Katten Askan hemma efter mer än 2 år på vift
Katten Askan är hemma igen efter mer än två år på vift.
Tack vare chip-märkning och ägarregistrering hade Askan en livlina tillbaka hem, och glädjen var stor när veterinären ringde och berättade att Askan hade hittats och lämnats in på veterinärmottagningen.
Dock får vi hoppas att familjen nu håller Askan inne mer än några dagar, så hon verkligen får landa och blir trygg i var hon bor. Askan försvann efter att familjen bytt bostad.
Återigen: det gäller att leta - och att fortsätta leta - efter sin försvunna katt.
https://sverigesradio.se/artikel/katten-askan-hemma-igen-efter-tva-ar-pa-vift
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så underbart med så goda nyheter! 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Underbart!💖
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ägaren säger "jag trodde inte hon var vid liv" och "jag trodde hon var i skogen", men inser nu att katten måste ha varit omhändertagen av någon under den här tiden.
Jag undrar (som vanligt) om, på vilket sätt, var och hur länge katten efterlystes… och om den som NU har förlorat "sin" katt kommer att efterlysa den.
Sajtvärd Katter iFokus
Vad man bör göra när man letar efter sin katt är att man även bör fråga runt om det finns någon "känd kattmatare" i området. Det är inte helt ovanligt att det finns någon som matar katter utomhus (egna, men ffa andras), och en vilsen katt söker sig gärna dit där det finns mat (förstås).
En katt kan ju överleva ute, om den har skydd mot väder och vind, och får tillräckligt med mat (vilket den kan få hos en kattmatare).
I vissa områden i stan där jag bor så vet vi att det finns folk som matar katter regelbundet (katthemmet har också fått hämta katter där ibland när det dykt upp katter i dåligt skick).
Som kattägare kan man nog få alla möjliga tankar kring vart katten tagit vägen. Att den är vilse i skogen, att den dött, att någon tagit katten o s v…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Men det där med om katten blev "tillräckligt efterlyst" och hur långt hemifrån katten befann sig, ja, det är ju frågor man ofta ställer sig…
Ofta finns nog katten närmare än vad matte/husse tror, och familjen ger upp på tok för tidigt i sitt sökande…