Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 122 ggr
Uppkatten
8

Kom igen i slutet av mars...

Läser om hur viktigt det är att stimulera sin katt så här års…

Så jag byter leksaker, flyttar på någon möbel, sätter på radion, släpper in frisk luft, tar fram något lekspö, gosar, gör fodersök i lägenheten m.m. Inga stora och märkvärdiga saker, men lite variation i vart fall…

Så blir det en jättefin dag. Solen skiner och det är t.om. ett par plusgrader. Jag är ute i naturen och får dåligt samvete. Skyndar hem. Öppnar balkongdörren för att släppa ut tjejerna på balkongen. Förväntar mig att de ska storma fram genom lägenheten i jaga-lekar, överlyckliga över att få en eftermiddag ute i solen.

Trodde jag ja… Katterna nosar lite i dörröppningen. Checkar av dofterna. Sedan går de målmedvetet ut i köket, och lägger sig på köksbordet intill elementet… Glöm att de tänker sätta en enda tass ute på den där kyliga balkongen.

Kom igen i slutet av mars, matte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Syntium
0

:)

Berätta gärna mer om fodersök

"I'm too old for this shit."

Uppkatten
1

Jag tar någon matsked torrfoder och gömmer bitarna högt och lågt i lägenheten. Sedan får katterna använda nosen och leta… 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Syntium
0

#2 Oj, trodde jag svarade på detta.
Hur vet de vad de ska göra? Hur introducerade du denna leken?

Maria
5

Vår katt Lakritz har en liten trädgård. Jag sitter ofta här inne och fryser med dörren öppen på glänt så att han kan komma igenom.

Igår så frös jag och jag kunde inte se honom någonstans ute och jag hittade honom i sängen i sovrummet.😊

/Maria

Uppkatten
2

#3 Jag är en dålig pedagog när det gäller katter så jag har nog aldrig direkt introducerat det. Mer gömt torrfoderprickar och sedan spridit ut några på golvet att börja med. Katter har en bra nos, och det är nog bara bra för dem att få använda den lite. Jag har nog mer förlitat mig till att lukt, nyfikenhet och "hunger" varit tillräckligt för att det ska fungera.

• Redigerat 2022-02-22 11:37 av Uppkatten
Uppkatten
0

#4 😊💖

Uppkatten
2

I dag vågade sig i alla fall en av mina tjejer ut någon meter i snön… 😊 Hon sniffade lite i luften och kom sedan in och viftade bort snö från tassarna.

Den andra tjejen flydde raskt ut i köket och satte sig och lapade sol i köksfönstret istället. 🥰

Syntium
0

#5 Men letar de där och då eller upptäcker de en sån prick av en slump vid ett annat tillfälle och letar vidare? Tänker såna kan man väl gömma när som i så fall, de ligger väl inte och blir dåliga?

Uppkatten
2

#8 Det är ju fett i torrfoder, så nog lär de väl bli dåliga om de ligger för länge, + att de tappar i smak etc.

Mina katter brukar leta där och då. Men visst händer det att någon prick blir kvar och hittas vid ett senare tillfälle.

Skulle jag själv hitta torrfoderprickar som jag misstänker har legat några dagar så åker de i komposten.

Syntium
0

#9 Sant.
Men om de letar där och då, ser de inte var du gömmer?

Uppkatten
1

#10 De spelar inte så stor roll i så fall, huvudsaken är att de blir sysselsatta en stund 😊.

Uppkatten
1

En variant på stimulans är ju ett mindre godisregn (med torrfoderprickar, som de får leta upp) eller att man sitter och sprätter iväg torrfoderprickar en och en som katterna får jaga efter. Här hemma brukar de t.ex. få hoppa fram och tillbaka över prasseltunnlar i sin jakt efter torrfoderprickar.

Men förstås: serverar man foder på det här sättet så får det samtidigt bli mindre i matskålen…