Kattgräs-Fruktflugor någon mer?
HAr sedan ett par veckor irrriterat mig på gänget fruktflugor(bananflugor) som har kommit in till oss. HAr inte haft dem förr. HAr ingen frukt liggande ute, så det är inte det. Döm om min förvåning, då jag såg att de små irriterande flygfäna svärmar runt det inköpta kattgräset!!!!! någon mer som har haft liknande problem? Köpr en sån där som man låter gro själv och de växer INTE i jord, utan i något annat material, som liknar isolering man har i skorstenar….Så nu åker den bunken med gräs rätt in i kaminen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Var ett tag sedan jag sådde gräs nu! Men dom däringa fruktflugerna trivs bra där det är fuktigt..inte bara fruktigt med andra ord.
Köpte färdigt i sån där bunke som man bara vattnar…..

Har aldrig köpt någon sådan…dom kanske fanns där när du köpte den..och kläcktes när du började vattna
Har köpt kattgräs till och från i flera år men aldrig råkat ut för fruktflugor. Förrän senaste gången jag köpte, för några veckor sedan. Mysko! Hela "jorden" var alldeles full.

mystiskt!
jag brukar odla ibland till mina marsvin, då vi inet har katt nu . men sånt har jag a ldrig varit med om!

Dessa flugor är vidriga..
Men katterna gillar att jaga dem!
Jag hade också samma problem när jag köpte detta kattgräs..Det blev inget fler köp!
Kraam/Anita

Förrut hade vi "vanligt" kattgräs stående i köket till Sverker och det samlades bara massor med bananflugor, men Sverker blev så trött på de så att han kissade i gräset så mamma slängde det :P
Men sedan så köpte vi innekornshavre för katter och ställde det vid balkongen och där är inga bananflugor längre och det är himla skönt!! :)
Ok, å vet jag. skall ta och kontakta Vitakraft och påpeka det.