Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 277 ggr
modellflickan
0

Riktigt kallt för de hemlösa

Snön har nu kommit. Rysligt kallt är det. Jag fryser öronen av mej bara jag ska till bilen. Tänk då på de hemlösa katterna. Stackars katter.

Det smärtar mej att lägga mej om natten med tanke på hur många tusen och åter tusen katter som springer ute vind för våg i kylan. När ska något drastiskt ske? När ska vi människor få stopp på detta plågeri? NÄR?

Katterna behöver oss.

vanessa
0

Det är vi som får ligga i kölvattnet i förändringen. 

Arbetet pågår dagligen för att rädda dem, samt förhindra att nya kommer. Men det är ett långsiktigt jobb, så det går inte att trolla. Men om man känner till en hemlösa katt och inte kan ta in den, så kan man skaffa katthus till dem, lägga in hö samt någon härlig filt. Samt kollar med katthem, djurskydd och annat om de kan räddas, eller om man kan göra TNR på dem.

Det är så lätt att det blir en massa snack men ingen verkstad.

Det som är så skönt är att fler fått upp ögonen för dem, och i januari lämnas alla namnunderskrifter in till jordbruksministern. Det som kan bli en väldigt viktig startpunkt för att ändra katters status. Vi påverkar på andra sätt också, så vem vet, det kan bli fler katthem senare.

Ni som inte skrivit under namnlistan, gör det gärna här på djurskyddets hemsida. Vi vill komma upp i 100.000 namn, en per beräknad hemlös katt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Engla
0

Denna tråd påminner mycket om innehållet i "Glöm aldrig bort." Kanske ska vi fortsätta att diskutera det där istället. Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

modellflickan
0

Idag var jag och sambon och matade änder. De behöver ju också mat stackarna. Vi tog med oss tre brödlimpor och begav oss iväg till ån där dom befinner sig. Där fanns det minst 20 hungriga änder som kom fram glada och hungriga. En av dom hade bara ett öga. :(

anebit
0

Jag brukar köpa 25 kg säckar vildfågelblandning och även solrosfrön och ge änderna på vintern eftersom det är fett dom behöver för att klara den kalla vintern…

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

modellflickan
0

#4 Vad bra. Jag ger dom brödsmulor som dom glupskt äter. Och det kommer jag fortsätta med…

Alexej
0

Jag och mina jobbarkompisar matar några gräsänder lite då och då med bröd.
Vi har lite frågor angående detta. Är det bra att vi matar dom med bröd? Fyller det inte bara upp deras magar och ger ingen näring?
Anna Eliasson med jobbarkompisar

Det är klart att de fungerar ungefär som vi människor. Vitt bröd är ju som bekant ingen höjdare!
Kan Ni mata med fullkornsbröd så är det bättre än vetebröd. Fast å andra sidan är vitt bröd bättre än inget alls!
På vintern är det framför allt energin, dvs kalorierna, som räknas för fåglarna. Det är under andra delar av året som de får i sig de näringsämnen, vitaminer och spårämnen som behövs för välmåendet. Lite bröd då och då skadar inte alls. Däremot är det illa om man massutfodrar med bröd - inte minst inför eller under vintern. Denna föda bygger nämligen inte upp, eller underhåller, det fettlager som behövs för att överleva bistra tider. Då är vete, hel eller krossad, ett mycket bättre alternativ.
Jag tror att man kan säga så här: Några brödbitar då och då skadar inte - men nyttar å andra sidan inte heller något nämnvärt. Mer än som verktyg för socialt umgänge med fåglarna. Och det är väl en god sak.

Ur: Sveriges Ornitologiska förening

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

modellflickan
0

Imorgon ska jag och min sambo dit igen och mata dom med bröd…Jag köpte två stoora brödlimpor idag. Vi är poppisar hos våra vänner änderna.

Angående om det är bra eller dåligt så tycker jag det är bättre att man matar dom än inte alls. Och jag har inte hört något dåligt med att mata änder med bröd. Bra va? Så till er som matar änder med bröd kan lugnt fortsätta med det. ;)

vanessa
0

Gå gärna in på Svensk natur här på iFokus och ställ frågan där. Man kan som du säger ge fler kalorier i samband med brödet. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

JosephineF
0

Är det inte bättre att köpa vete då om det är bättre för dom?

anebit
0

Jag matar änderna oxå med bröd ibland spec. på sommaren när mina barnbarn är här. Håller med om att det är bättre än ingenting alls.   Det är bara det att frön ger energi så att dom kan behålla värmen under den iskalla årstiden.

Jag brukar hälla ut fröna i  långa strängar så att även de blyga törs äta annars äter de framfusiga upp allt.

Fortsätt mata med bröd det är jättebra men ge gärna lite frö ibland oxå..

Jag bor vid Stadsparken och där vimlar det av änder.  Här matar ett av mina barnbarn några stycken och då är det bröd som gäller…….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a61f018e-4f04-4649-b81a-e50e8147d816&Filename=alva 040215 017.jpg)

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

modellflickan
0

#10 Jag ska pröva med frön med. Tack för tipset Anebit. Allt för det stackars änderna. En av dom var myckt stor och ganska framfusig, hur söt som helst, men han var blind på ena ögat stackaren. Vi ska dit i eftermiddag.