Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 687 ggr
hadrianus
0

Minns ni lilla Livia?

Kommer ni ihåg den lilla katten som satt längs motorvägen mellan Göteborg och Borås? Hon döptes till Livia och flyttade in hos oss. Allt var frid och fröjd tills för några veckor sedan. Då började plötsligt en av våra andra katter att irritera sig på henne. Han är egentligen en stor godmodig pösmunk (trodde jag), men nu flyger han ofta efter Livia när han ser henne. Jag installerade Feliway i två kontakter i veckan, en på övervåningen och en på undervåningen. Första dagen verkade det hjälpa. De båda låg då plötsligt och sov några decimeter från varandra. Jag blev överlycklig, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Under förmiddagen har hon anfallits tre gånger av "pösmunken", som jagat upp henne ovanpå ett skåp. De andra katterna bryr sig inte om henne, och hon struntar i dem. Men så fort Livia får syn på "pösmunken" morrar hon hotfullt. Ibland struntar han i henne och går bara sin väg, men ofta ryker de ihop. Först tänkte jag inte lägga mig i konflikterna, men jag kanske ska det? Jag funderar på att spruta vatten på "pösmunken" när han anfaller, men det funkar ju bara när jag är där och är beredd. Har ni några andra tips? Varför verkade Feliway fungera först, men inte sen? Någon som upplevt det samma?

maggan47
0

är lilla Livia kastrerad, och är pösmunken det, om det kan vara någon hormonhistoria, annars har jag inga svar, eftersom Feliway redan finns Maggan47

Hawknestgrove
0

JA, men spraya på busen, när du ser honom! Men lång, hård stråle på blomsprutan. Vi har emellanåt samma grej här, Arne får spel och skall busa med Esther och hon är så chicken, så hon bara skriker. Så jag tar blomsprutan, så han blir riktiogt blöt och ruskar om honom i nackskinnet. Såger FYYYYYYY med dov röst. Skriker inte, då skrämmer jag ju Esther med. Brukar inte se några tcken på sånt bus när vi är borta, det vekar vara så att han mest gör sånt när vi är här. Se bara till, att lilla Livia har ett skydat krypin.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Ansluter mig till Gunilla. Katter kan vara riktig knäppa och svårt för oss att förstå.

Ja, frågan är om han bara gör det när ni är i närheten. Då vill han visa upp nånting. Han kanske är svartsjuk.

Jag har 8 katter här och ärligt talat hänger jag inte riktig med varför den ena är plötslig osams med den andra fast de var sams innan. och nästa dag är det bra med de, då börjar andra. Bara när det är natt och varmt från kaminen då är alla sams.

Men det är viktigt att alla känner sig välkomna och älskade. Jag har en katt här med riktig dåligt självförtroende som jag jobbar mycket med för att göra henne modigare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

hadrianus
0

Ja, båda är försås kastrerade. Livias tillflyktsort är via en klöspelare upp ovanpå våra garderober (vi har "inrett" ovansidan på en rad garderober så att katterna kan ligga där). Detta verkar nu vara hennes plats. Fast vi vill ju att hon ska vara med i gänget och inte vara rädd för någon. Vi jobbar vidare…

Erika91
0

Vilken jobbig situation. Jag hoppas det löser sig!

Elcyion
0

Jag tror alexj har en bra "idé" där med svartsjuka. Hur går det om du avsätter tid till "pösmunken" varje dag och kelar/leker med honom en stund? Det är nog något som man får hålla på med 1-2 veckor innan man ser någon form av resultat. Håller tummarna för att det ska gå bra!

Medarbetare på jack russel terrier

Alexej
0

Jag tror också. Man måste visa "bråkmakaren" att man älskar honom lika mycket fast det har kommit en ny katt. Det är ju samma som med småbarn.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus