Behöver hjälp akut
Hej allihopa. Jag gjorde ett liknande inlägg på katter i fokus men jag som sagt. Behöver akut hjälp. Övertog en kattunge för nu ungefär två veckor sen. Då skulle den ha varit 13 veckor. Den bor nu i resten av huset med mina andra katter och verkar trivas jätte bra, springer runt och busar etc. MEN han kissar på möblerna. Lådan står på det området han oftast brukar hålla sig till och han kissar och bajsar i den och det är inga problem, en gång såg jag att han tänkte kissa i en fåtölj så då lyfte jag honom till lådan och han kissade där.. Men han kissar i möblerna i alla fall. En gång i sängen, två gånger i soffan och en gång i fåtöljen. Varför kissar han bara i lådan ibland (oftast) och resten av gångerna i nån möbel? Rengjorde noga i soffan och där har han inte kissat igen, men nu kissade han i en ärvd fåtölj från mannens gammelfarmor och han börjar tröttna på katten något extremt nu… Vad göra?
Har du sett att det verkligen är kattungen som kissar på fel plats? Kan annars vara någon av de andra katterna som protestkissar.
Var kattungen rumsren innan den flyttade till dig? Gammal nog? En kattunge behöver flera lådor, så att de är nära till hands när den blir nödig. Kolla även så att inte de andra katterna vaktar på lådan så att han inte vågar sig på den. Sen skulle jag rekommendera att stänga kattungen ute ur rummet den kissar fel i, i några dagar för att bryta den fixa idén. Sätt den också ofta på lådan.
Mina andra katter är ute i princip dygnet runt, dom vaktar inte på lådan etc.har en låda i hallen och en i vardagsrummet, blir jätte svårt att stänga ut honom eftersom att hela huset är öppen planlösning förutom sovrummen och dom dörrarna håller vi stängda annars kissar han i sängarna. . Vet i princip ingenting om katten mer än att tjejen jag tog honom från sa att han var 13 veckor och att den var skygg och hon sa även att han hade kissat i hennes säng några gånger. Försökte få veta mer men hon visste inget varken om katten eller han som sålde den. Tjejen jag tog honom ifrån hade honom bara i två dagar sen tänkte hon avliva den för att hon ångrade sig… vill verkligen att kissproblemet ska lösa sig så att kissen kan stanna här.. Tycker bara att det är då konstigt eftersom att han majoriteten av tiden går på lådan. Kan det vara så att hon tog katten innan den var 12 veckor och att den inte var rumsren?

har du bara en låda så ställ ut fler. gärna i olika rum.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Testa att ställa en låda i fåtöljen han kissar i, i någon dag. Ställ den sedan nedanför fåtöljen. Och ha kattsand i lådan om du inte har det. En del katter vägrar pellets.

Har du varit hos veterinären för vaccination? Katten kan ju också ha Uvi. Skulle kolla kissen hos vet om jag vore som du
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Lägg duschdraperi/vaxduk över möbler/sängar som han kissat på så att det inte blir några trevliga "kiss-ställen" i fortsättningen.
Alternativt: Rengör möbler/lakan etc noga så att du verkligen får bort lukten (även för katten som ju har ett bättre luktsinne än vad vi människor har, ättika kan t ex vara bra att tillsätta i tvättmaskinen för att få bort lukten). Spraya sedan feliway-spray i t ex soffan. Sprayet kan ge fläckar, så man kan ha t ex ett gammalt badlakan ovanpå soffan som man sprayar på. Ställ sedan 1-2 matkoppar i soffan/fotöljen/sängen (ja, vart missen nu har kissat tidigare). På så sätt markerar du att "det här är en plats där vi äter - inte en plats där vi kissar". Katter vill ju ogärna ha "kattlåda" och matplats på ett o samma ställe. Det här fungerade bra för en av mina katt-tjejer som felkissade ett par ggr i början när hon kom hit.
Undvik också att ha textilier på golvet i början, t ex mattor, kläder som åkt ner o s v. Sådant kan locka missar att felkissa.
Ha många kattlådor på flera olika ställen, se till att de är väl rengjorda, använd en kattsand som inte känns vass för misses tassar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det tar lite tid att bryta vanor. Du fick många tips, olika sand, fler lådor, sätt ungen på lådan flera gånger om dagen, beröm katten när den kissar rätt.
Tyvärr finns lukten kvar i soffan oavsett hur mycket man städar och en mjuk soffa känns bättre att kissa i än en låda som kanske känns obehagligt så risken är stor att katten tror soffan är en kattlåda. På med presseningar, duschdraperier tills katten är rumsren.
Här finns en utmärkt artikel: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d717a87b9cb46222d086606-nar-katten-inte-ar-rumsren
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det kan vara besvärligt men jag har själv en katt som hade tendens att kissa i sängen - lagom kul. Jag klippte upp sopsäckar som jag lade över sängen dagtid och tog in en kattlåda till + köpte feliway på apoteket. Detta fick henne att sluta att kissa i sängen. Däremot så kan jag inte ha textilier på golven (mattor går bra men ej kläder) då hon ibland kissar på dem. Trist men det är världens goaste katt. Hon är en skyggis med ett trist förflutet o det har helt enkelt tagit lång tid att få henne trygg.
Men det är inte lätt. Hur ska en katt veta att den inte ska kissa i sängen tex. Klart en mjuk tröja på golvet eller en säng är skönare att kissa i än en kattlåda. de har en annan perspektiv. Det är samma att en hund kan inte veta var tomten sluta, det vet och ser ägaren. Vi förväntar oss att en hund ska stanna inom tomten men en hund ser inga gränser och en katt väljer den "låda" som känns bäst och mjukast. Där gäller bara en konsekvent uppfostring. Många olika lådor med olika meterial krävs. Och mycket ättika.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:
till artikeln: När katten inte är rumsren
till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"