Låda med hög kant
Jag funderar på att byta ut alla mina kattlådor mot 15-liters förvaringslådor så att jag slipper kattsand över hela lägenheten var och varenda dag. Det jag oroar mig över är dock mina jourkatter som jag tar in titt som tätt.
Kommer dom att se lådan som en toalett? Dom ser ju inte sanden på samma sätt som i en lägre låda och jag kan ju knappast lyfta ner dom och visa eftersom jag oftast tar hem katter som levt ute ett tag och tappat tilliten för människor.
Någon här inne som har en större låda/låda med tak till sina hemlösingar där dom inte SER sanden. Hittar dom dit?
Sparar dock lådorna ifall att jag skulle få in kattungar, de kan ju inte hoppa så högt ^^
Jag har 30 liters lådor och alla jourkatter kan hoppa i, tom de som är fem veckor gamla (har även mindre lådor till de små)
Haha, oj! Klarar så unga kattungar av det? Det var inte illa! Ja, men då verkar det ju som att jag oroar mig helt i onödan.
Nu funderar jag på om man kan ha färre lådor om man har stora baljor där flera katter kan sitta på en gång (som det verkar som att du har). Just nu har jag fyra lådor till fyra katter, med det hade varit skönt att bli av med iallafall 1 av dom och ha två stora baljor i hallen och en i karantän/trygghetsrummet. Eller har du lika många höga lådor som du skulle haft om du hade haft vanliga kattlådor?
Katter orienterar sig minst lika mycket via sina andra sinnen. Lukten t.ex är mycket väl utvecklad hos katter. Därför brukar de hitta kattlådan även om de inte ser den.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#2 Tror säkert att du kan ta bort en låda. Man får prova sig fram och sedan beror det ju på hur länge katterna är ensamma, alltså hur ofta lådorna rensas.
#3 låter ju praktiskt! Ska kolla upp en sån där HOL :)
#4 Jo, det vet jag, men jag blev orolig ifall dom inte känner det om sanden är helt ny vilket den är när jag tar in någon ny i trygghetsrummet. Men katter är smarta djur, det vet jag. Det är jag som inte är lika smart 🤫
#5 Ja, det har du rätt i :) Iofs har mina katter aldrig klagat på varken mängden lådor eller mitt sandval, så man vet ju aldrig om dom går runt och muttrar för sig själv i hemlighet :P

har en murbruks låda. Toppen. stor o hög o lätt att rengöra. tycker problemet med platsbackar är att det oftast är lister inuti så svåra att rengöra. men murbrukslådor. svarta stora fyrkantiga är släta i botten, inga problem. min gammla misse på 20 år hoppade inte i så jag har vanliga lådor med. men grävarna älskar den,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag använder mig oxå av en murbrukslåda som #7 .
Kanonlådor då dom är stora, lättskötta o mycket billiga att köpa.
Finns i flera olika storlekar oxå.
Hade en mindre låda till kattungar men dom använde ändå den stora o höga lådan.
Min erfarenhet är det som #4 säger.
Lycka till!
https://jazzans.wordpress.com/

En murbruksbalja och en förvaringslåda, det kör jag till mina katter. Jag har aldrig haft problem med att några jourkatter inte hittat lådorna. Har även haft typ kartonger och mattor som katterna måste gå igenom/på för att komma till lådorna (för att minimera sandspridningen) och lådorna har alltså inte ens varit synliga, men det har aldrig varit några problem.