Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 915 ggr
Lamina
1

Hjälp mig rädda Svante och hans vänner!

Svante och hans 2 kattvänner ska avlivas imorgon! Deras ägare (min farmor) ska in på ett hem och ingen i släkten vill kännas vid katterna. Jag har erbjudit mig att ta hand om en av dom (Svante) men blivit nekad då som ska bort så fort som möjligt. Jag bor 40 mil bort utan bil eller körkort och för tillfället helt utan pengar och kan alltså inget göra. Men jag tycker dessa katter förtjänar så mycket bättre, och sänder därför ut ett nödrop: ingen som kan ta sig Ann dom? Katterna finns utanför Falun och all info jag har om dom finns att läsa här: http://katter.ifokus.se/discussions/51e3e6c9ce12c42e2700090a-och-han-ska-do-imorgon

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lena
3

Egentligen är det förbjudet med avlivningshot på Hittekatter iFokus. Nu är detta fall lite speciellt i och med att din farmor, som äger katterna inte själv råder över situationen. Kan dock tycka att det är respektlöst av hennes anhöriga att avliva hennes katter på det här sättet. Särskilt att de har så förbaskat bråttom att de inte kan vänta tills du kan hämta dem. 

Tyvärr är det ont om katthem i trakterna av Falun. Annars kan katthem ibland ställa upp när kattägaren blir sjuk eller går bort. De flesta medlemmarna på Hittekatter iFokus har redan full kvot med katter. Försök därför att söka på andra sidor/grupper. 

Den knappa tidsfirsten gör det dock svårt. Kan du inte få dem att lugna ned sig lite medans du söker efter någon som kan ta sig ann katterna?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lamina
2

Jag själv skulle aldrig drömma om att avlivningshota ett djur! Men jag förstår vad du menar, och önskar att saker vore annorlunda. Men jag ska göra allt jag kan för katterna! Har du möjligen något tips på vart jag kan vända mig?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2

Jag ska ringa och be om en tidsfrist, när jag samlat mig lite…

//Lamina

Lena
2

Här finns lite råd och några tips om var man kan annonsera:

Om du behöver omplacera din kisse tänk då på följande:

• Ha inte med avlivningshot i annonsen, det ger att oseriöst intryck av dig som kattägare.
  • Ta bra betalt för katten, att skänka bort sin katt ökar risken för att den kommer till fel hem.
  • Kastrera & ID-märk katten om den inte redan är det. (Gör det lättare att hitta ett bra hem).
  • Kattungar ska vara minst 12 veckor innan de lämnar mamman.
  • Var noga när du väljer hem. Träffa gärna de nya ägarna vid ett par tillfällen. Tänk på att det alltid finns ett hem till alla katter men att det kan ta lite tid innen det dyker upp.
  • Ha aldrig för bråttom. Tidsbrist är inte någon bra utgångsläge när det handlar om omplacering.

Annonsforum dit du kan vända sig vid behov av omplacering:

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lamina
2

Du är medveten om att länken till omplacering.ifokus leder till djurannonser.ifokus?

Jag har fått en tidsfrist på några dagar att hitta ett hem till honan. Ena hanen ska flytta hem till mig, och den andra tänker dom "låta somna in av barmhärtighetsskäl" oavsett vad jag säger om saken. Jag har lagt ut annonser överallt och hoppas verkligen jag kan hitta något åt flickan.

//Lamina

Imasy
2

Det hade ju vart toppen om det gick att lösa med en transportkedja ner till Nynäshamn för Svante.

Kanske om det finns flera som kan hjälpa till att skjutsa honom en liten bit var så blir det ju inte så betungande för alla inblandade?

Enligt kartan så är närmaste vägen Falun- Gävle- Tierp - Uppsala - Stockholm - Nynäshamn.

Jag kanske kan ta honom till Gävle, men kan någon byta av mig där och ta honom vidare på resan?

Rafflan
2

#6 eller om du kan ta honom till sala kan jag möta upp där, bor utanför Västerås.
Tex kan jag köra honom till Södertälje så kan TS ta sig ditt med tåg eller någon kan sponsra TS med tågbiljett så? kostar ca 80 kr med tåg fram och tillbaka :)

Lena
1

#5 Nej det visst jag inte. Måste ha krånglat vid länkningen för så skulle det naturligtvis inte vara. Nu ligger det rätt. Tack för att du sa till!

Lamina
0

Vet inte hurpass brådskande det är för Svante. Syrran skulle boka tid för kastrering på Torsdag, men man vet ju inte riktigt hur lång tid det tar innan man får en. Falu djursjukhus har ju en del patienter… Men han kan bo hos henne ett tag, och när jag får in pengar kommer jag själv kunna åka upp och hämta honom. Eller så kan han åka med föräldrarna ner när/om dom kommer ner igen om en månad.

Tessie däremot kan komma att behöva transport om det dyker upp ett passande hem långt bort. Men det problemet får vi ta då.

//Lamina

Rafflan
0

#9 vad bra då är det ju lugnt för Svantes del :)

Imasy
0

Säg att Svante ska kastreras på Vettris uppe vid nyöppnade Arken zoo. Billigare och har nog bättre med tider.

Lamina
0

Ja, när jag tänker efter så går dom nog dit. Ingen i familjen är särskilt förtjust i Falu Djursjukhus… 😡

//Lamina