Etiketttips-råd
Läst 317 ggr
cattisa
2020-06-20, 21:10

Klippa klorna på skygg katt

Har ni några bra tips på hur man tränar en skyggis/fd skyggis på att få klorna klippta. Det behövs! De är långa och rakbladsvassa.

Kurre är en vuxen katt som är adopterad från ett katthem. När han kom hem till oss  i slutet av januari år var han livrädd för allt och alla och vågade inte ens röra sig när han trodde att vi såg. Nu knappt 5 månader senare är han en glad katt och en riktig mammagris. Jag får klappa honom, klia honom på halsen och till och med lyfta honom lite. Det går inte att hålla fast honom, och han har kvar en hel del av sitt skygga beteende. Han accepterar mig bäst när han och jag står upp mitt på golvet. Jag försöker sätta mig intill honom när han ligger ner. Han accepterar det nu någon minut, ibland lite längre, sedan reser han sig och går. Jag får oftast inte röra honom när han ligger.

Vi arbetar med att göra honom mer hanterbar vid lek och gos flera gånger om dagen. Jag har petat på hans tassar med leksaker i ett par veckor, och försökt komma åt att klappa på hans framben med hand och fingrar när det går. Inte kul, enligt Kurre, men det går faktiskt bättre.

Senaste veckan har jag haft klosaxen framme någon gång om dagen när vi leker. Han har nosat på den, petat på den med tassen och jag har fått peta på hans framtassar med den när han står upp. Jag tänkte försöka klippa någon klo då och då när det går medan vi leker, men det är inte lätt.

Finns det någon som har några bra tips på hur jag kan träna honom?

_"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen_
Stallmima
2020-06-20, 21:57

Fortsätt med det du gör, det tar tid. Annars är ett sätt att linda in honom i en handduk, men då behöver du hjälp av en som kan hålla och en som klipper. Alternativet är hos veterinär under sedering så han är lugn. Lycka till!  🐱

Uppkatten
2020-06-20, 22:54

Ja, kloklippning ja…. Min skyggaste tjej får sina klor klippta hos veterinären, om vi ändå är där. Annars ingen kloklippning. Hon är drygt 9 år nu, och med henne har det hittills fungerat bra att klippa klor väldigt sällan. När kisse var något år så undersökte veterinären kisses klor för att se så att hon inte hade svamp eller klor som växte fel. Därefter sa hon att det var OK med gles kloklippning för min kisse. (Kissen har aldrig klor som klapprar mot underlaget och fastnar inte i med sina klor i t ex textilier). Dock brukar jag försöka få kika/känna lite för att ändå - förhoppningsvis - upptäcka i tid om det skulle börja hända något tok med klor eller tassar… 

Veterinären - som själv är skyggisvan - har visat mig en teknik: man håller kattens tass som man håller i en hästhov när man ska kratsa hovarna. Hennes erfarenhet är att den tekniken brukar accepteras lättast av skygga katter.

Ev. kan man ha katten under en filt när man gör detta, men det känns som att det kanske är lite tidigt ännu? Men att börja lyfta benen på det sättet kan du kanske börja träna på snart, lugnt och försiktigt och i förbifarten. 

Du kan också höra med ditt katthem om de kan hjälpa dig vid behov. 

Min andra (fd) skyggis blev snabbt ett gosetroll. Hon brukar ligga och sova/gosa i mitt knä när jag klipper klorna på baktassarna. Framtassarna strider vi fortfarande om efter typ nio år… Blir klorna för långa så lindar jag till sist in henne i ett badlakan och klipper klor. Det fungerar på henne (som numera är en tryggis), men det skulle inte fungera på min andra katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
cattisa
2020-06-21, 21:02

Tack för alla tips! Jag tänker dröja med att linda in katten i handduk eller lägga filt över honom så länge som möjligt, tills jag faktiskt måste. Jag är rädd att han ska tappa det förtroendet för mig som vi har byggt upp.  Jag ska nog fortsätta försöka ta i hans ben och fötter så länge, och prova hästhovsmetoden på sikt.

Kurre är så jätterädd för främmande människor fortfarande, så jag åker inte gärna med honom till veterinären om jag inte måste. Och när jag måste dit skulle jag helst vilja ha klippt klorna på honom, med tanke på den stackars veterinären…

Jag hoppas att Kurre blir en knäkatt så småningom, eller att han i alla fall vågar ligga intill oss och att vi får klappa och gosa med honom så. Det skulle vara så mycket lättare att fixa klorna då också. Han är snäll och kelig, men inte riktigt där än. Vi får vänta in honom. Han är redan jätteduktig och modig och har gjort jättestora framsteg. 🐱❤️🐱

_"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen_
Uppkatten
2020-06-21, 22:08

Skulle han få mer uttalade besvär med sina klor kan ni alltid ge lugnande hos veterinären och klippa dem då. Eller passa på och klippa klor om ni ändå måste till veterinär av annan anledning (och då ger lugnande). Jag brukar ha en "lista" med sådant vi bör passa på att göra med min skyggis om vi ändå hamnar hos veterinären.

Skulle hon t ex bli dålig i magen och bli ordentligt nedbajsad (har hänt en gång på nio år) så finns inte just några andra alternativ än att ge henne lugnande för att kunna klippa/raka/tvätta rent henne. På min "att göra lista" skulle det då kunna stå t ex "passa på att klippa klorna, passa på att raka bort ev. tovor, passa på att kolla tänder", passa på att väga katten o s v. 

D v s har man ändå en skyggis sövd så passar man på att göra "allt" när katten ändå är hos veterinären. 

Mina veterinärer är vana vid rädda/blyga/skygga katter och försöker få till det så långt det är möjligt. De försöker också ta in henne direkt på morgonen om det är möjligt, för att hon ska slippa vänta på mottagningen och bli onödigt stressad.

Men precis som du är inne på så är det jätteviktigt att jobba med sin skygga/blyga katt, för att underlätta både för katt och för människor i framtiden. Hur långt man kommer kan emellertid variera. 🙂

cattisa
2020-06-22, 20:02

#4 Hur gör veterinären för att hantera en skyggis?  Går det att ta av taket på buren, lägga över en handduk ed och sedan ge lugnande? Jag har hört att vissa veterinärer använder klämbur.  Finns det andra bättre sätt?

Uppkatten
2020-06-22, 21:53

Klämbur är ett alternativ, om katten är väldigt stressad. Det låter värre med klämbur än vad det är, men det skulle inte vara mitt första val 🙂.

Önskar att jag kunde visa dig hur man gör. Ska försöka beskriva. Använd en vanlig hård transportbur. För försiktigt in en fleecefilt mellan transportburens över- och underdel. Katten brukar då ducka och hamnar således under fleecefilten. Och där brukar kisse sedan vilja bli kvar. Speciellt på en veterinärmottagning. Kissen sitter alltså i sin transportburs underdel med fleecefilten över sig, och då brukar veterinären kunna lyssna på hjärtat och ge lugnande (vid behov). Det är inte alla skyggisar som behöver lugnande, en del fungerar utmärkt hos veterinären ändå.

Tänk på att också ha ett stabilt underlag i transportburen redan från början, för katter ogillar att glida omkring med tassarna. Jag brukar använda t ex ett hopvikt badlakan, och ibland har jag en liten bit "anti-halk-matta" under.

Och så sprejar jag transportburen med rejält med Feliway 15 minuter innan jag ska packa in katten (i annat rum så katten inte blir stressad av alkoholen i Feliwaysprejen). Jag sprejar också fleecefilten och har sedan den över transportburen hela vägen till och från veterinären.

Jag brukar även använda spännband runt transportburen (på två olika håll). Man vill inte få en lös skyggis i bilen eller utanför veterinärmottagningen.

Jag brukar även ge Zylkene i ca 5-7 dgr inför veterinärbesök när det gäller min skyggaste katt. Vet inte om det hjälper, men OM det får henne att känna sig lite lugnare inombords så vore det ju bra!

Kolla med ditt katthem så du får tips på skyggisvana veterinärer! De brukar ha koll på vilka som är bra och trygga med skygga katter. Det är viktigt att det är en veterinär som känner sig bekväm med den här gruppen katter.

cattisa
2020-06-23, 15:16

#6 Stort tack för bra råd! Jag ska ha dem i minnet när det blir dags att åka till veterinär.  🌺

Upp till toppen