Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 703 ggr
MariannE11
0

Blodöra, svammel o torra trampdynor?

min följetong Bruno som imorrn haft tratt i 3 veckor efter operation av blodöra börjar förhoppningsvis ta slut…. han ska ta bort den fastsydda kompressen på onsdag… hoppas sen att hans klåda försvinner så han kan vara helt trattbefriad….vid sista vettbesöket fick han en salva: Fuciderm som ska lindra klådan och läka hudproblemen som uppstod. Fick lite problem där då veterinären sa att han skulle smörjas morron o kväll i 15 dagar och det på bipacksedeln stod BÖR användas max 7 dagar. Så vi ringde och fick order att avbryta nu efter 7 dagar. Men över till frågan. Såg att Brunos trampdynor ser torra ut och vita små pytteflagor…kan han ha fått det av sin dubbla dos antibiotika, salvan eller att han haft tratt i 3 veckor utan att ha skött sin hygien. Fast mitt huvud säger att om han tvättar tassarna borde dom isf kanske bli torrare? Någon med erfarenhet av torra trampdynor?….. får höra med vetten annars på onsdag..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Erika91
0

Ingen aning. Någon?

supermoccine
0

Det finns väl salva för torra trampdynor iaf? Inte för att det hjälper till att reda ut orsaken, men väl kanske lindra symtomen.

MariannE11
0

jag ska ju till vetrinär iaf på onsdag så då kan jag fråga… Bruno jublar om han snart får slippa tratten….o så även jag…. hans bedjande blick gör mej matt i benen….glad att jag haft semester denna period iaf…. men på måndag så börjar jobbet igen….Ledsen

essut
0

Stackars Bruno, kommer ihåg hans bedjande blick när jag var där i tordags..Hoppas han slipper tratten snart.

Sidentass
0

hoppas också att han snart slipper den, och att du får bra råd gällande trampdynorna..det är inte lätt att vara matte o se sådana bedjande blickar…usch..ni har inte haft det lätt..

Hawknestgrove
0

Nämen, stackars lille Bruno! hoppas det går på bättringsvägen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kemikal
0

På hundar med trampdyneproblem har jag hört om att en del använder Försvarets hudsalva. Kanske kan det vara något för Bruno? Jag har använt Helosan på mina katters trampdynor vid enstaka tillfällen.
Men det kan kanske vara så att normalt blir trampdynorna lite "skrubbade" av den sträva tungan, så gamla hudceller tas bort, medan nu när han inte kan slicka på dem så samlas det till flagor istället. Bara en spekulation.

Pelusa
0

Jag föreslår att du provar ge honom Viacutan, MariannE.
Finns både som spray och i tablettform.

Han kan ha torr hy som nästna alltid först och främst visar sig på trampdynorna.

/Pelusa

MariannE11
0

jag undrar lite om inte själva problemet kan sitta i kattlådan…han kliver ju runt där och kan ju inte sköta om sina tassingar efteråt…

känns som vi är på g till ett bra liv igen.. han ser väldans piggare ut även fast vi har olika synpunkter när han är utan tratt och tvättar sej…….han försöker klura ut hur han ska lura mej till att få tvätta örat.. sista tricket var att slicka mej på handen som höll hans tass och sen snabbt dra upp tassen till örat varav det var JAG som grötade till örat…

tack för tipsen.. ska testa dom!