Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1500 ggr
attmar
0

Kattungarna är lös i magen.

Skulle behöva lite tips i från er kunniga damer (och herrar?) härGlad

Det är så attAttis, min 6 månaders kattunge har varit lös i magen en längre tid.. Ibland är det bättre, och ibland är det, ja som vatten. Och luktar, rent ut sagt, förjävligt.

Även Sixten, den yngre kattungen kan vara lite lös i magen ibland. 

Har testat med rå köttfärs och morotspuré som många tipsar om men det hjälper inte alls.

Annars ger jag dom mjau mjukmat en gång om dagen, och dom har alltid tillgång till torrfoder. 

Kajsa , min äldsta katt har inga problem.

JosephineF
0

Vad för torrfoder är det? Alla mina tre katter blev dåliga i magen på Mjau torrfoder men är bra på Mjau burkmat!

Kittekatten
0

Jag skulle testa ett annat torrfoder och skippa blötmaten ett tag. Må så vara att jag egentligen är blötmatsförespråkare, men min ena kisse gick med problemmage hela första året och blev inte bra förrän jag började med James Wellbeloved och inget annat. Då hade han käkat Hills i/d länge och även gått igenom en kur med Flagyl utan verkan. Efter några månader kunde jag ge Mjau blötmat utan fisksmak, så fort det var fisk med fick han diarré, och efter ytterligare några månader tålde han även de sorterna. Idag äter han nästan enbart blötmat, så man behöver inte bannlysa blötmat för resten av livet, men långvariga diarréer tar tid att läka ut trots att orsaken till att det började (vad det nu är) är borta. Jag antar att det blir skador i tarmväggarna.

attmar
0

Ja dom äter mjau torrfoder för kattungar bla.

Vad tycker jag ni ske ge dom istället då?

tantsotis
0

Skonkost på lammfärs eller fisk blandat med morotspuré brukar vara det mildaste man kan ge. Men man måste vara envis och inte ge katten någon annan mat tills magen har läkt. Viktigt att inte laborera med olika foder till en liten kattmage med problem… Minst en vecka på skonkost behövs och sedan sakta smyga in annan mat.

Kanske har du inte hållit på tillräckligt länge med skonkosten? Annars tycker jag du ska gå till vetten, lille Attis verkar ha det jobbigt med magen. Lycka till i vart fall.

JosephineF
0

tessan_: vore jag dig skulle jag sluta med torrfodret och ge bara mjau burkmat för att se om det blir bättre. Enklast så du slipper hålla på och byta en massa också.

David
0

Royal Canins Sensible kör jag med till mina, främst eftersom min stora tös har dålig mage. Fungerar utmärkt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaAkutgruppen
0

Ta bort torrfodret och burkmat. Ge små potioner skonkost (tex rå nörfärs och dofilus, kokt vitfisk osv) När magen är stabil kan man blanda i litet i taget av fodret de ska äta. Gärna något som är för lite känsligare magar.

tantsotis
0

Mjau har så hög proteinhalt att en känslig mage kan bli dålig av det. Annars är det toppenmat. Och vad gäller torrfoder kan de bli dåliga av all stärkelse. Men man kan gå över till den mat man vill ge så sakteliga, när magen blivit stabil.

Skonkost  is the shit!

attmar
0

Okej, men då börjar jag med att plocka bort torrfodret då iallafall! För hon har ju fortfarande fått det, även när hon har fått köttfärs o morotspuré.. Dumt av mig !!

Ska jag låta henne fasta en dag eller så innan jag ger henne nå mjukmat nu eller vad tror ni?

attmar
0

När jag tänker på det känns det nog som att hon alltid har varit mer eller mindre dålig i magen.. iallafall började det innan jag gav henne mjau torroder.. Men jag testar såhär iallafall ett tag =)

maggan47
0

som sagt kokt fisk, även kokvattnet, samt lite kokt ris i, har alltid fått bukt med mina kissars mage, främst Lucas, hade en kanonkänslig mage, kunde aldrig ge honom Miau burkmat, tålde inte konserveringsmedlet, däremot tetran som Miau har, gick bra, men den har inte heller konserveringsmedel i, torrfoder åt han aldrig , så det kunde inte vara boven för hans mageKyssMaggan47

tantsotis
0

Extra vätska är jätteviktigt vid diarré, så precis som Maggan säger, kokvattnet till fisken ska vara kvar. Riset kan man skippa, tycker jag. Onödigt med stärkelsen.

Mjau tetra är mildare för magen och tycker även Doggys nya foder Bozita verkar bra. Men tills vidare, ingen färdiggjord kattmat alls, tycker jag. Om hon aldrig varit bra i magen någonsin, lutar det åt vettebesök…

Hawknestgrove
0

Håller med tantsotis här. Absolut en koll. Du kommer antagligen få samma råd som här. Plus ett till. Svält i 12-24 timmar, beroende på ålder. Tarmarna måste vila! Det får de aldrig om de får mat. Sen är det som alla saäger, morotspure och kokt vitfisk som gäller. Försök gärna få i kissen te utan socker8 kallt förstås) Köp den lilla utmärkta boken på Apoteket, Hälsoråd för katt! Kostar runt 50-lappen. Den sparar många sköna slantar1 Men som sagt, har katten haft magproblem läng, då tycker jag att du ska ta den till vet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Therese87
0

Mina kattungar blev urdåliga i magen av både Mjaus blötmat och torrfoder.. Dom gick så i säkerligen 14 dagar innan jag fick tipset att byta foder för det kunde vara Mjaus mat som var boven..Gick över till Royal Canin och det blev bra på en gång :)