Katt pratar med hjälp av knappar
Det här tycker jag verkar hejdlöst roligt! Och superbra om det fungerar!
Om du och din katt hade 5 olika knappar, vilka ord skulle du programmera dem med?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tyckte det var helt underbart! 😁😻 "Arg". 😀
Jag vet inte vilka knappar jag skulle ta. Om katten själv fick välja (den här är minst sagt matglad) skulle det nog bli olika varianter av mat och goda saker …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Mest praktiskt hade varit om de kunde tala om när de är sjuka/mår dåligt och på vilket sätt. Att de vill ha mat eller leka tycker jag att de är ganska bra på att uttrycka ändå. Milou låtsas doppa tassen i min kaffemugg när hon vill att jag ska ta fram laserpekaren.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-03-04 13:07 av OberonsMatte
#0: Vad häftigt! 😀
// Harley
Har bara använt den här typen av knappar med barn när jag jobbat på förskolan, och där har de varit bra på många olika sätt.
Men till katterna skulle jag nog programmera knapparna med orden: "mat", "leka", "gosa", "ont", "balkongen", till att börja med.
Min ena katt är väldigt tydlig i att berätta vad hon vill, men med skyggisen kan det ibland vara svårare att förstå. Står hon på köksbordet och ropar på mig för att få mat, leka eller gosa…? Hon är väldigt kommunikativ men det är svårare för mig att särskilja hennes signaler.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Annars kan man ha 20 knappar 😇
Här är ett av mina favorit konton för tillfället 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Det finns en bok nu hur man kan lära sina djur använda knappar för att kommunicera https://www.hungerforwords.com/book/ (tror de flesta som lärt sina djur använda knappar fått inspirationen från hunden Stella). https://www.instagram.com/hunger4words/
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Fantastiskt! Fast jag tvivlar tyvärr på att katten vet skillnaden mellan de olika knapparna innan den trycker på dem.
Fast vissa saker borde gå att lära in, som att "trycker jag på den här knappen så får jag mat", och "trycker jag på den här knappen så får jag gå ut". Men sedan är väl knapparna färgkodade, och katter ser ju inte färger på samma sätt som vi människor gör, så frågan är om katterna kan skilja knapparna åt ordentligt - egentligen….?
Jag tror katten vet vad han gör. 😄
Matte säger bl a att han har 30 knappar och använder hela 27 av dem kontinuerligt. Skulle han verkligen använda nästan alla knappar om han inte förstod vilken knapp som leder till vilken reaktion från människan?
Om han enbart höll sig till knappar som "mat", "godis" och "lek" och mer eller mindre ignorerade övriga 27 knappar hade jag nog tänkt annorlunda.
// Harley
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Yay, jag hittade katten Billi's YouTube-kanal. 😍
Edit: Meh, glömde ju länken till kanalen.
https://www.youtube.com/channel/UCGMTesZlKa0Lokb7ZNqOJXQ
Länkar en video där matte pratar lite om hur inlärningen går till. ☝
HÄR är en annan video där matte förklarar hur hon tränar in abstrakta ord som "mad" (arg).
Två videor om knappsystemet FluentPet som matte också använder finns HÄR och HÄR.
PetFluent's egen YouTube-kanal finns HÄR.
Väldigt intressant!
// Harley
- Redigerat 2021-03-06 22:30 av Herveaux
Vore kul med i alla fall ett par sådana där knappar, jag tror att min ena katt skulle kunna tänka sig att prova 😊