Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 327 ggr
[helenal]
0

Katterna hos min moster i Grekland

Min moster som jag inte sett på tio år är här på besök i två veckor. Jga ställer så mycket frågor jag kan om djuren där. De har nu 20 katter på deras gård, ia alla storlekar. Dem ska lämna tio st hos grannen. Men det är så hemskt. Dem får mat coh vatten och värme (när inte mannen e hemma) av min moster så kand em ju fånga möss med. Men det föds kattungar varje månad typ. Alla parar sig med alla. Så hemskt att dem inte kan kastrera:(

Jag ska dit i vinter och ska ta massa kort som ni kommer få se!

vanessa
0

Usch vad jobbigt. Vad kan jag säga. Jo, be henne kastrera de som är hennes. För det blir inavel så det skriker om det hela. När jag läste om din tråd, så insåg jag att de bodde i Greklan, så de råd jag skrivit var bara att radera :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Men det måste väl vara möjligt att kastrera också i Grekland?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Självklart :-). Men jag skrev att man måste ha tillstånd för fler än 9 katter, djurskyddsinspektör bla, bla, bla. Det strök jag sedan när jag hade publicerat och läst om tillägget. Behöll kastrering, just för att de kan göra det där också. Så det var det andra jag raderade. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[helenal]
0

men dem har inte råd:(och hennes man vägrar lägga pengar å katter…

Lena
0

Kastrera kan man göra även i Grekland förståss. Däremot är det inte så vanligt att det görs har man förstått.

Om ni vill läsa mera om hur situationen med hittekatter är i Grekland kan ni läsa den här gamla artikeln om Projektet DAPS som pågick under några år på Rhodos: Artikel om DAPS 

I artikeln står bland annat följande: "Grekerna är i regel vänligt sinnade till hundar och katter, men har inte ekonomiska möjligheter att ge den ständigt växande skaran nödlidnade djur vad de behöver i form av kastrering, vaccinationer och veterinärvård. Problemet har helt enkelt växt dem över huvudet."

Tyvärr är DAPS nu nedlagt. Veterinärer på orten fick stoppat projektet då de ansåg att det konkurerade med dem om veterinäruppdragen. Något som naturligtvis inte var sant eftersom dessa hittekatter och hundar inte skulle bli kastrerade överhuvud taget om DAPS inte funnits. En mycket tråkig historia.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"