En liten hälsning från Västerås!
JAg vill, att alla som har varit aktiva och delaktiga i Västeråsfallet, skall läsa detta och ta åt sig av rosregnet nedan!
Hej Gunilla!
Var det dig jag talade med i telefon, tro?
Vi har döpt katterna till Tissel och Tassel. Det är bara fint med dem. De är nu tillsammans med de andra katterna (de satt ju först i eget rum) och det går bra. Vi har "frigång" på katterna hos oss, inga burar alltså. (I karantän har vi små rum.) Tassel, röd-vit hona, är fortfarande en aning blyg, men det går åt rätt håll. Tissel, grå-vit hona, är hur social som helst och vill gärna komma upp i famnen.
Länsveterinären ringde mig igår om dem för att höra vilket skick de befann sig i bl a. Katterna är i fint skick och det verkar som att XXXX(så heter den fd ägaren alltså) måste ha drabbats av någon sorts black out.
Jag väntar nu skriftligt beslut från länsstyrelsen, innan jag kan göra veterinärbesök med vaccinationer mm. I dagsläget tillhör ju katterna polisen. Enl länsveterinären så kommer beslutet att bli att hon inte får dem tillbaka.
Både djurskyddsinspektören och vi har lämnat in polisanmälan. Jag skrev även i min anmälning att XXXXX planerar att flytta utomlands inom en snart framtid och att jag därför önskar snabbehandling av ärendet. Till min glädje ringer polisen upp mig igår och berättade att de tar tag i ärendet genast.
Så snart jag får skriftligt beslut på att XXXXXX inte skall ha katterna tillbaka kommer jag att göra veterinärbesök och därefter är de klara för nya hem. De kommer då också att hamna på vår hemsida (www.huskatten.com, under "våra katter"). Om de nu hinner ut dit - det finns nämligen människor som redan är intresserade av att ta hand om dem!
Jag räknar också med att X X återvänder till Sverige och Västerås i början av kommande vecka. Jag är då beredd på att hon, troligen, kommer till katthemmet. Hon är - naturligtvis - inte välkommen innanför dörrarna. Jag har även meddelat alla ideella krafter som hjälper till på katthemmet att alla skall se upp och vara på sin vakt. Ingen får varken svara något i telefon om dessa två katter och ingen får släppa in någon - de skall hänvisa till mig.
Jag avslutar med att säga:
TACK OCH LOV ATT DET FINNS MÄNNISKOR SOM DIG som reagerar och agerar!!! Vore det möjligt skulle jag hyra en helikopter och be dem vräka ner rosor över dig!
Hade det inte varit för att du/ni meddelat vår djurskyddsinspektör hade katterna ju inte överlevt.
Du får gärna höra av dig igen!
Varma hälsningar från
DJURSKYDDET VÄSTERÅS, HUSKATTEN
Marita Åberg
Föreståndare/Sekr
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sorry, min inlägg. Men om katterna inte är vacc. än, varför får de går med de andra katterna?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Landfreak, har ingen aning. Men jag tvivlar på, att katterna är smittade. De är ju innekatter och jag tror inte det är någon fara. JAg är lovad bilder på de små, som jag kommer att lägga ut här!
Framgick det någonstans i ägarens inlägg om katterna redan var vaccinerade? Även innekatter kan tyvärr bli smittade, viruset är otroligt livskraftigt. Man kan dra in eländet utifrån. Har vi plats, tar vi emot vanvårdsärenden. In i karantän och polisen står för vaccinationskostnaderna. Det är ett krav från oss.
#1 Det står väl inte direkt att de inte blivit vaccinerade under tiden i karantänen. Det måste väl inte vara en veterinär som gör det?
#0 Bra att du fått svar! Härligt att veta att katterna har det bra samt att de troligen inte kommer att få gå tillbaka till ägaren. Skönt när det fungerar bra i någon kommun i alla fall. Det bevisar ju att det går bara man vill och har den rätta isntällningen. Bra jobbar Gunilla! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det var det jag reagerade på, just nu efter Borås:
Jag väntar nu skriftligt beslut från länsstyrelsen, innan jag kan göra veterinärbesök med vaccinationer mm.
Annars ett jättetrevligt brev. Hoppas det ornar sig nu för katterna..
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#5 Jag är visst blind, men det står ju i brevet. Ja då kan man ju undra lite vilka rutiner de har förståss när det kommer till vaccinationer. Särskilt efter skandalen med Borås i färskt minne. Katterna borde varit kvar i karantänen kan man ju tycka tills allt var klart…
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Va skönt att de verkar må bra!

Så skönt att höra att katterna mår så bra..och att det kommer att ordna sig med nya ägare…o vad roligt att du fick så trevligt o bra svar Gunilla!
Sidentass

Västerås måste vara himmelriket att bo i om man är katt med sådana myndigheter som samarbetar och tar tag i saker snabbt.
#9 Det är skönt att se att det kan fungera så här pass bra! :)
//Lena
Ja och jag vill personligen, trots vikten av vaccinering just nu se det som en småsak. Katterna är ju friska. Dessutom så får de ju inte vaccineras, då de än så länge juridiskt sett tillhör polisen. Vad de två pustjejerna behöver nu är samvaro, vilket jag tror att de har lidit brist på länge…..
Igen, rosregnet, vill jag främst ge Gubben och Tezza, som drog igång hela denna aktion.
Hänger med och fyller på rosregnet till samtliga inblandade aktörer! Ni är helt underbara!
#11 Med tanke på att de är innekatter är väl risken för kattpestepedemi inte överhängande. Dessutom kan de ju ha blivit vaccinerade tidigare av sin ägare. Jag trodde dock att det var behårda regler på det här med vaccinering.
//Lena

Men stod det inte någonstans att katterna var vaccinerade, skrev inte deras fd ägare det när hon sökte efter nya hem till dem?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Nej det står bara att de är kastrerade och id-märkta.

Aha, ajdå. Det var inte bra!

Fast om hon har gjort det så är det nog troligt att de också är vaccinerade för det brukar man ju annars göra i samband med kastreringen.
Ja det tror jag med. OCh som i detta fallet, så tror jag att sällskap och kärlek är det viktigaste. För friska är de nog.
Himmelrike för katter i Västerås??? Gäller endast tam trevlig katt. Skygg katt avlivas direkt, även kattungar över 6 veckor. Gällde heller inte den tama sköldpaddsfärgade hona som blev dumpad på trappen och som blev avlivad p.g.a. platsbrist och utsatt i tidningen som avskräckande exempel för allmänheten. Detta trots att det fanns samarbetspartner som kunnat rädda honan. Sånt svider!
Jag vet inte vem som var ansvarig för detta,#19. Men här kommer mera rapporter om Tissel och Tassel och bilder!
Hej igen Gunilla! Här kommer då några bilder på katterna som du m fl räddat livet på - Tissel (grå-vit) och Tassel (röd-vit). Båda var mycket rädda när de kom, men det har blivit MYCKET bättre. När det gäller Tissel så är det ingen som helst blyghet kvar, Tassel är dock fortfarande en aning blyg. Bilderna på Tassel ser lite "tråkiga" ut. På den ena bilden ligger hon under en kattsäng, som vi har ståendes i skyltfönstret och på den andra bilden ligger hon inne i en "låda" i ett klätterträd. Hon är alltså INTE instängd, vilket man kan tro när man ser bilderna. Hennes blyghet håller på att försvinna, men det tar lite tid bara. Det är fina katter, snälla och kärlekstörstande. De är båda kastrerade och öronmärkta. Tassel skall vara född 2005 och Tissel 2006. Dessa uppgifter fick jag från kattregistret när jag ringde dit. Om de är mor och dotter eller halvsyskon vet jag ju naturligtvis inte - men de är mycket lika varandra (utom färgerna då) så det är nog troligt de är släkt på något sätt
#18 Inte för att vara överkritisk - Fast egentligen är det inte okey med godtyckliga regler på det här området om man driver katthem/kattpensionat eller liknande. Vem vet vilka katter som har kattpestsmitta med sig? Om de nu inte har intyg på att nämnd katt har fullgott skydd. Tänk bara hur illa det gick för f.d. Fyrkantens Katthem i Piteå och nu senast detta med Borås.
#19 Var det samma katthem?
//Lena

Jaha, ursäkta mig då som inte kommer ifrån Västerås men efter djurskyddsinspektörens snabba agerande så har ju jag fått uppfattningen att hon tar sitt jobb på allvar och vi har ju inte fått några indikationer på att hon bara agerar när det gäller tama katter men uppenbarligen har du andra uppgifter. I de senaste fallen som vi har hört talas om här så verkar det ju inte hjälpa om katterna är aldrig så tama eller trevliga eftersom dessa djurskyddsinspektörer inte agerar över huvud taget och ens tar reda på det så därför tyckte jag att den här inspektören i Västerås verkade annorlunda men det tycker alltså inte du?
Ja, hur vi än vrider och vänder på detta, så hade fortfarande katterna suttit mera döda än levande i lägenheten om vi inte hade agerat. Nu är katterna som ni ser på bilderna trygga och antagligen får de hem snart. Gubben, du har rätt, jag har aldrig varit med om maken till snbbt och bra agerande i alla fall. Dessutom så var hon anträffbar och pratbar på telefon! Bara det är något otroligt ovanligt! Här i Strömstad så får man luren i örat……
#20 Jättesöta katter båda två! Tassel är ju jättelik våran Tristan. Kul att få se dem på bild.
Djurskyddsinspektören är värd allt beröm i världen och även katthemmet i det här fallet, som vi nu fått följa på nära håll. Absolut. Inte snack om annat.
Sedan är det ju tråkigt om det fungerar sämre i andra ärenden som #19 skriver vad gäller utsatta katter i Västerås. Tyvärr inget unikt. Men djurskyddsmässigt är de ett föredömme.
//Lena

Vad roligt att få se bilder på de små liven :)

Och Lena, nu kommer jag igen. Tassel är ju lik min Ängla!!
På bild # 22 är de otroligt lika! I alla i ansiktet. Måste bara lägga in lussebilden på Ängla igen. Lika söta båda två. Självklart är Tissel också lika söt.

Vad roligt att katthemmet skriver så mycket! Vad roligt att de återkopplar med info och bilder och allt! Skönt att kunna se vad som händer de två där!
Katterna ser hur fina ut som helst…och ja Engla - Tassel är otroligt lik Ängla…jag lyckades inte skilja dem åt trots tittande flera gånger! Tänk att de är så lika! Kul! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Vilka jättefina bilder..o underbara katter!
Kan inte nog glädjas över er insats till att katterna nu är befriade ifrån det stället som de bodde på tidigare…ser också att Tissel är korsordslösare..det har han gemensamt med mina "pälsar";-)
Sidentass
#24 Ja, det var samma katthem. KKS har en avdelning i Västerås och man har bara behövt lyfta på luren och bett om hjälp. Örebro Katthem hade ställt ett av sina jourhem till förfogande. Det sved att inte katten kunde räddas fast möjligheten fanns. Är givetvis jättebra att dessa katter kunnat räddas.

Vilken underbart slut på det hela. Angående vaccineringen så ser man inom 10 dagar om de är smittade, oftast fortare om de är yngre. Då de suttit inne utan ens ägaren på länge så är risken för smitta ännu mindre. För enda sättet de då kan få smittan är genom henne, om hon gått över kattpest spår. Så jag är säker på att de har koll.
Det jag vill fokusera på är vilket jobb ni gjort, och vilken tur att inspektör, polis och katthem ställt upp utan tvekan. Vi borde egentligen göra riktiga hedersdiplom här på Hittekatter, som vi skickar till alla som ställer upp på det här sättet. Som inspektören. Det ger en bra känsla för dem att fortsätta göra ett bra jobb som kan bli bättre ändå.
Så jag skickar tillbaka till er ett stort regn av blomblad som doftar vår./Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ja hedersdiplom och hedersmedlem här vore ett bra sätt att visa att vi tycker de har jobbat hedersvärt!
#34 Vi har Dagens Ros som vi kan använda till liknande utmärkelser! :) En avdelning här i Forumet som startade i förra veckan.
//Lena

Jag menar riktiga diplom, som man postar med riktig post. Som inspektörer, poliser, veterinärer m.m. stolt kan sätta upp på väggen på sina kontor. Där de kan låta andra se dem dessutom, så blir imponerade och försöker själva göra ett bättre jobb.
Till oss räcker dagens ros mer än väl, en underbar utveckling av sidan.. Vilket ger mig en idé om vem jag ska tacka! /Vanessa

ang. vaccination: Katterna är ju friska, skriver bl a Gunilla. Ja, och för att behålla hälsan ska dom vaccineras innan dom släpps ut med andra katter.
Det är nämligen inte bara den "gamla" besättningen man vill skydda mot ev. sjukdomar från nyinkommande katter , man vill också skydda dom nyinkomna katter från t ex herpesvirus och calicivirus (vilket orsakar kattsnuva). Många katter är symtomlösa bärare på dessa virus. Risken finns att dom börja uttsöndra viruset på nytt vid "stress-situationer" t ex när nya katter kommer in i gruppen. Därför ska dom nyinkomna vara vaccinerad, just för att dom är friska!
Skönt förresten att det går bra för kissarna och att dom antagligen inte går tillbaks till denna kvinna!
/Miranda
#36 Ja det vore en bra idé att utveckla.
Är det någon som är duktig på att göra dylika produkter? Vi har tänkt köpa en laserfärgsrkivare så småningom och då kan man ju lätt skirva ut det. Dock är jag själv ingen fena på att göra dem.
//Lena
Här är morgonens rapport från Västerås!
Hej igen Gunilla! På Forumet ser jag att Tissels och Tassels vaccination/icke vaccination väckt debatt. Bra att folk reagerar! Men jag kan väl säga så här: ingen behöver oroa sig över katternas skötsel, varken vad gäller smittorisker eller annat! De tas omhand enligt alla regler, riktlinjer mm som finns. Efter nästan 10 år som föreståndare på katthemmet vill jag påstå att jag vet om alla risker mm och att jag vidtar de åtgärder som krävs. Ingen behöver alltså oroa sig över katterna! Hälsar Marita på Huskatten

#40 wow! 
#39 Det låter betryggande. Med andra ord är katterna redan vaccinerade. Precis som det ska gå till! :)
//Lena
#40 tänkte också wow, perfekt, fast kanske skriver "i kattärände"? Då blir det enklare med texten under. Kan vi inte skapar en frimärkskassan? Lena, skulle du ta hand om det?
Våren har kommit och katterna slå ut:

Är det nya tidens videKISSAR?? Eller är det ett alternativ till fjädrarna man sätter i riset?
Vilket roligt foto!!
Förra året fick jag en variant på traditionen "fjädrar i riset"…
Ja jag vet att det inte hör ihop med Västerås men jag gillar verkligen 43ans bild… 
Den var också kul!
Hi hi…skickade genast Vide-kissarna vidare….

# 40 och 43. Fint dioplom, bör som Landfreak säger stå något om katter. Funderar även på om man kan göra något med en katt i bild. Fast det är en sak att fundera, en annan att göra. Bra idé med frimärkskassa. För om vi ska trycka på folk hela tiden, så måste vi även belöna dem som gör rätt. Utanför forumet. /Vanessa
#43 Frimärken är ju inte det dyraste om det handlar om enstaka utskick till dem vi vill belöna. Det kan jag nog klara av. Blir det mycket att skicka då kan det behövas en frimärkskassa. Fin och kul bild!
#40 Fint diplom du gjort!
//Lena
Kanske också ett diplom till dåligt utförd arbete..Dåligt aprilskämt
.
Nej, men jag gillar den ideen. Det finns folk som är värda ett diplom!

Vilket bra diplom. Något vi kan använda oss av. Lena? /Vanessa
Nej anebit, det fattas bara, ska vi börjar plockar katter nu? Kanske när de är mogna? 
Diplomet är jättefint, men jag tycker man borde nummerera de. För att vi har lite koll och det är ju lite häftigare och känns värdefullare.

#52 Va trög jag är trodde att katterna satt i trädet, men nu förstår jag att den är fejkad. HAAA! HAAAA!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ingen aning, jag tror den är äkta???

#52 Bra med numrering. En massa bra idéer kommer här på forumet. Tack, alla. /Vanessa

Har tjejen kommit tillbaka ännu? Borde väl vara två veckor i natt?
Tycker oxå det låter som en bra idee med diplom :-)
malin
#50 Absolut - det ser jättebra ut. Vi ha rännu inte köpt laserskrivaren som vi planerar att införskaffa. (Min sambo behöver ha en). Är det någon annan som har tillgång till en bra skrivare?
Man kunde väl lägga in alla utdelade Diplom även här på sajten. I en särskild artikel kanske? Hur tänkte ni med nummer - är tyvärr trög i huvudet ibland.
//Lena

Gunilla eller någon annan…har ni hört något om vad som händer i Västerås…OM det händer något… Nyfiken som vanligt! 

Jag har skrivare och det jag skrivit ut på är ett specellt papper . Så jag kan åta mig att skriva ut diplomen och sända om ni bara skriver till vilka och vad det skall stå på…
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jag är också nyfiken. För tjejen borde ju ha kommit hem.
Nummererat: Antigen per data eller skriver dit med hand. Kanske typ:i den rulle där uppe inflikar Diplom nr. och sedan skriver dit med hand :tex.2.
Kanske också svetsa det sedan i folie för att det inte kan gå sönder och blir lättare att hänger upp. Jag tror inte att dett behöver blir så dyrt.
JAg skall ta och mail till MArita i Västerås.
Lagt in en liten hälsning på hemsidan Det kan väl flera göra?
http://www.huskatten.com/ där kan ni skriva!
Nu har jag skickat en Glad Påskhälsning och tackat för hjälpen med Tissel och Tassel. Har samtidigt lagt in länken till Huskattens hemsida bland länkar/katthem. :)
//Lena

Här har vi ju Tissel och Tassel som visades på hitta hem idag! /Vanessa
Men jag såg inte det? Hur kunde jag missa det?

Va?? Visade de Tissel och Tassel? Det såg då inte jag. Vad handlade det inslaget om?
Nej, exakt! JAg såg om Den vita kissen från vanvårdshemmet där det var 20 katter ca (solgläntan) och så var det ett inslag om kissen på Åkeshov som hade gömst sig/fastnat i hissen.Alltså Stockholm för hela slanten….
Vanessa, har ni andra program i Stockholm?
Här var de inte med!
Gåtan löst. Nu återstår bara att minnas, vem det var, som uppmärksammade kissarna för oss…

Fast jag bor ju i Stockholm och jag såg inte samma program som Vanessa :))

Harkel. Skäms en massa nu, eftersom det var torsdagens program jag fick på DVD idag. Pinsamt, har gått från rosenröda kinder till pionröda. Skrapar så med foten att jag snart kan se ner till grannen. Men då vet ni vad som ska komma den 4 oktober i varje fall.
Snacka om seriös teflonhjärna. Nu ska jag lägga mig och försöka glömma denna dag… /Vanessa
i morgon är en annan dag
Vanessa kram Maggan47