Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 24452 ggr
Ambrose
9

Skonkost för katt med lös mage

Sedan jag fick hem Astrid för några månader sedan så har hon varit lös i magen, mer eller mindre till och från.

Jag har under mina 22 år alltid haft katter med järnmagar och Nheo kan t.ex. äta precis vad som helst utan att hans mage påverkas. Så när jag fick hem Astrid så bytte jag till ett bättre foder direkt eftersom hon tidigare bara ätit kattmat från Coop Extra :S

Hon har därför haft diaré, inte så det sprutar, men något i stil med löst potatismos.. ;p

Hon har alltid varit pigg, ätit bra och nu har hon även fått en väldigt mjuk och glansig päls.

Eftersom hon var så rädd i sitt förra hem och när hon först kom hit så trodde jag att det kunde vara därför hon var så lös i magen. Hon hade även väldigt mycket mask, men nu är hon trygg med mig och masken är borta.

Så min fråga är. Vad kan man ge en katt för att stabilisera deras magar innan man börjar ge dem vanlig kost igen? Vill tyvärr inte ta henne till vetrinären än eftersom jag inte vill förstöra alla framsteg hon har gjort. Jag hoppas på att kunna ta in henne för en ordentlig koll med allt vad det innebär om några månader, men vad kan jag göra tills dess? :)

Undrar även om det är vanligt att skyggisar har lite halvkassa magar?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jourhemmet
0

FortiFlora och Diarsanyl är jättebra för lösa magar. Fortifloran strös över maten och smakar gott.

Ambrose
1

Jag har hört/läst att man ska ge kokt kyckling eller kokt vit fisk och typ morotspuré?

//Ambrose

emjon
0

När jag har haft hittekissar som inte varit ok i magen så har jag givit RC Veterinärfoder Gastro Intestinal och alla har blivit bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

sagan
0

Nöt elle lammfärs med morotspure om hon äter det. Färsen ska vara svensk och ha varit fryst innan den ges. Ges tills magen är helt bra och då börjar man fasa in den maten hon ska äta med kanske en matsked två gånger i veckan. Blir det värre så backar man till det som fungerade innan och fortsätter så ett tag sen gör man nytt försök.

Vad ger du dem för något idag? Vilken sort och är det torrt eller blött?

[Skyggis]
3

Man kan under ett dygn enbart ha tillgång till vatten (enbart vatten, inga mjölkprodukter innehållande laktos som är en vanlig orsak till lös mage), sedan efter det dygnet kan man börja ge mild skonkost i små portioner. Levande bakteriekultur kan man också tillföra. Blir katten trots detta inte bra bör veterinär utreda orsaken.

[sakring]
1

Har du kollat om det är giardia?

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25117

Du kan sända prov själv och behöver inte söka veterinär för att ta det.

Ambrose
0

#4 Just nu får hon Mjau blötmat en gång om dagen och porta 21 sensible torrfoder.

Så fasta i ett dygn sedan nötfärs+morotspuré några veckor tills magen är bra? Finns ingen risk att hon får vitaminbrist eller liknande på det?

Ska man inte ge kokt kyckling alltså?

//Ambrose

Ambrose
0

#6 Det verkar vara ganska smittsamt. Hade jag inte märt någon skillnad på Nheos avföring också? Hon har inte heller gått ned i vikt eller liknande. Trotts alla maskar, som hon förövrigt säkert hade gått med i 1.5 år.

//Ambrose

Lena
2

Det är ganska vanligt att hittekatter är dåliga i magen. Dåligt med foder innan, maskinfektioner, stressätande och mycket annat kan ställa till det. Det är alltid bra att börja med fasta som #5 beskriver. Då får magen vila sig. Diarré får katter av att tarmrörelserna är för snabba. Efter fastan smyger man in ett dietfoder i microportioner. Ge bara ½tsk varannan timme och öka succesivt.

Det finns idag gott om dietfoder för känsliga magar. Har själv god erfarenhet av Hills W/D & Hills I/D. Man kan även ge kokt sei eller liknande. Nötkött.

Mjau blötmat har inte mina katter med problemmage klarat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
0

Mjau blötmat klarar inte mina katters magar heller utan problem och de har inga problem med magen i  vanlig fall.

Giardia går att behandla i tre veckor antingen med axilur eller flagyl. Själv fick jag flagyl till min kattunge som hittats ute när magen krånglade och så blev det kokt alaska pollock och diarsanyl. Sen fick hon äta lite mer av dietfoder.

Numer har hon inga problem med sin mage.

sagan
0

#7 Mjau i konserv innehåller konserverings medel och brukar ge katter lös mage. Så det kanske kan vara en orsak? Tetrorna är bättre. Vissa säger att mjaus kalkon är stoppande. Men det är något jag själv inte testat. Så vet inte om det stämmer.

Utan fasta som #5 säger och ge sen skonkost, färs eller kokt kyckling med mortospuré. Även om magen inte blir bra omgående så fortsätt. Börja inte laborera och prova olika varianter utan håll dig till en och samma hela vägen. Katters magar kan ta lite tid att få bukt med. Så ha lite is i magen.

Dem får inte brist under den perioden du kommer att behöva ge.

Skulle inte ge fisk som #9 föreslår med tanke på att det är många som kan utveckla allergi mot just fisk.

w/d  för överviktiga katter) och i/d för känsliga magar (fungerar) men är enligt mig onödig kostnad samt att dem innehåller sådant en katt inte behöver få i sig. Och kostar dessutom skjortan. Tungan ute

[sakring]
0

# 11 Nej du skulle inte ge fisk till någon katt om du fick bestämma, så det säg som det är. Själv ger jag mina katter fisk precis som sajtvärden också rekommenderar.

sagan
0

#12 Vad vill du ha sagt med ditt inlägg?

Magi-cat
2

När min ena hittekisse var lös i magen (riktigt dålig faktiskt med blodig diarré) fick han fasta först som föreslogs ovan. (12 timmar tror jag, inte ett helt dygn)

Sedan fick han avkok av ris, alltså när man kokar ris i för mycket vatten och ger avkoket. Det låter inte som kattmat, men han slafsade i sig med förtjusning! Sedan fick han avkok av fisk och det var jättegott. Diarrén hade vid det här laget stoppat.  Därefter fick han bitar av kokt fisk.

Efter några dagar med normal mage, torrfoder för känsliga katt-magar.

Det hände vid några tillfällen till att han var dålig i magen och då upprepade jag proceduren. Nu är han 12 år och har perfekt mage! Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sakring]
0

# 13 Att du aldrig rekommenderar fisk till katter. Även om andra har goda erfanheter av detta inklusive veterinäre som föreskriver skonkost till katter.

sagan
0

Varför skriver du" säg som det är"? Har jag hymlat med något menar du? Jag rekommenderar inte fisk! Så nog säger jag som det är, eller?

[sakring]
0

# 16 Nej det gör du inte men varför pekar du ut mig? Du kan lika gärna referera till sajtvärdens inlägg eller inte till något alls.

sagan
0

#17 Det är ju du som skrev inlägget. Varför ska jag då referera till sajtvärdens inlägg?

Var det inte du som skrev detta inlägg?

# 11 Nej du skulle inte ge fisk till någon katt om du fick bestämma, så det säg som det är. Själv ger jag mina katter fisk precis som sajtvärden också rekommenderar.

Uppkatten
2

Ha lite koll på tonen nu i den här tråden, det är trist när det börjar "tjafsas". Sådant uppskattas sällan av den som har startat tråden, och gagnar inte katten. Kommentarer riktade till varandra som i #15-18 kan man ta över PM, eller hur?

Skonkost kan se ut på olika sätt, TS har efterfrågat tips och självklart är det bra att motivera varför man tycker på ett visst sätt. Men vi får nog finna oss i att folk har olika uppfattningar i den här frågan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

sagan
0

#19 Tjafsar inte och tycker heller inte att jag behöver hålla koll på tonen! När något är oklart måste man få fråga. Och i detta fall hade vi olika åsikter. Jag har ingenstans sagt att de är förbjudet att ge fisk. Har bara skrivit att jag skulle låta bli det och orsak. Vilket man måste få göra. Så jag har väldigt svårt att förstå inlägget som gjordes i #12. Och anser att jag i alla fall får fråga varför.

[sakring]
0

sagan

Det är detta jag avser

"Skulle inte ge fisk som #9 föreslår med tanke på att det är många som kan utveckla allergi mot just fisk." skev sagan

Ambrose
1

Å här blev jag väldigt glatt överraskad och trodde att jag hade fått 21 hjälpsamma kommentarer, men men ;P

Tack alla för tipsen ni andra! :)

#14 När du menar avkok menar du bara själva vattnet då eller hela sörjan? :)

//Ambrose

[sakring]
0

Ge gärna både avkoket av fisken och kokt vit fisk i små mängder.

Magi-cat
0

#22 jag gav avkoket, inte själva riset……och lite senare avkok av fisk…..sedan när allt var lugnt, små bitar så småningom av kokt fisk. Blev det återfall backade jag och återgick till (kort) fasta och sedan risavkok.

Ambrose
0

Gav henne precis avkok och fick en blick som frågade om jag var du mi huvet tillbaka… ;p Kommer hon äta det när hon blir hungrig (tycker hon borde vara det vid det här laget…) eller vad gör man?

//Ambrose

Uppkatten
0

#25 Kokt fisk hjälpte alltid mina kattpojkar när de var tillfälligt dåliga i magen. Finns även dietfoder för känsliga magar att köpa. Slussa alltid in nytt foder långsamt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
0

Min katt älskade det. :-) men går det absolut inte så blanda med fiskspad,

Debattia
0

Vad tycker ni om att en katt med dålig mage får baby-cat milk?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

JenL
1

RC Baby Cat mjölk är gjord för kattungar och innehåller laktos (som kattungar tålar). Kattes förmåga att tåla laktos avtar med ålder; om de är äldre än 12 veckor blir de laktosintolerant.  Så ger inte RC Baby-cat mjölk till din vuxen katt.

Jennifer

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Jourhemmet
1

#28 Innehåller som sagt laktos men mycket lite. Jag skulle inte ge det till en katt med dålig mage, ffa inte Rc:s mjölkersättning som ofta ger diarrér på kattungar. Prova istället tex Hills i/d blötmat, den smakar dessutom utsökt.

Lena
0

Hills i/d är ett mycket bra foder som även jag rekommenderar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"