Hesa Fredrik" inte heller fungerar… Det verkar stå rätt illa till med vår beredskap.

Trist att man låter viktiga system förfalla så, samt att vi inte haft beredskapslager etc… vilket blev tydligt vid pandemin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6GgQB/577-hesa-fredrik-inaktiverade-i-bruk-forst-om-23-ar?fbclid=IwAR2-pMislP3OmQoNXT1yYnPqDRu0cdDRt6la5k_uwYtcZFNWfklwoIilrp4

I dag ljuder varningssignalen i den kvartalsvisa övningen av ”Hesa Fredrik”. Men 577 ljudsändare är inaktiverade runt om
[Kattenlava]
1

Underskrivet och så glädjande att så många skriver på 🐈

#30 Försök att inte ta åt dig för det finns så många elaka människor på internet som är ute efter provokation och dom är inget att bry sig om bara ignorera, blockera och vänd dom ryggen.

Uppkatten
4

10 464 namn nu.

Uppkatten
4

Läkaren Girikumar Patil är, likt många andra, strandad i Ukrainas huvudstad. I källaren där han tar skydd har han med sig en panter och en jaguar.
[Kattenlava]
3

På den här videon har vi ett av många tusen exempel på djur som skakar av rädsla i kriget och bara tanken på att lämna katter för att själv gå ner i skyddsrum det skulle jag inte klara av.

https://tv.aftonbladet.se/video/340167/se-bilderna-inifraan-mariupol-varit-utan-el-och-vatten-i-en-vecka

Överge dom i skräck aldrig i livet jag gör som många andra stannar hos katterna oavsett det kostar mig livet eller inte så skulle jag aldrig klara av att stänga dörren bakom mig och gå.

Den humanitära katastrofen växer i staden Mariupol, där invånare varit utan el och vatten i en vecka.
Magi-cat
1

😿

Tarotstollan
2

Det finns inga ord…😨😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
3

11587 personer har skrivit under nu.

Uppkatten
4

12 174 underskrifter.