Min väldigt skygga katt rymde
Min väldigt skygga katt rymde i fredags. Hon lyckades trycka sig ut igenom fönstret, jag har letat hela helgen men inte sett till henne en enda gång.
Jag gjorde något väldigt dumt också då jag försökte ta tag i henne för att slänga in henne igen men hon fick panik och både bet och rev mig.
Nu är jag superorolig att jag skrämt bott henne för alltid, jag tog över henne för ungefär 1 år sedan och då va hon vildkatt.
Vi har satt ut en kattfälla med mat men den är inte rörd. Vi bor lite ut på landet och hon har väldigt många ställen att gömma sig på men är så orolig för jag inte sett till henne alls.
Vad ska jag göra? Hoppas ni har några tips för jag är helt förtvivlad just nu.
Börja med att lägga ut en efterlysning på www.vilse.nu och så tar du del av deras söktips och använder dem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Är katten skygg så skulle jag börja med att hålla kvar katten i området genom att ställa ut mat och vatten utanför fällan (i ett skyddat område i närheten av där hon tog sig ut). När katten vant sig vid att få mat där kommer hon förhoppningsvis bli mindre misstänksam och även gå in i fällan till slut.
Sajtvärd Katter iFokus
För observationer rekommenderar jag spaning genom fönstret nattetid (sen kväll, runt midnatt, och tidig morgon).
Sajtvärd Katter iFokus
Bra också om du kan erbjuda en fri väg tillbaka in, t ex genom att ha en ytterdörr öppen under natten och mat placerad innanför dörren. Man kan dra ett spår med t ex tonfiskspad mot ytterdörren. Men tänk på din egen säkerhet så du inte får oönskat besök!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Har gjort annons på vilse.nu och på facebook.
#2: Vi började bara sätta vid fällan men hände inget så nu har vi satt ut 5-6 olika matstationer men ingen är rörd :( så nu började vi fundera på om hon är instängd nånstans men vi har kollat ÖVERALLT och alla grannar vet om detta.
Jag kollar i fönster i princip hela tiden och hoppas på att se henne men ingenting. Och jag är ute och letar tidig morgon, på dagen och sen kväll.
Nu hade jag gärna hyrt en värmekamera för att se så hon inte ligger ngonstans men finns ingen i närheten :(
#4: Kan inte ha dörren öppen då jag har en till innekatt som INTE får gå ut. Men fönster är öppna så att hon skulle kunna trycka sig igenom om hon verkligen vill. Vår andra katt bryr sig inte om den springan :) men ingen lycka än :( börjar bli väldigt orolig, nu i denna värmen också.
Jag tror dessvärre inte att en skygg katt kommer att klämma sig in i bostaden via en fönsterspringa.
Men hon har levt ute tidigare, som jag förstått det, och det är sommar och det finns gott om mat ute i naturen.
Viktigt dock att fortsätta ställa ut mat och vatten, och att byta ut maten så att den är fräsch.
Du har inget som bär doft bara av den här katten så att du kan prova att anlita idhund? Det kan vara bra för att få veta i vilket område katten rör sig i.
Om du tror att katten kan vara instängd någonstans där det är svårt att söka av ordentligt så prova att ställa in ett fat med tonfisk över natten och se om någon äter.
Viktigt också att du lappar i allt vidare cirklar vart eftersom tiden går, och att du uppdaterar äldre lappar så det framgår att katten ännu är borta.
Det är inte ovanligt att det tar tid att hitta katten igen, så håll ut!!! ❤❤❤
#7 Att ha fönsterspringa öppen som katt kan ta sig igenom känns väldigt riskabelt om du har en katt inomhus som inte får gå ut. Att katten inte brytt sig om den öppningen tidigare är ingen garanti för att den aldrig kommer att bry sig om den.
Är den andra katten också skygg eller kan du ta ut den i sele? Katter upptäcker ibland andra katter lättare än en människa och kan hjälpa till att locka fram den försvunna katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Ett alternativ är om du har en in-nätad balkong/uteplats där katterna brukar få vara. Så här var det när min ena katt kom lös ute:
Jag sökte dygnet runt förstås. Men för en stund var jag inne och fyllde på med mat etc. Balkongdörren stod öppen till den in-nätade balkongen.
Jag hade två små skyggisar (under året gamla). Det var den tamaste av dem som kommit lös av misstag. Hon var vid det här laget lyftbar och började bli mattes "plåster" inomhus.
Plötsligt hör jag hur skyggisen som var kvar inne stod på balkongen och började "ropa". Hon har fått syn på kompisen nere på gården. Kompisen har då varit försvunnen i ca 2 dgr om jag minns rätt. Skyggisen på balkongen höll sedan kvar kattkompisen nedanför balkongen genom att ropa så att jag hann ut (med mat etc).
Därefter tog det ca 1 timme innan kompisen där ute vågade sig fram till mig och vågade bli upplyft (jag lekte med henne med ett grässtrå och till slut vågade hon låta sig hanteras).
Så en annan katt kan ibland vara till god hjälp, även om den inte går att ta ut i koppel, tänker jag.
Här är en solskenshistoria där den andra katten hjälpte till… 💕
https://kattpolisen.ifokus.se/discussion/1357810/bamse-raddade-sin-instangda-kompis
#0: Hur har det gått? Har katten kommit till rätta?