Klamydia infektion- snälla hjälp!
En av katterna som bott hos mig har drabbats av en klamydia infektion. har ingen aning vad detta betyder? kanske har någon av mina egna fått det nu. Någon som vet något om detta?
Hur det smittar? Hur man botar det ?? Ska självklart ringa vet imorn men vill bara bli lite lugnad…
Ska vara en speciell sorts pennicillin för detta och ögonsalva om ögonen är rinniga. Vet veterinären. Kolla på övriga katter om du ser påverkan på ögonen. Brukar börja med att ena ögat rinner och sedan båda två. Vi fick in 9 st katter med klamydia, men samtliga blev friska efter behandling.

Det Issa skrev stämmer. Det kan också vara en förvarning för kattsnuva. Smittar lätt mellan dem tyvärr. Så åk till veterinären och då får du antibiotika samt salva på recept. Det försvinner ofta efter 2-3 veckor, men blir lätt återsmittade igen. Så om du kan, sära på kissarna och använd Vircon eller liknande på ytorna, samt tvätta tyger och sånt i 60 grader. Då dödas viruset. Ledsen att jag inte kunde lugna dig, med det kommer att gå bra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Usch, vad tråkigt. Hur vet du att det är klamydia?
Virkon är billigast på ÖB, ridavdelningen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Är du säkert på att det är Chlamydia? Har du testat katten?
/Miranda
Inte helt säker ska till vet imorgon tror ja. KKS hade inga pengar i kassan och ja har inte pengar att lägga ut så ja ska fixa det så fort ja bara kan först.
En katt som har bott hos mig har fått diagnosen. Och sen bor ju lilla Tussi kvar här och hon blir inte bra iögonen trots två behandlingar för ögoninfektion. Ja hoppas inte det är det men i såfall måste ja ju behandla alla 5 och det kommer bli jätte dyrt!! Suck…ja får ringa vet imorn och se vad han säger…håll tummarna för oss!!
Här finns att läsa om Klamydia:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men det är lätt åtgärdat, som sagt. Lilla Esther hade det och det var en kur med antibiotika och lite salva i ögonen, så var allt bra. Arne blev inte smittad. Det var när hon var alldeles liten. Men såna katter skall absolut inte avlas vidare på. Så kastrering är ett krav när du säljer katten, mend et vet du ju ändå… Antibiotika för djur är ju inte så dyrt. Håller tummarna. Ska du till din vet i Munkedal?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fick inte tid förrän måndag… typiskt. Dom har ju stängt varann fredag:(
Men, åk upp till Riese i Strömstad då!
Kan inte med benet:(
Ja just det1 Shit! Men hade du fått någon att köra på fredag då? För då hade du kunnat åka till Riese…
Hon kunde inte köra så långt… ska ringa dingle imorn och kolla om dom har tid!
Ja, tycker att det är långt till måndag, fast det kanske inte är så allvarligt läge….
Veterinären sa att skadan ju redan e gjord i såna fall.. har hon det så e ju mina redan smittade…Och det tar ändå tiden över helgen i labbet. Ska ringa dingle imron och hör om dom kan ha något. Provet skulle kosta ca 600 kr + det som vet tar och hon e ju dyr inte säll mot stödhem som riese..:(