Hjälp behövs kära forumister
Jag ska ju om 10 dagar åka till Houston Texas och besöka Spca (ifrån animal planet) där jag får en guidad tur den 6 aug
. Är det något ni vill ha information om, frågor etc? Här har ni chansen att få svaren ni alltid velat ha hi hi samt hjälpa mig att kunna ge andra information om hur deras djurorganisation jobbar i USA. När jag kommer hem ska jag plita ihop något som jag självklart delar med mig med er samt lägga upp på akutgruppens hemsida. Jag hoppas ni har bakfickan proppad med frågor
.

vad e spca?
djurhemmet som djurpolisen lämnar alla hästar, katter, hundar, höns etc till. Denna serie visas på animal planet.
Just nu står det still i huvudet, men en sak jag undrar över är hur de har det med hittekatter i USA, samt hur huskattens status är? Finns det några bestämmelser om att kattägare ska kastrera, ID-märka sina katter? Vilka djurskyddsproblem tycker de är de största/svåraste som de har därborta? Vad brukar en huskatt kosta? Hur ser straffskalan ut för djurskyddsbrott?
Det är verkligen kanon att du får möjlighet att göra det här studiebesöket. Ser fram emot en rapport sedan. T.ex. en artikel hade varit toppen. Känns som att vi har enormt mycket att lära från dem i USA.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det finns stora skillnader hos djurhem i USA. Dom så kallade "Animal Service" djurhem är "kommunal"ägd och där är avlivningspercentaget ganska hög, typ Djurens Vänner Göteborg :/ DOm brukar inte heller köra TNR-programm, fast det blir mer och mer accepterad där också.
Vissa stater har ganska restriktiva regler med id- och kastreringsplikt på katter andra har inga regler alls.
När jag tog med mig min katt Bennie från USA i 2001 (jobbade ju hos Michigan Humane Society) kostade han 50 Dollar, (ingen aning vad det är i kronor) då var han kastrerad, vaccinerad, avmaskad, idmärkt och testad för FeLV (neg. :) )
Berätta hur det var Ivory!!!
/Miranda
Oj, Miranda, det var ju inte dyrt! ÄVen om vi räknar dollarn till tio kronor, vilket den inte är!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#3 vuxna katter kostar 65 dollar och kattungar 75 och kaniner 30
. Jag har tid klockan 10 den 6 Aug. Detta ingår i avg:
- Your companion animal
- Initial vaccinations
- Rabies vaccination (for animals 3 months or older)
- Spay or neuter surgery
- Deworming
- Free vet exam (at participating animal hospitals and clinics)
- I.D. tag
- Lifetime Enrollment in the Houston SPCA's lost pet identification program.
Annan kul info är denna:
In addtion to assisting thousands of pets and their owners through various programs, in 2006, the Houston SPCA received almost 39,000 animalsin need of shelter, medical aid, or a new home:
- 9,872 dogs
- 8,093 puppies
- 7,028 cats
- 10,410 kittens
- 1,123 rabbits, hamsters, ferrets, gerbils and other small domestic companion animals
- 1,127 farm animals (including horses, goats, pigs, chickens, geese)
- 990 wildlife animals
Dom placerar enhel del djur

Jag blir så himla avundssjuk på dig Ivory! Men jag nöjer mig med att få veta svar på en del frågor och så :)
Har inga jag kan komma på nu. Lena sa ju de flesta :)
Men det är en sak jag alltid har undrat när jag sett på programmen: Hur tusan får de hem till alla katter och hundar?
En gång var det runt hundra katter som sökte hem och de fick ut nästan alla ganska fort!
Sedan så tycker jag att det borde vara svårt att placera ut alla hundar och katter som kommer in varje dag, men det finns väl många sjurvänner i USA :)

Ja man ser ju din lista! Det är ju jättemånga katter och hundar och dte kommer in fler hela tiden. Det är så konstigt att så många får hem men jag är bara glad över att många kan få nya hem :)
7#Vi kan göra en jämförelse: I New York finns det en stadsdel som heter Brooklyn och befolkningen där är ungefär 3 miljoner och för hela New York ca 20 miljoner. Så det finns många fler djurägare än i Sverige samt du kan faktiskt få böter eller fängelse för djurplågeri.
puttar upp mig själv, jag behöver mer av er

Okej, lite frågor.
- Hur får de in sponsorerna, bidragsgivarna. För de verkar ha massor av pengar så att de kan ta hand om djuren. Hur kan vi ändra folks inställning?
- Kastrering av unga katter. Hur kan man få veterinärer och folk att förstå att det inte saboterar katterna som vuxna. Om det är så. Är det problem vid sövning av dem som är unga?
- Hur marknadsför de sina djur?
- Var började allt med deras arbete och att poliser knöts in i det hela.
Tack Ivory för detta, ha det så himla bra på resan! /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
O, vad jag e avundsjuk!!

Ok mina frågor!
1 Hur vanligt är det med djurplågeri i USA?
2 Hur är kattens status?
3 Får de flesta katter ett hem?
4 Hur ofta får man fängelse (inte bara böter) för djurplågeri?
Lycka till och ha det så kul! Är så avis!!!!!!
Nu aker jag med alla era fragor och hoppas jag far vettiga svar och en trevlig tour.

Ivory fick du svar på de flesta av frågorna? :)

Detta har inte med tråden att göra men hur mycket är klockan i Texas när den är tolv på dagen i Sverige?

Ca 6-7 timmar skillnad over there, men vet inte vad klockan är i Texas just nu. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#17 Okej, tack :)
Du får komma med fler rapporter! Jätteroligt att höra från dig och hur det funkar där!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....