Har du aktiverat din katt idag?
Så här års kan det kanske bli lite trist för innekatten.
Kanske färre koppelpromenader och färre timmar på den in-nätade balkongen/uteplatsen. Inte lika många fåglar som annars att spana på från fönsterbrädan. Och kanske är de två-benta i familjen lite "sänkta" av mörkret och det grå vädret och inte lika roliga som vanligt…?
Vad har du gjort för att aktivera din katt i dag?
Kanske kan vi inspirera varandra! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
I dag har jag varit dålig på att aktivera tjejerna så här långt, men det blir nog en stund med något lekspö under kvällen. Fleece-bandet brukar vara populärt och är en bra sak även för min lite skyggare katt eftersom hon inte löper så stor risk att fastna i det (om leken skulle bli intensiv och hon har otur). Min tamare katt vill gärna busa med lekspön i sängen… det blir många kullerbyttor, mycket spinnande och en hel del små hål i påslakanet… 😊
I går öppnade jag till den in-nätade balkongen under några timmar mitt på dagen. Det var populärt. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Härligt med aktiva och kreativa katter! 😊
Sista dygnet har jag ställt fram ett stort blomkruksfat med vatten på, och diverse flytande leksaker. Det var populärt när tjejerna var små, men nu är det tveksamt om någon av dem varit där och lekt…
Kanske ett bra tips till någon annan katt som har långtråkigt…? 😊
Jag har köpt två små batteridrivna "kackerlackor" till mina katter.
De får leka med den korta stunder och under uppsikt.
Väldigt uppskattade.
Stolt ägare till tre La permer
Min buse fick en ny leksak, en "prasselkudde med svans" som jag köpt på ÖB för ett tag sedan och haft på lager. Den nya leksaken var tydligen väldigt busig så katten for omkring i huset en bra stund och jagade den. Det är kul med nya leksaker då och då. De luktar väl lite annorlunda och rör sig lite annorlunda.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
I dag går katterna på skattjakt här hemma och letar efter torrfoderprickar som matten har spritt ut/gömt…
Bra att få jobba med nosen och få lite sysselsättning!
#8 Ja skattjakt är spännande.
I dag springer skyggis-tjejen omkring med jultomten i munnen och kastar honom hit och dit…. 🎅🎅🎅 😊
Mina katter har varit ute i rastgården och spanat på pippifåglar idag.
Så härligt för dem!
Mina tjejer fick komma ut på balkongen kring lunchtid 😊.
Sitter i fotöljen och sprätter iväg torrfoderprickar som katterna får springa runt och jaga. Mycket populärt! 😊 Det blir höga hopp över prasseltunneln och spännande jakt när torrfoderpricken far in och "gömmer sig" någonstans…
En omtyckt lek och ett annat sätt att servera foder på. Här hemma ges inte mycket torrfoder, men som aktivering tycker jag att det fyller en funktion ibland.