Hjälp ang vanvårdsfall
Kanske finns det flera här på hittis som skulle kunna hjälpa den här personen i fråga angående ett vanvårdsfall?
http://katter.ifokus.se/discussions/52e7b2cbce12c43319000449-rad-hur-gar-jag-tillvaga
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Har PM:at TS i ursprungstråden.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag har också haft PM kontakt. Tyvärr verkar TS var övertygad om att det allra bästa är att kontakta Länsstyrelsen. Tror att de bryter mot lagen om de hjälper katterna på egen hand och att Länsstyrelsen ska hjälpa katterna att komma till ett katthem. Har försökt förklara hur djurskyddsarbetet fungerar i praktiken och vad termen "omhändertagande" egentligen betyder.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#2 Jag har gjort detsamma. Dessvärre verkar inte budskapet gå fram.
Men hur kan Ts kontakta lst när hon vet vad dom gör:(
#4 De flesta människor i Sverige har ett väldigt förtroende för myndigheter.
Har man inte haft dåligf erfarenhet tidigare av just lst så kan jag nog förstå att man ändå tror att det är för djurens bästa. Men i just detta fall så tror faktiskt inte jag det om jag ska vara ärlig. Bättre då om hen kontaktar förlitliga katthem som Uppkatten tipsat om.
Va synd att hen tror att bara lst är den enda vägen i detta fall. Och bra att Katthemsmatten och Lena pm´at.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Länsstyrelsen kan ge oss tillåtelse att ta katten om dom ser att den far illa. Vi kan inte sätta ut en fälla i någons trädgård och sno en katt mot ägarens vilja! Det känner inte vi oss bekväma med! Kommer att kontakta katthem idag ang den redan infångade katten. Hoppas att någon tar emot den, trots att den kommer kosta en del.
Mvh Jenna
#7 Det är mer troligt att de sätter upp en lapp att om inte ägaren tar hand om sina katter kommer de med egna fällor och sedan direkt till en avlivningsanstalt.
Visst är det skönt att det finns folk som fortfarande tror att vi har världens bästa djurskydd i det här landet. Men sanningen är dessvärre att vi inte har det. Vi har 21 st länsstyrelser som ser förvildade/hemlösa katter som ohyra som ska förintas. Det är den bittra verkligheten.
Så vad föreslår du att jag ska göra? Be ett katthem komma hit och stjäla katten? Om någon annan vill ta de steget, varsågod. Men jag känner att jag inte klarar det.
Mvh Jenna
Du gör som du vill. Vi har informerat om vad som är det mest sannolika scenariot.
Du har ju fått ett antal goda råd ang. att kontakta ägaren och med utesluten effekt som stöd anmäla nödlidande katter till ett katthem med erfarenhet av skyggare katter. Om ägaren inte ser till att katterna får tillsyn minst 2 gånger per dygn, inte har skydd för väder och vind (enligt JBV ska en katt ha ett uppvärmt utrymme med minst 190 cm i takhöjd och dessutom belysning) så anses hon ha övergivit sina katter. Därmed är det heller inte fråga om stöld utan omhändertagande av dem.
Självklart gör jag som jag vill.
Jag har kontaktat två katthem och väntar på svar. Men man kan ju inte heller skriva hur jag absolut inte ska göra, och sen inte komma med bättre förslag.
Jag ska försöka fixa något hus till den i helgen om jag hinner. Men jag har ingen möjlighet att fånga in den. Om hon övergivit sina katter så måste jag ju anmäla henne innan jag bara går och tar dom? Och det är anmäla henne till länstyrelsen som jag absolut inte får göra.
Mvh Jenna
Det räcker långt med att man ber henne kontakta dig och, om hon gör det, påpeka för henne att lagen föreskriver att man måste se till sina katter 2 gånger per dygn, de ska ha tillgång till fullgott skydd osv. Gör hon inte det, anmäl till polisen i första hand. Anmäler du till lst, se till att det finns ett katthem som har möjlighet att gå in och plocka katterna.
Jag kan förstå att du är rädd för att bryta mot någon lag, men ……….
Ska försöka få tag i henne imorgon och ge henne ett ultimatum. Antingen så fixar hon det själv över helgen, eller så ringer vi polisen och anmäler henne samt ber om att få kattbur så att vi kan försöka fånga in henne.
Problemet är ju att nästan alla katthem och organisationer verkar vara fullproppade just nu. Verkar inte ens kunna hitta hem åt den katten vi lyckats fånga in. Då känns de rättså meningslöst att ta itu med den andra katten (Självklart är den inte mindre värd. Men vi har ingen plan efter infångst). Vi pratade om att vi kunde göra ett hus men oavsett så är inte situationen hållbar. Katten ska inte behöva gå där och frysa och söka skydd till en frigolitbod. Om andra alternativet är länsstyrelsen som får komma och fånga in den, ja då får det nästan bli så.. :/
En katt som inte finns, lider inte…
Mvh Jenna
#13 Har du kontaktat katthemmen som finns i din närhet? Vad har du svarat?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
En del svarar inte, och dom som svarar hänvisar till andra då dom har fullt..
Mvh Jenna
#15 Det är viktigt att du talar om i vilket skick katten är när du kontaktar katthem, d v s att katten är extremt smal och underviktig (ange gärna vikt), att hon är sjuk mm så att det står klart för katthemmen att det här är en katt som bör prioriteras (så långt det är möjligt). Berätta att du har lyckats få loss katten från ägaren som vanvårdat katterna och berätta om hur det gick till. Berätta också att du själv inte alls har möjligheter att ha katt (för så har jag förstått dig?) och varför. Kanske får du också försöka kontakta katthem som ligger lite längre bort än vad du från början har tänkt dig. Ett annat alternativ är att du själv tar katten till veterinären så snart som möjligt, kontaktar Djurens Rätt och frågar om du kan få bidrag till veterinärvård (eftersom omständigheterna är som de är, berätta noga!) och att du sedan själv försöker omplacera katten sedan hon återhämtat sig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har kanske inte skrivit fullt så utförligt när jag skickat mail.. Ska sätta mig imorgon och skriva ut allt som hänt och kopiera till så många katthem jag bara kan! :)
Vet inte om jag vågar räkna med att jag får bidrag från Djurens Rätt. Hade jag kunnat bli garanterad det innan vet. besöket så kanske, men annars.. Vill inte vara i situationen där jag lagt ut pengar och sedan inte får något.
Edit: Och jo de stämmer, jag har ingen möjlighet att ta mig an henne, och inte heller C.. Jag börjar fästa mig vid henne så jag har verkligen försökt vrida och vända på det 1000 gånger för att få det att funka, men jag måste tänka på hennes bästa. Och det är att hon kommer till någon som har råd för alla framtida oväntade och beräknade kostnader.. Och det är tyvärr inte jag:(
Mvh Jenna
Låter som en bra strategi att skriva ihop en noggrannare redogörelse och skicka till MÅNGA katthem! Du kan aldrig RÄKNA MED att få bidrag från Djurens Rätt utan du måste ta kontakt med dem (med Chickas minnesfond) och noggrant förklara situationen (vanvård-extremt mager sjuk katt - att du lyckats "få loss" henne från ägaren) och fråga om de har möjligheter att bidra ekonomiskt så att katten kan få akut nödvändig veterinärvård för att därefter omplaceras. Sedan får du fatta ett beslut utifrån det svar du får, men det viktiga är ju att du snabbt tar kontakt med dem och har en dialog med dem. De kan möjligtvis tycka att katten inte är hemlös, men utifrån vad du har berättat så tycker jag ändå att man bör diskutera detta med dem och se om de har möjligheter att bidra (och i så fall i vilken utsträckning).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
I ursprungstråden har Ts skrivit att det verkar som att katten kan få hjälp av en representant från KKS nu. Det låter ju bra! Hoppas att det blir så!
#19 Hoppas det löser sig med kissen!
En från Göingekatten kommer hit imorgon för att ta med sig tösen hem. På måndag får hon komma till veterinären för behandling och sen blir hon omplacerad när hon blivit frisk och kry igen.
Helt underbart! :)
Mvh Jenna
#21 Så bra att kissen får hjälp av dem!
Nu är hon hämtad!:)
Mvh Jenna