Artanpassad föda, katt
Man pratar ofta om artanpassad föda.
I trådarna dyker då ofta Mush upp som förslag, och de kattägare som är sålda på Mush är ofta väldigt anti all annan kattmat. "Katter ska äta det som de är gjorda för att äta", hävdar man.
Jo, det låter väl rimligt.
Men så granskar jag innehållsförteckningen på en slags mush:
Nötkreatur 56 %
Gris 42 %
Kallpressad solrosolja
Havsalger
Det låter inte särskilt artanpassat? När såg man väl en domesticerad katt jaga nötkreatur eller gris senast, för att därefter döda och äta upp dessa…? Eller sörpla kallpressad solrosolja som katten hittat någonstans ute i naturen (Gud vet var?)? Havsalger kan de kanske smaka på om de bor så till… vad vet jag.
Eller räcker det med att det är kött för att det ska anses vara artanpassat?
Artanpassad föda för katt borde snarare vara möss och småfåglar (med tillhörande innehåll från magsäcken i form av små mängder spannmål, frön, bär, frukt, insekter etc). Där borde finnas ytterligare insekter i ett artanpassat foder för katt, och små mängder gräs/växtdelar. Osv. Tänker jag.
Det färskfoder som människan tillhandahåller är på det hela taget något helt annat än det färskfoder som naturen tillhandahåller.
Jag undrar vidare om ett färskfoder med mus och råtta som basingrediens skulle prioriteras framför annat färskfoder av mush-förespråkarna…? Eller är det just "kött" som är poängen, snarare än det egentligt artegna?
Själv är jag kluven i den här debatten och vill gärna se resultat från seriösa vetenskapliga studier gällande sjuklighet, dödlighet osv hos katter som serverats olika typer av kost. Jag vill få se flera sådana studier som visar samstämmiga resultat (en studie är som bekant ingen studie inom forskningsvärlden). Jag är också betänksam mot att hantera rått kött hemma (med tanke på salmonella, campylobacter etc), och särskilt som mina katter släpar runt på sin blötmat här hemma… (illa nog med blötmaten!). Säkert finns det (en del) studier gjorda, men det tar tid att samla in, läsa och värdera dem. Tipsa mig gärna om ni känner till studier av hög kvalitet!
Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer med den här debatten, och med kattmaten framöver. Kanske ser den mat vi serverar våra katter väldigt annorlunda ut om låt säga, 10-20-30 år…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0 👍😻Bra skrivet!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen