När är en kattunge mogen att gå ut?
I veckan ska mina kattungar flytta.
En fråga som kommit upp är när en kattunge riskfritt kan släppas ut. Synpunkter och åsikter tack! När kan man tidigast kastrera sin katt utan direkta skäl än at det ska vara en utekatt?
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det är svåra frågor och det finns nog otroligt mycket olika svar.
Mitt råd är att inte släppa ut kattungen innan den har bekantat sig med familjen och det nya hemmet ordentligt. Kisse måste veta var den bor och vem som är familj och var den får mat.
Detta är väll en inviduell sak då alla katter beter sig olika.
Det har varit en massa diskusioner om när en katt kan kastreras men jag vet inte riktigt när :S har aldrig haft hand om en kattunge på det sättet.

Personligen anser jag att kattungar ska hållas inne till dagen de blivit kastrerade. För som okastrerade blir de lättare bortjagade, drabbas av könsdrift och försvinner. Innan utgång, från i början så skulle jag gå ut med kisse i sele istället. Inne annars. Kastrerade kan de bli vid 5-6 månaders ålder.
Tyvärr, riskfritt att släppa ut är det aldrig. Skull föredra rastgård om det går att ordna. Lycka till med kisseungarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Måste kattungen vara ute? Jag själv skulle aldrig släppa ut den. Det finns så många faror överallt..
Håller med Vanessa. Lagom att vänja den lite fint efter kastrering….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

inväntar fler svar.. hon bor ju kvar här tills på onsdag kväll…
tycker själv att hon ska kastreras först för att vara säkrare…och att gå med henne i sele var en bra idé….ska vidarebefodra det och ev fler bra råd på onsdag…
det är jättelugnt där katten ska bo…men det kan ju aldrig bli helt olycksfritt….hennes blivande kompis är utemisse….så jag hoppas han tar väl hand om henne..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Kattungen bör vara inne några veckor och då den börjar gå ut gärna i koppel. Som kattägare ska man vara medveten om att du aldrig kan släppa ut en katt/kattunge riskfritt. Hur du än bor så finns "faror". Det är något man som kattägare får överväga med katten på första plats. Jag håller med Vanessa ovan, varför ska man släppa ut en kattunge?
Det går utmärkt att kastrera kattungar, redan vid 10-12 veckors ålder, utan några negativa effekter. Det här är ganska nytt i Sverige och en del tycker förstås att jag inte är klok, men jag är stolt för de katter jag placerar bidrar inte till bli fler. Å det vet vi ju alla vilket kattungekaos det är. Skälet till att kastrera är för mig icke önskan om kattungar - både på innekatter och utekatter. (En planerad innekatt kan ju faktiskt råka komma ut!).
/Tequila
En katt behöver känner sig absolut tryggt, innan man ens kan tänka på att släppa ut den. Katten måste se huset som säkerhet. När den verkligen går bra ihop med huset, människor och andra katter, då kanske man kan ta katten i en koppel och visar runt ute lite. Men bara korta, korta stunder. Sedan borde det vara självklart att katten är id-märkt, halsband (i början) och kastrerad. Tror det är samma som hos människor att katter har blivit tidigare som förr könsmogen.
Sedan är det viktigt att katten antigen lyssnar på sitt namn, en vissling eller som hos mig skramlande med en kattmatsburk.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus