TNR vs Avskjutning/Avlivning
Länk 1 Vad som händer i en koloni där den Svenska metoden avlivning används.
Länk 2 Vad som händer i en koloni där TNR istället används.
Länk 3 Kostnader för avlivning.
Länk 4 Kostnader för TNR.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mycket bra! Kan dock påpeka att jämförelserna mellan TNR och avlivning var lite förvirrande. Men tar man sig bara tiden att memorera färgerna och verkligen läsa allt text flera gånger så hänger man med :)
Puttar för ett informativt inlägg.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 Problemet är många gånger att folk inte tar sig tiden att sätta sig in i TNR. Många avfärdar direkt utan att ha förstått hur suverän metoden faktiskt är. Det kräver dock lite av läsaren då det bygger på flera olika orsakssamband. Sedan tror jag att den som medverkat till att katter blivit avlivade och trott de gjort något bra har extra svårt att ta sig till TNR-metoden.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Enkelt och tydligt!
Snyggt jobbat Göteborg!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Stor eloge för jobbet, Göteborgs Katthjälp! Lättförståeliga och pedagogiska presentationer.
Hoppas att flera börjar bli mer positiva till TNR-metoden, särskilt vissa myndighetsrepresentanter. Sveriges friska och behandlingsbara hemlösa katter kan inte fortsätta att slentrianmässigt avlivas bara för att de råkat föddas som, eller bli, hemlösa.
#3 Håller med dig. När jag läser sånt försöker jag alltid tänka mig in i hur en motståndare skulle uppfatta informationen. Därav min kommentar. Men är man en motståndare kvittar det nog hur tydlig informationen än må vara. Man vill helt enkelt inte se.
Göteborgs katthjälp är för övrigt underbara och extremt duktiga på TNR. Det är därför jag valde att jobba med dom när jag flyttade till Göteborg. Nu har jag hela Backakolonin på mitt samvete och det känns awesome!
Puttar igen för viktigt och informativt inlägg.
#3, citerar: "Sedan tror jag att den som medverkat till att katter blivit avlivade och trott de gjort något bra har extra svårt att ta sig till TNR-metoden." Det är säkert mkt sant, och i o f mänskligt. Verkar gälla hela myndighetskåren. Avlivningarna sker ju i djurskyddets namn. Hoppas ändå att få med även nuvarande "motståndare" som du säger Eywa 🌺 - så småningom och till sist, och inte minst Jordbruksverket!
TNR kan ju då vara med som konkret åtgärdsprogram fr hittekattfolks sida. Ett sådant som Jordbruksverket efterfrågar. Under tiden väntar vi ivrigt på svar, enl tråden http://hittekatter.ifokus.se/discussions/51bd860dce12c450310004d1-brev-till-jordbruksverket-helena-kattstrom?discussions-1 🙂

En av de sakerna som rättfärdigar tnr ekonomisk är ju att man gör det jobbet som man endå skulle ha gjort med dem den dag det finns plats på katthemmen. När de tillslut kommer in är de ju redan kastrerade, och alltså heller inte har med sig en massa ungar i magen som behöver hem i sin tur, plus att antalet katter ute inte fortsätter att öka i samma takt. Att idka TNR betyder ju inte på något vis att man inte ger upp på att få in individerna så småningom.
Men tnr utan ideellas hjälp hade ju varit betydligt mer kostsam. Tur att ni finns som ger av er tid och sitter och passar fällor och lägger ut mat!
Tänk vilken härlig tanke den dagen det står i djurskyddslagen att man måste id märka sin katt och inte får ha fertila katter gåendes utomhus, då kan man köra runt bussar och kastrera alla man hittar (omärkta), tama som skygga på löpande band. Då kanske det börjar göra skillnad på riktigt i nationell skala.
Vilket luddigt inlägg, men ni förstår nog hur jag menar :P
#8 och #9 Förstår och håller med också, i den goda tanken.
Att idka TNR betyder som sagt inte att man ger upp tanken att få in individer så småningom, de kattindivider nämligen som visar behov och vilja i den riktningen. Vad det betyder är att ge katter en chans till ett värdigt kattliv - utan fortsatt förökning - istället för att döda allt som rör sig.
Men detta (citat #8): "Tänk vilken härlig tanke den dagen det står i djurskyddslagen att man måste id märka sin katt och inte får ha fertila katter gåendes utomhus, då kan man köra runt bussar och kastrera alla man hittar (omärkta), tama som skygga på löpande band."
Problemet är ju, "då kan man …". I dagsläget är det istället så att "då kan …" myndigheter köra runt med bussar och samla in och avliva alla omärkta katter, tama som skygga, på löpande band. Vilket förstås är syftet. Vad gäller att köra runt bussar och kastrera alla katter man hittar på löpande band, så ska det till ngn/ngr som tar hand om katterna också, under och efter kastreringen, samt resten av deras liv.
Så den föreslagna djurskyddslagstiftningen måste isf kompletteras med reglerade förhållanden för och statligt stöd till kunniga och engagerade ideella krafter, så som eskils säger med de skattemedel som nu brukas för infångande, uppstallning och avlivningar. Annars blir det ännu värre för de redan (och även fortsättningsvis) övergivna, vilsna och borttappade kattindividerna.