Hur rädda katten om det brinner
Bränder händer, inte minst i juletid.
Hur tänker du som kattägare kring brandskyddet där hemma?
Har du vidtagit extra åtgärder med tanke på dina katter (och eventuella andra djur i hemmet)…?
Här nedan finns en länk till ett reportage om tre katter som överlevde branden i Ånge nyligen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/johans-tre-katter-overlevde-branden-horde-ett-ynkligt-pip
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har inte djur (fast hund står på önskelistan), men tänker att en bra ide kan vara att tex ha skylt på dörren om att husdjur finns i bostaden, eller att man talar om det för grannar så att de tex kan meddela räddningstjänst eller liknande om man inte är hemma vid brand. Att ha bur/sele lätt-tillgängligt kan också vara en ide.
Vi har en skylt på dörren som visar att det finns två katter här som ska räddas vid fara.
Jag har några djur som man nog tyvärr får inse aldrig kommer att gå att rädda vid eventuell brand :( bla fiskar (inte så man kan stå och fiska upp dem ur akvarierna) och kanariefåglar (som inte direkt är lätta att fånga och bor i en för stor bur för att bäras ut).
Brukar tänka på det då och då vad man ska göra men kaninerna som ju är frigående och inte helt lätta att fånga (speciellt inte mina nya som inte alls är vana med hantering och kommer från ett hem där de blivit misskötta och jagade), störst chans är nog att öppna altandörren på glänt (då de är vana att hoppa ut på gräsmattan) och hoppas att de springer ut.
Lättast att få ut är nog min skrattduva som är väldigt tam och lätt att fånga.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Min bostadsrättsförening har satt upp brandvarnare i våra allmänna utrymmen, samt brandsläckare i trappuppgångarna.
Sedan har jag skylt på lägenhetsdörren om att här bor två katter. Jag har brandvarnare, brandsläckare och brandfilt i lägenheten.
De tre transportburarna står alltid framme. En transportbur har alltid luckan monterad så att jag snabbt (?) ska kunna få in min tamaste katt där, om vi behöver utrymma. De båda andra transportburarna används som kojor till vardags, men har luckorna i närheten, så att jag inte ska behöva leta om det blir bråttom.
Min skyggis måste jag få ut i köket och stänga dörren för att jag ska kunna lasta henne.
Att utrymma med djur är nog svårt många gånger, ffa om det brinner i den egna lägenheten. Men brinner det i en grannlägenhet lite längre bort eller i grannhuset så har man förhoppningsvis lite mer tid på sig.
På katthemmet hade vi också brandsläckare mm, och i varje kattrum fanns en transportbur till varje katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det här är en svår situation och mycket beror på hur ett brandförlopp ter sig men absolut har jag vidtagit åtgärder och jobbade en tid som brandman samt 17½ år inom annan säkerhetstjänst så mitt säkerhetstänk när det kommer till sånt här är stort men som sagt allt beror på hur ett brandförlopp ser ut. Rökgaser, övre eller undre våning mycket spelar roll en sån gång.
Jag har stort hus med åtta rum som byggdes 1912-13 och har utöver rummen en massa prång och utrymmen där katt kan gömma sig av rädsla.
Kattburar finns till dom alla fyra samt ryggsäckar som jag placerat ut, varnare, släckare, utrymningsstegar med mera men det stora problemet är ändå att katter kan bli så ofattbart rädda så dom blir en omöjlighet att få tag på.
Planen är att om jag inte får tag på katter stänga alla dörrar i förhoppning att eld inte sprids så räddningstjänsten kan ta tag i det när dom kommer men åter igen hur är förlopp kan dom gå in med rökdykare och hur ser läget ut med rökgasexplosioner och sånt samt gamla hus brinner jäkligt fort och här är timmer och spån till förbannelse i väggar och isolering.
Jag har förbjudit levande ljus hur fint det än är så är det stopp inga levande ljus i huset och jag eldar inte längre i kakelugnarna eller öppna spisarna även om dom är eldningsbara allihop trots att huset är så gammalt så har jag satt stopp och tänder någon ett levande ljus då är jag snabbt där och blåser ut det. Surt men så är det.
Jag älskar den här gamla gården och stortrivs men visst tänker jag att det är alldeles för stort om en olycka skulle vara framme att få tag på katterna och även om jag har ljusförbud och eldningsförbud så kan elfel uppstå, åskan kan slå ner så att vidta åtgärder det ska vi alla göra som har djur.
Släckare, utrymningsstegar, varnare och gärna sprinkler det finns mycket vi kan göra och förebygga men det är ändå ingen garanti för ett brandförlopp kan ta så ofattbart många olika vändningar helt beroende på vilket sorts hus vi bor i och finns brandväggar med mera det gör det inte i det här huset så mycket beror på huskonstruktioner och hur dom byggts hur snabbt ett förlopp kan gå.
Förhoppningsvis får jag ut katterna om det händer något och jag älskar mina katter så enormt så jag skulle själv gå åt i branden för att rädda dom för dom betyder allt för mig och går jag själv åt på kuppen det hör inte hit kan jag rädda katternas liv så gör jag 😻
Det var jag och min man som till slut lyckades få ut alla våra katter från huset.
#6 Otroligt bra gjort!
#7: Ja, men det var inte lätt.
Det kritiska ögonblick när man förstår att nu är det bråttom om vi människor ska överleva.
Det gick så fort, så fort och vår lägenhet var ingen brandcell. På femton minuter var det så svart av all rök att man inte såg handen framför sig.
Känslan när man inser att man måste säga adjö till katterna och koncentrera sig på att ta sig ut.
Det skär fortfarande i hjärtat när jag tänker på det. 🥶😱😢🥺
- Redigerat 2023-02-21 23:56 av Vixxen
#8 Det låter som en mardröm. Otroligt läskig bild.
#9: Det var det verkligen…. … usch, vilka minnesbilder vi har.
Vilken lycka när vi på kvällen hittat igen dem allihop! 💕❤️💕😻💕❤️💕
Tråden påminde mig om att båda transportburarna måste vara lättillgängliga och inte bara den ena.
Nu har jag ställt fram den som stod ihopvikt och nedpackad högst uppe i ett skåp. Ingen lämplig placering om det börjar brinna.
Om jag sen skulle lyckas få in båda katterna i varsin bur i en krissituation är en annan fråga.
Koppel och sele hänger alltid vid dörren, korgburen står som sovkoja i sovrummet med luckan under. Tygburen är däremot ihopvikt. Så så länge det inte startar i min lägenhet så borde jag kunna få tag på katten och ta oss ut ut.
Fiskarna är det däremot värre med. Hunden är inte hemma så ofta längre utan bor främst hos morföräldrarna, men om han var hemma och om tiden inte skulle finnas skulle jag bara släppa ut honom så skulle han mest troligt hitta iväg hem till dem (som bor några gator bort) eller hundparken (även den några gator bort).
Känns betydligt lättare att hitta en mellanstor hund med okej inkallning i det ”vilda” än en liten rädd innekatt 🫣
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#11 #12: Blir de skrämda är man chanslös att få in dem i bur.
I vårt fall gick det så fort innan hela övre våningarna var borta. Utblåsta när brandgaserna exploderade!
Våra älskar sina transportburar och sover i dem dagligen. De är vana att ofta åka i dem också, men de blev rädda av all rök och allt liv från räddningstjänsten utanför.
#13: Jag borde nog skaffa en skylt att sätta på dörren, så att brandmännen vet att det finns katter i lägenheten om det händer något och jag inte kan få in dem i burarna.
Fattade jag rätt att era katter klarade sig i branden?
#14: Brinner det och hela trapphuset är rökfyllt hinner inte/kan inte brandmännen stå och läsa skyltar på dörrarna. Det hann de inte hos oss.
I vårt hus överlevde alla sju katterna och Amor, hunden.
Vår granne bodde ovanför där branden startade.
https://sverigesradio.se/avsnitt/malin-kastade-sig-ut-fran-brinnande-hoghuset-karleken-daniel-fangade-henne
#15: Ok, men hur kunde era klara sig? Blev de rökskadade?
#16: Katterna var påverkade i andning och slemhinnor. Uppsökte veterinär med dem då.
Speciellt den som suttit längst tid inne i röken mådde dåligt. Det kom svart sot från hennes andningsvägar i flera veckor efteråt.
#17: Men fantastiskt ändå att de klarade sig. De kanske gjorde som man ska och höll sig nära golvet.
#18: Katter har en annan syresättning än människor, men det var bara tur att de överlevde allihop.
#19 Vilken otrolig lättnad det måste ha varit för er. Jag får ju nästan panik bara av att tänka på brand och katter… Min skyggis som är så svårlastad…
Men även det faktum att omständigheterna kan göra att man inte ens lyckas lasta den tamare katten…. Att man blir så maktlös.
#20: Här blev det att vi tragiskt nog var tvungna att välja. Nu måste vi människor ta oss ut om vi ska överleva!
Ett hemskt ögonblick vill jag lova.

Som tur är bor jag på första våning i en gavellägenhet och har flyktvägar i alla rum trots att balkongen är innätad.
Transportburen står alltid framme i vardagsrummet, bäddad med en mjuk handduk, och sele med koppel förvaras i sovrummet. Det är de två rum som ligger längst från dörren ut till trapphuset och även de som är minst risk att en brand startar i.
Personligen så skulle jag inte lämnat hemmet utan mina katter, vi bor i lägenhet dock så det är nog lite annorlunda än ifall man bor i ett stort hus.
Vilken hemsk tanke dock att behöva gå och inte hitta dom :(
#23: Ja, brand är bara ETT exempel på oförutsedd händelse som kan leda till att omärkt innekatt hamnar utomhus och försvinner (apropå en annan tråd). Jag har sett många sådana efterlysningar.
Sajtvärd Katter iFokus
#26 Ur ett kattperspektiv är det nog väldigt smart att gömma sig. Din katt reagerar och gör - som en katt, helt enkelt. Ledsamt att läsa att din mamma inte tycker om katten, och inte skulle bry sig om den i en sådan situation.
#27: just nu försöker jag ge mamma lite katt-terapi och få henne att förstå att katten faktiskt GÖR andra saker än att äta och jama och klösa på en EXTREMT katthållbar soffa. 😸🐈⬛🐈