Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 5533 ggr
malinhanak
0

Rinnande ögon och lite snuva.

Hej!
Min katt är ett år och några månader gammal. Hon har fått båda sina vaccinationer. Men sedan två dagar sedan så har hon rinnande öga nyser lite då och då och like "smuts" vid näsan. Det började med ena ögat nu är det på båda. Jag tvättar 2-3 om dan med saltlösning och sterila kompresser.

Bör jag söka veterinär med en gång eller ge det lite tid om det bara
är vanlig förkylning?

Lena
3

Om hon är vaccinerad bör det inte vara den värsta sortens virus hon drabbats av. Tyvärr är inte vaccination ett 100%igt skydd. Katter kan drabbas i alla fall, men får då lindrigare symtom. Även katter drabbas av olika av förkylningsvirus av mer harmlös art. Dessa brukar klinga av inom några dagar - 1 vecka.

Om snuvan övergår i trögflytande gul - grönaktiga flytningar kan det vara bakterier med i spelet. Då behövs det antagligen en antibiotikabehandling. Likaså om kissen verkar hängig och tappar aptiten. Då kan det vara en halsinfektion. 

Svaret är om kissen ser ut att vara påverkad, äter dåligt och eller har missfärgade tjocka flytningar från ögon och nos behöver du söka upp en veterinär. Annars avvakta någon vecka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
2

Hon har fått båda sina sprutor skriver du. Vid den åldern så är det tre sprutor hon borde hunnit med. Två som kattunge med 3-4 veckors mellanrum och ytterligare en ett år senare. Dessa tre ingår i grundvaccineringen. 

Som Lena skriver så kan en katt bli smittade ändå men mycket lindrigare. Är hon utekatt?

Josefa
5

#2 Det beror ju faktiskt på när hon fick sin första vaccination. Hon kan ju faktiskt fått sin första vaccination för någon månad sedan, och då har hon inte hunnit få fler än 2 sprutor. 

#TS om hon nyligen blivit vaccinerad, så kan det vara en reaktion på sprutan. Vuxna annars friska katter klarar oftast förkylningar själva. Skölj ögon och nos med koksaltlösning eller kokt avsvalnat kamomillte.

Jourhemmet
1

#3 Om man nu gjort rätt.

malinhanak
1

Hon är innekatt men får vara ute i koppen en hel del.  Jag har två stycken honor båda vaccinerades för första gången nu i våras och fick båda två sprutorna med 3-4 veckors mellanrum. Bara den ena har rinnande ögon. Det är lite grön aktigt ibland ibland lite tjockare än andra gånger men det är det enda jag kan märka på henne, annars är hon livlig som alltid äter och dricker som vanlig.

Hon är lite mer "pratig" än annars sista fem dagarna men hon har sådana perioder så vet inte riktigt hur mycket av ett tecken det är. Typ alla veterinärer i min närhet har semester samtidigt, och har inte tillgång till bil. Dessutom jobbar jag mycket så antingen får jag boka en tid på måndag och hoppas få en på måndag annars kan det inte bli förrän onsdag nästa vecka eller ännu senare. Känner mig lite delad på det hela. Men får se hur det är måndag morgon.

[ollesbodega]
7

Är du minsta orolig för din katt's hälsa bör du bums kontakata din veterinär! Det här är inget forum där veterinärer ger sin diagnos….. Visar någon av mina katter symtom på att de inte mår bra är vet första anhalten. Inte en insändare eller inlägg på ett forum som denna! Tar tid som kan användas för kattens hjälp….. Ps. Förutsätter såklart att din katt e försäkrad.

Lena
3

#6 Nej det är riktigt. Vi kan inte sätta några diagnoser på ett forum eller vara ersättare för en veterinär. Det enda vi kan göra är att ge råd utifrån egna erfarenheter. 

Att fråga om råd är dock inte fel. Det är ju lite det vi är till för. Men man ska inte strunta i att gå till veterinären för den sakens skull. 

#5 Ring till veterinären imorgon och rådfråga. Du kan även ringa Agrias veterinär som du hittar på deras hemsida. Att kissen har grönaktiga flytningar tyder ändå på att det kan behöva behandlas.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
0

Grönaktigt ska behandlas med ögonsalva då det är tecken på bakterier, kontakta veterinär.

[ollesbodega]
0

#7 Att fråga om råd är alltid ok. Att som i #1 ge en diagnos o råd om att ev vänta med vet är oansvarigt. Finns erfarenhet här men det enda råd vi bör ge på detta forum när någon ställer frågor om symtom är att kontakta sin veterinär. Allt annat kan leda fel o skapa onödigt lidande för katten.

Lena
3

#9 Det är mitt svar du menar är felaktigt. Jag ger svar utifrån att jag har mycket erfarenhet av den här typen av problem och svaren är baserade på de svar veterinärerna har gett mig vid liknande symtom. Alltså vad man ska gå på. Vet inte hur jag skulle skrivit istället om du tycker jag formulerat mig fel?

malinhanak
2

Katten beter sig som vanlig annars ju. Och det har istort sett slutat rinna helt i ögonen men ska visst ringa en veterinär. Och nej hon är inte försäkrad, det ska dem dock bli men jag måste ta allt i etapper.  Båda är vaccinerade, den enda steriliserad den andra ska sterilieras till hösten och de ska båda försäkras.

Ni behöver inte tala till mig som om jag var ovetande för att jag frågade om råd (ni som gjorde det) jag älskar mina djur och gör vad som helst för dem. Men då en av mina katter kom från katthem och kom till mig med obehandlad skabb, osteriliserad, tja utan någon veterinär vård alls så fick jag många utgifter på halsen som inte var inräknade och jag gör mitt bästa för att ge dem allt vad de behöver och samtidigt rehabilitera lilla kisen som är livrädd för människor. Hon litar numera på mig till 70 % vilket var 0 % i februari när jag fick hem henne.

malinhanak
1

Jag har för övrigt varit i kontakt med min veterinär då och hon tyckte bara jag skulle fortsätta tvätta med koksalt lösning och ev. testa Zilkeye droppar om det inte räckte att tvätta helt. Annars kontakta henne igen.

Tack för era råd!

Josefa
2

#11 Är lite nyfiken, men vilken förening är det som lämnade ut en fertil katt med obehandlad skabb?

Lena
1

#11 Låter inte bra att Katthemmet lämnade ut kissen okastrerad och med obehandlad skabb. Det borde aldrig ske. 

#12 Bra att du varit i kontakt med veterinären. Har det blivit bättre efter några dagar ser det ju ut som det klingar av av sig självt. Så som det brukar vara vid vanliga förkylningar.

malinhanak
1

Vet inte om det bara vart min katt som lämnades ut på det sättet men de kräver att nya ägare själv kastrerar/steriliserar katterna.

Jag kan ärligt säga att jag inte betalt de 400 kr som de tar i adoptions pengar än för det heter att de ska gå till veterinärvård men det kan jag inte påstå att jag har förtroende för då min katt kom som den gjorde. Missförstå mig inte för jag ska betala men katternas hälsa kom i förtur om man så säger. Fick reda på att katthonan troligen hade öronskabb då jag hämtade upp henne eftersom transport inte gick att ordna och att man behandlat hennes kattungar men inte henne (vilket jag inte begriper logiken i) eftersom jag redan hade en 5 månader gammal katt hemma och de levde ihop i en vecka innan jag lyckades få en tid hos veterinären krävdes det att båda katterna behandlades för öronskabb.

Nåja det hörde kanske inte den här tråden till menmen. Tack igen för era råd, min katt är redan mycket bättre, ytterst lite i ögonen kvar nu och droppar zilkeye 3 gånger om dagen på veterinärens order samt tvättar.

Lena
0

#15 Det tillhör inte det vanliga att katthem adopterar vuxna katter okastrerade. Alla katter brukar vara vaccinerade och genomgångna av veterionär. Sådant görs redan när katterna tas in på katthemmet.

Jourhemmet
0

Spar alla kvitton på veterinärbesök och mediciner, inte ska du behöva betala för en katt som inget är gjort med.

malinhanak
1

Tack för tipsen och jag sparar kvittona allt.

Angående snuvan och rinnande ögon så är här en uppdatering.
Ingen snuva längre och de testade henne för att se om hon var täppt någonstans men ingen kunde hitta något på henne, sista veterinären som faktiskt var den gjorde en mer ordentligt check av henne löste mitt lilla mysterium. Det visar sig att katten har tjockare ögon vätska (osäker om det var rätt ord men är ett tag sedan jag var där) och att om hon varit vit så hade man kunnat tro att det var blod. Det finns inget att göra åt det och det i grund och botten ofarligt och katten lider inte. jag ska bara se till att tvätta av henne runt ögonen med jämna mellan rum, vilket jag också gör och hon är lika pigg och glad som vanligt :)

Katthemsmatten
1

#18 Tack för uppdateringen och för en förklaring av vad det var. Det är sånt vi lär oss av.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
0

#18 När du nämner det har jag hört talas om det tidigare. Undrar om det inte är ganska vanligt förekommande hos vissa raskatter?