Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 121 ggr
Uppkatten
7

Katten Missy hemma igen - efter 10 år!

Tänk dig att få återse din försvunna katt tio år (!) efter att katten försvann. Det var vad som hände Missys familj nyligen.

Missy hittades på ett industriområde där hon letade mat kring containrarna.

Vilken känsla att få det samtalet från katthemmet!

Det här visar hur viktigt det är att ID-märka och ägarregistrera sin katt, innan katten försvinner.

Och att man "aldrig" ska sluta leta…

https://sverigesradio.se/artikel/chock-katten-missy-kom-hem-efter-tio-ar

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Camilla Olsson i Borlänge hade gett upp hoppet om att någonsin få återse Missy, men efter tio år hittades katten. Nu har Missy hämtats från sopcontainrarna ...
OberonsMatte
3

Och så viktigt det är att sprida information om att ALLTID kolla upp ev. id-märkning när det gäller sk. hittekatter. Det finns även alldeles för många upphittare som inte heller eftersöker ev. ägare tillräckligt mycket.

Jag har svårt att tro att katten levt bland containrarna i 10 år, men kanske hamnade hon där efter att ha försvunnit från de som hittade henne första gången.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

#1 Det finns säkert många som matar och tycker sällskapet är lite trevligt, men som inte känner till det där med id-märkning och ägarregistrering, eller som inte är "motiverade" att eftersöka ägaren (tillräckligt).

Tyckte jag läste på annat håll att hon inte var så särskilt långt hemifrån. Och så är det ju ofta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

Så underbart att hon kom hem igen! 💝😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
1

Så underbart!💖

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
0

Det är ju helt fantastiskt ! 😊😋🥰
Vilken lycka ! Man tror väl inte det är sant , är det verkligen min katt 😺skulle jag nog undra ?? Efter så många år , , 😌 var sjutton har katten varit ??
Har någon stulit katten ?
Man undrar ju??

HH 🙂

Uppkatten
4

Jag tror inte det är så vanligt med regelrätta kattstölder. Däremot att man börjar mata en vilsen och hungrig katt och så blir katten kanske kvar där. Kanske erbjuds den att komma in av någon som känner sig ensam och tycker om katter. Kanske hänger den vid en arbetsplats och kommer att betraktas som "arbetsplatsens katt". Det bor katter på alla möjliga och omöjliga ställen runt om i landet, varav en del matas. Andra lever på sopor och det de kan hitta. Man kan bara undra hur många av dessa katter som är id-märkta och har en familj som saknar dem.

För att komma bättre till rätta med alla dessa katter behövs en lagstiftning om obligatorisk id-märkning och ägarregistrering, samt informationskampanjer så att var och en blir medveten om att katter kan vara id-märkta och hur det fungerar.

Få vet vad man gör med det där numret som en del katter har i örat. Få vet att katter kan vara chippade. Och allt för få "orkar" bry sig. Det behöver bli ändring på det.