Saknad huskatt
Min gamla Elsa (14 år) försvann vid lunchtid från hemmet på Ärlavägen 35, Skogstorp 13 juni 2014. Det är mycket ovanligt att hon är borta över natten då hon har myggallergi. Hon är rödtigrerad som katten Findus och är ID-märkt. Alla upplysningar som kan leda till hennes återfinnande värderas högt. Om hon är påkörd vill jag veta var hon ligger för att få ett avslut. Ett inlägg under Huskatten för info skulle vara tacksamt mottaget.
Självklart vill man veta vad som hänt. Jag länkar till en artikel som finns på Kattpolisen och som innehåller goda råd om vad man ska göra när ens katt har försvunnit. http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1
Det är viktigt att vara aktiv i sitt letande. Lappa, minst 400 - 500 m i omkrets från där katten försvann, polisanmäl, prata med grannar (hon kan ha råkat bli inlåst i garage/uthus o dyl.) Polisanmäl hennes försvinnande, kolla med veterinärer om de fått in/hört talas om skadad katt osv.
Allra viktigast är att du är ute själv när det skymmer och före gryning. Upprätta en matplats så att hon håller sig i närheten. De flesta katter håller sig nära hemmet de första dygnen och det är inte förrän de är riktigt utsvultna de ger sig iväg längre bort i jakt på föda.
Lycka till!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Lägg ffa fokus på 1) om hon kan ha blivit instängd/inlåst någonstans av misstag och 2) på att söka av området där hon brukar vistas mkt noga. En katt som insjuknar/skadas ute gömmer sig ofta och ligger och trycker och ger sig ofta inte till känna om man lockar på den (en biologisk överlevnadsmekanism). Det gäller alltså att man bokstavligt talat letar upp katten sådana ggr. Även instängda/inlåsta katter kan vara dåliga på att ge sig till känna om man lockar på dem, genomsök därför uthus etc noga!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
TS, var ligger Skogstorp?
Hoppas Elsa kommer tillrätta! Du har fått bra tips.
Ingen granne som precis hade lastat bilen inför flytt/semester i den vevan så att katten slunkit in i huset/lägenheten och blivit kvar där…? Vi har sett det hända ett antal ggr inne på Kattpolisen i fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för alla tips. Jag har tapetserat mitt geografiska område med bilder på Elsa och kontaktuppgifter. Hon är välkänd på gatan och bland grannarna. Hennes försvinnande är polisanmält och alla katthem är informerade. Skogstorp ligger cirka en halvmil från Eskilstuna. Jag praktiskt taget lusgått i hennes fotspår jag vet åt vilket håll hon brukar gå på kvällen. Men det är som om hon är uppslukad av ett svart hål. Ångesten är värst på kvällen. Vi hade en kvällsritual innan sovdags. Det finns inga blodspår eller bromsspår i närheten. Inte ens en liten hårtuss. Skräcken är att någon har tagit henne under armen och helt enkelt gått iväg med henne och hon sitter i en knarkarkvart rädd och olycklig. Nästa steg är nu flyers i varenda brevlåda i närområdet.
Har du efterlyst på Blocket, på olika facebook-sidor (Vi längtar hem, Efterlysta djur, Kattjouren mfl)? Annars kan det vara ett vettigt "nästa steg". Det är fruktansvärt jobbigt när man inte vet var ens lilla katt håller hus! Håller tummarna för er!
Hur har det gått? Har dina efterlysningar gett något resultat? Alltid hemskt att gå i sådan ovisshet!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det finns fortfarande inga spår. Ingen har sett något ingen har hört något. Jag lappat inom en mil från mitt hem, polisanmält och annonserat i lokalpressen (Eskilstuna Kuriren). Mina barn och kamrater har gjort inlägg på Facebook. Jag har varit ute och cyklat jättetidigt på morgnarna för att om möjligen hitta något när det är precis tyst och stilla ute. Efter annons i tidningen blev i alla fall bekanta till min granne varse om situationen och djungeltelegrafen är i gång. Jag kan bara vänta. Eller försöka acceptera det otänkbara, att hon är borta för alltid.Ångesten kommer och går. Beskrivning av min katt: gulorange tigrerad (Findus eller som katten på Friskies kattmat), solblekt med vita inslag, id-märkt, kastrerad honkatt, skada på ett öra. Försvann 13 juni från Ärlavägen 35 Skogstorp, Eskilstuna. Hon kan ha gått i vilken riktning som helst - mot Katrineholmsvägen, mot Malmköpingsvägen. //Eva Ahlqvist
Man får aldrig ge upp! Fortsätt ditt letande. Skönt att djungeltelegrafen nu gått igång. Kanske kan de som känner dig hjälpa till att leta sena kvällar och tidiga morgnar nu när det blir semestertider.
Håller tummarna för att du får hem henne snart!
(PS, id-märkningen är väl registrerad hos ID-registret och/eller SVERAK?)
Medarbetare Hittekatter iFokus
Förstår att det är jättejobbigt för dig, men precis som Katthemsmatten skriver så är det ett fortsatt aktivt sökande som gäller. Det är tyvärr väldigt vanligt att folk avbryter sitt sökande alldeles för tidigt. Erfarenheten säger oss att det kan behövas både veckor och månader (och ibland år…) av aktivt sökande innan missen är tillbaka hemma igen. Hur har det gått med lappar i folks brevlådor? Ta område för område och beta av. Tänk på att du också - med jämna mellanrum - förnyar de lappar som du har satt upp på olika ställen så att folk förstår att katten är fortsatt borta. Ha gärna ny design på lapparna så att de syns och så att folk förstår att efterlysningen ännu är aktuell. Undrar lite samma sak som Katthemsmatten, är ID-märkningen registrerad i SKK och SVERAK? Om inte så försök att fixa det snarast (förutsätter att du känner till ID-numret förstås). Anmäl henne också som försvunnen till id-registret om det inte redan är gjort. Håller tummarna för att hon snart är hemma hos dig!❤️
Håller med föregående talare! Det gäller att inte ge upp. Vet katter som kommit tillbaka efter många år.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"