Othello har blivit av med sin svansknick.
Våran hittekatt Othello som kommer från kattkolonin i Ronneby (Naquita) hade en svansknick på yttersta svanstippen. Veterinären sa att det är vanligt bland förvildade katter där inavel förekommit. Så är troligen fallet med Othello-gubben för han är även liten till växten.

Jag har alltid utgått från att svans-knickar är kroniska. Idag märkte jag när jag kände igenom honom att knicken är helt borta. Othello har inte växt något förutom att han fått tätare päls och blivit mer muskulös, ser mer vuxen ut. Han är dessutom en riktig knäkatt som främst ligger i sambons knä. han har rivits och småbitits lite men detta börja nu försvinna. Det har med andra ord gått över förväntan och på mycket kortare tid än beräknat.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lilla Othello, det är så skönt att han fick ett bra hem!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Men vad är en svans-knick för nått?
#2 Det är en sorts förhårdnad på skelettbenet i svansen. Kan vara medfött eller uppkomma vid skador, som om katten får svansen i kläm i en dörr.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Min dotters Josefina har haft en sån svans-knick, så hon måste klämt sig nån gång för hon hade det inte när hon var liten men det har oxå försvunnit nu……….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#3 Okej, då har jag lärt mig vad svans-knick är för nått idag då..
Konstigt att det försvann men det var ju inget negativt med det utan positivt :)
Lilla Ebbis-Bebbis-Pipis har en liten, liten en längst ut på svansen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....