Hänt i Strömstad.... :(
I Strömstadstidningen idag fanns en hemsk historia att läsa.
I artikeln kan man läsa följande: "Natten till fredagen hade 30 dumpade katter hittats på Norra Kajen i Strömstad. Katterna var vanvårdade och en kattunge låg död. Katterna är omhändertagna av polisen. Ägaren har nu gett sig till känna och vill ha tillbaka katterna".
Länk till artikeln: Vanvårdade katter dumpades på kajen.
Man hoppas bara att en polisanmälan om vanvård av djur och brott mot djurskyddslagen är en garanti för att denna kvinna inte får tillbaka en enda katt!!
ANM: En bild på artikeln är bortagen och ersatt med egen skriven text. Detta då det strider mot upphovsmannalagen att publicera foton på artiklar, konstverk, andras bilder etc utan upphovsägarens tillstånd. (I det här fallet Strömstadstidning) // Lena - sajtvärd

I resten av artikeln kan man även läsa:
Sammanfattning av artikeln: "Bland de omhändertagna katterna finns både vuxna och kattungar. katterna fördes först till polisens arrest där de undersöktes av Länsveterinären. 7 katter avlivades, de som var friska fördes till Djurskyddet Bohuslän.
Katterna ägd av en kvinna hemmahörande i Oslo som nu gett sig tillkänna och vill ha tillbaka katterna. Enligt artikeln har kvinnan bott på olika campingplatser runt Strömstad under sommaren. Polisen djurhandläggare är förundras över att ingen slagit larm tidigare om katterna innan det gick så här långt. Kvinnan är nu anmäld för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen".
ANM: En bild på artikeln är bortagen och ersatt med egen skriven text. Detta då det strider mot upphovsmannalagen att publicera foton på artiklar, konstverk, andras bilder etc utan upphovsägarens tillstånd. (I det här fallet Strömstadstidning). I de fall artikeln finns på tidningens nätbilaga kan man istället länka till den. // Lena - Sajtvärd.
Ofattbart! Vet du namnet på kvinnan? Kan du maila mig det? Fanns ett liknande fall här med en norsk kvinna.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag har varit tvungen att ta bort de fotograferade sidorna av artikeln i Strömstadstidningen. Vi måste ha tidningens tillstånd för att få publicera dem på det sättet. Jag har sparat dem och kan publicera dem igen om vi får tillstånd. Kunde inte hitta att de fanns i tidningens nätbilaga.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hemskt fall. Som djurhandläggaren undrar även jag varför ingen i området reagerat. Om kvinnan och katterna funnits i omgivningarna hela sommaren borde väl många ha känt till dem. 30 katter blir det ju inte från en dag till en annan. Särskilt inte vanvårdade…
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fruktansvärt! 30 katter kan väl knappast ha passerat omärkta på en camping? Hoppas de små liven blir om placerade i goda hem. Det räcker att 7 mist livet.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Historien fortsätter….. i dag stod i tidningen att kvinnan nu delgivits information om myndigheternas åtgärder (vad som nu menas med det) men ännu är inget djurförbud utfärdat.
Kvarnarna mal långsamt… under tiden fortsätter hon sin vagabonderande tillvaro med ett okänt antal katter med sig.
Vad gör man???

#2 Nej jag har tyvärr inget namn på henne.
Är hon norsk medborgare? För isåfall kan man väl inte ge djurförbud hur som helst?

Nej det är just det…. så risken är att svenska Lst inget kan göra i just den frågan. Men polisanmälan om vanvård av djur ska ju gå att driva. Dessutom borde hon bli betalningsskyldig för alla kostnader i samband med omhändertagandet av katterna, avlivningskostnader osv.
Har dom ens rätten att ta av henne djuren? Eller måste då de norska myndigheterna blandas in och säga sitt?
Riktigt trisst ärende det där! Kissarna mår iaf bra där de befinner sig nu. De har kryat på sig och landat efter alla hemskheter som varit.

Brott som begåtts i Sverige kan väl ändå få påföljd i Sverige oavsett var människan kommer ifrån? Annars kunde man ju åka o råna banker i Norge ;)
Och jag antar att om hon fälls för vanvård av djur, följer det automatiskt ett djurförbud med den domen. Men vad vet jag…. inte alltid sunt förnuft överensstämmer med lagar o paragrafer.
#12 Jo men så måste det ju vara. Kan dock tänka mig att det blir lite mer komplicerat om det är en person som inte är bofast någonstans både vad gäller djurförbud och att kontrollera vederbörande.
usch vad hemskt! stackars missar! :(
Djurförbud kan hon säkert få, men det kommer förmodligen bara gälla i Sverige. Som någon redan påpekat lär det bli svårt att följa upp. Tror inte att lst samarbetar så mycket med varandra.
Medarbetare Hittekatter iFokus