Zylkène till rädd katt?
Hej! Jag har just nu en "vild"katt hemma hos mig. Jag är jourhem till henne och hon har levt ute väldigt länge. Hon är mest troligt dräktig. Men nu till frågan.. Kan jag ge henne Zylkène? Hon är ju såklart rädd och stressad av situationen att vara inne. Om jag är i rummet med henne så ligger hon mest på samma ställe eller går runt lite. Men när jag inte varit där inne på ett tag så kan hon ha ändavänt hela rummet.. Och hon morrar och "skriker" när man inte är där inne. Där står ju att man ska börja kuren några dagar innan den stressande eller obehagliga situationen. Men det har vi ju inte haft möjlighet till eftersom hon bott ute. Någon som vet eller har andra tips på hur man får henne att ta det lugnt?
Feliway. Jag skulle inte ge henne Zylkene om hon är dräktig, de är även svåra att få i katten och är hon skygg så är det nog omöjligt.
Hur länge har du haft katten? Är hon instängd i eget rum? Har du andra katter? Har du fått någon information från katthemmet om hur du ska behandla en skygg katt?
Jag fick henne i söndags. Hon är i ett eget rum, och vi har två andra katter själv. Jag har läst om det själv, men tycker själv inte att alla saker stämmer som det står man ska göra. Man lär ju känna katten rätt snabbt och vet vad som funkar för henne.
Kolla med veterinär om du kan använda Zylkene eller inte. Zylkene brukar vara väldigt lätt att få i katten. Du öppnar kapseln och strör ut innehållet över lite blötmat, katterna brukar glatt äta detta utan någon tvekan. Jag har själv använt det till flera katter och det har aldrig varit något problem ens att få i kräsna katter det. Däremot vet jag inte om det bör ges till dräktiga katter, därför tycker jag att du ska kolla med veterinär. Köp också en Feliway väggadapter och sätt i rummet, det tror jag hon kan ha nytta av! Finns på apoteket.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har kollat om dräktiga katter kan äta det och de får de :) Jag har en adapter så ska bara köpa en refill :) och fick även tips om att jag kunde andvända båda eftersom katten inte tar skada av de.