har alla katthem omplaceringskontrakt?
Hej på Er!
Jag satt och kikade på hemsidan för ett lokalt katthem och skummade igenom deras omplaceringskontrakt. Måste erkänna att jag blev lite irriterad, för det är kanske inte så konstigt om folk backar på att åta sig omplaceringskatter på de premisser som angavs där.
Nog sjutton ska man väl kunna ta hand om en katt utan att behöva skriva på ett slavkontrakt?
Mina älskade "råttfångare", dvs uteboende stallkatter, börjar bli gamla och sjunger på sista versen nu så jag har börjat fundera på nya stallkatter. Hade mycket väl kunnat tänka mig att ta emot vuxna omplaceringskatter som är vana utekatter, men jag bara vägrar skriva på ett avtal där jag förbinder mig att kontakta katthemmet om jag av någon anledning måste göra mig av med katten, t.ex avliva den. Jag har inga som helst planer på att vanvårda katterna, men avtal av det slaget är inte juridiskt bindande, om det är så att man övertar ägarskapet för katten (detta är något som diskuteras ofta när det gäller hästaffärer, då många säljare vill skriva in i avtal att man inte får ha dem som ridskolehästar och att säljaren ska ha förköpsrätt om den ska säljas vidare - där är det så att avtala kan man alltid göra, men när man väl är ägare så har man full rätt att göra precis vad man vill med hästen). Och får man inte ens överta ägarskapet så vet jag inte hur intressant det är för mig.
Ärligt talat, är det inte bättre att några övergivna vuxna katter får ett bra hem som stallkatter än att jag åker och hämtar några hos bekanta (som förvisso har fler än de behöver men inte vanvårdar dem för det)??

Känner du att det är ett slavkontrakt kanske det inte är föreningens kontrakt det är fel på utan att du inte vill kontakta katthemmet som arbetar för "sina" katter den dagen något händer.
Nåväl, ingen tvingar dig att ta katt från ett katthem med omplaceringskontrakt då de är utifrån katten, inte vad människan känner, vilkoren även till för att höja katten status.
Juridiskt bindande eller inte, får i s f prövas. KKS har ett ärende där anmälaren inte vann.

Innan vi hämtade Loke så läste jag igenom kontraktet, för mig kändes det inget fel med att skriva på. Mitt ego fick snarare en kick, att jag gör ngt bra under kontrollerade former. Man hjälper ju s a s 2 katter om man tar en katt från ett katthem.
Att ha dessa kontrakt verkar ju för att flera katter ska få ett bra liv. Och har man inget att dölja så är det ju ok, lr hur? Sen har man ju den utvägen att katthemmet (åtminstone det katthem jag valde) tar tillbaka katten ifall att förutsättningarna för att ha katt förändras. Vissa saker som sjukdom/handikapp hos ägaren som inte fanns när man skaffade katten kan man inte bortse ifrån att det kan inträffa. Min Loke var 8 månader så om man beräknar ens katt liv till kanske 20 år så vet ju inte jag vad som händer med mig om låt oss säga 18 år.
Så för mig känns kontraktet rätt att upprätta.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Lite nyfiken, exakt vad i kontraktet är det du invänder mot? Jag har inte läst några kontrakt alls, så jag är lite intresserad av vad du reagerade på..

Jag skrev på ett kontrakt när vi köpte Sverker. Det kontaktet tyckte jag var bra! Om katten inte sköttes så fick katten tas ifrån ägaren eller om det händer ägaren något att den inte kan ha den kvar så måste den tillbaka till katthemmet!
jag håller med Gullan402 Om man inte har något att dölja så är det väl ingen fara med det kontraktet? Det är en säkerjet för katten! Kontraktet finns till för dens skull! Det är inbte nått slavkontrakt och det är DU som äger katten är du köpt den! Inte katthemmet men de har rättigheterna att ta ifrån dig katten om den inte sköts! Men det har alla katter. Även en katt från en bondgård har den rättigheten ifall den misskötts och om det uppmärksammas..

Jag blir lite faktiskt lite förvånad över din reaktion. Slavkontrakt är väl ändå att ta i. Juridikskt bindande eller inte, det kan diskuteras och är vad jag vet ännu inte prövat. Katthemskatterna har oftast haft det svårt i livet och syftet med kontraktet är att skydda katten så långt det är möjligt från att råka i svårigheter ännu en gång. När vi omplacerar en katt så gör vi det med tron och förhoppningen om att katten ska få ett bra hem för resten av sitt liv. Men ibland händer det saker man inte kan förutse. Man kan bli svårt sjuk eller hamna i omständigheter som gör att man inte längre kan ta hand om sin katt. Då vill vi att Du som köpare kontaktar oss, för då tar vi tillbaks katten och hittar ett nytt hem till den. De allra flesta av våra kattköpare reagerar tvärtemot dig väldigt positivt på detta. De tycker att det är en trygghet inte bara för katten utan även för dem som köpare. Du har alltid katthemmet att luta dig emot om det värsta skulle hända.
Att man inte avlivar katten om den inte är svårt sjuk är för mig en självklarhet, tyvärr är det inte så för alla. Även denna punkt är till för att skydda katten mot "okynnesavlivning" Det handlar om att vi vill att köparen i stället för att avliva en frisk katt eller en katt som med enklare behandling kan bli frisk kontaktar oss så att vi kan diskutera om det finns andra lösningar eller om katthemmet kan hjälpa till på något vis.
Hoppas att jag lyckats förklara för dej syftena med punkteran i kontraktet. Det är inget slavkontrakt och katthemmet gör inga som helst ägaranspråk på katten. Men om det värsta skulle inträffa så finns vi där som en trygghet för katten och för Dig som köpare.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

#3 Som jag läste det invände trådstartaren mot att man inte får avliva katten utan att kontakta katthemmet, vilket enligt mig är fullt rimligt att ha inskrivet i ett omplaceringsavtal.
#6 Ja, men det kan ju inte bara vara detta hon reagerat på - det kan väl knappast kallas slavkontrakt? Tänkte bara om det var mer hon hängt upp sig på, skulle vara intressant att veta vad isf..

Katthemskatter är oftast katter som kommer ur svåra förhållanden och man vill vara 100% säkert på att den inte råkar ut illa igen…. Anna.Lundin verkar inte fatta att katthem jobbar för djurens bästa och inte för att folk ska lät få tag på en katt som dom sen kan göra sig av med av någon anledning….
Jag fattar visst att katthem jobbar för djurens bästa.
Men jag vänder mig emot det tvingande i att man måste kontakta katthemmet igen om man t.ex ska avliva katten.
OM jag tar hit en katt så är det för att den ska stanna här livet ut, som stallkatt. MIN tanke är att ge kanske inte bara en utan kanske två eller tre katter bra liv här, på en gård på landet. Jag har haft katter i över 20 år och ingen har varit under 12 år när de avlivats.
JAG känner inget behov av "stöd" från något katthem. Jag HAR vett att använda mig av veterinär vid behov och jag har också självinsikt nog att dra ett streck och ta bort katten INNAN den blir så gammal och sjuk att man får skämmas för den. INNAN folk i omgivningen börjar fundera på vad jag håller på med. (Detta anser jag nämligen vara ett lika stort problem som det ni vill kalla för okynnesavlivning - som jag iofs inte tycker är fel, hellre avlivning än ett dåligt liv är min inställning, även om jag inte lämnar katter på avlivning på detta sätt själv. Men nu svor jag nog i kyrkan, antar jag ;) )
För mig är det att skriva på ett slavkontrakt, för att jag inte annars är betrodd att ta hand om en katt från ett katthem. SÅ då är det nog lika bra att jag släpper den tanken och åker och hämtar redan inskolade råttfångare hos mina vänner i stället, så slipper jag ha med katthemmen att göra.
Synd bara att dessa katter går miste om ett bra hem på landet.

Hur gamla är dina nuvarande stallkatter? ,,,,,,,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#9 Tolkar jag dig rätt att du avlivar katterna när de är uttjänta som råttfångare? Jag vet då ingen katt som levt färdigt vid 12 års ålder. Det finns en hel del välmående 20-plussare där ute. De gamla damerna hemma hos mor respektive far är 16 och 17. Den äldre har börjat bli sjuk, men jag skulle aldrig komma på tanken att skämmas för någon av dem. Vi ger Sussan vård tills dagen kommer då livet bara är ett lidande. Då kommer vi förmodligen att ge aktiv dödshjälp om hon inte stryker med själv. Hade vi adopterat henne från ett katthem hade det såklart inte varit något problem att kontakta dem i samband med beslutet. Och jag har svårt att tro att de skulle neka oss. Dock tror jag många katthem skulle vara tveksamma till avlivning av 12-åringar som inte längre orkar jaga så mycket, om de inte i övrigt har allvarliga sjukdomar som sänker deras livskvalitet. Att tänka på är att katterna inte är till för oss och avtalen är till för katterna.

Jag hade inte något som helst problem med att skriva på de tre avtal som i det här fallet KKS har. Det är verkligen inga slavkontrakt utan mer sunt förnuft! Som många i samhället saknar, annars hade inte "katt-Sverige" sett ut såhär. Som sagt, 12 år är ingen ålder på en katt. Och inställningen att man bör avliva en katt INNAN den blir "gammal och sjuk", är inget som går hem här…
Du menar att katthemskatterna går miste om ett bra hem på landet. Jag anser att ett bra hem är ett hem som utan problem skriver på avtalet och följer det.
De flesta kontrakt som jag läst innehåller inte så mycket mer än vanligt sunt bondförnuft. I en drömvärld skulle man kanske kunna lita på att alla människor agerade efter det sunda förnuftet, och då hade ju inga kontrakt behövts, men tyvärr är det långt kvar till denna drömvärld…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Läste igenom hela tråden nu, och, jag blir mycket förvånad över det synsätt som framkommer. Det verkar som fullt friska katter avlivas bara för att de kommit till en viss ålder. 12 år är ingenting i kattsammanhang, katten kan leva många år till utan att må dåligt. Avlivning ska i mina ögon bara ske när katten är sjuk och att låta katten somna in är det bästa för kattens egen skull.
Det är just för att förhindra sådan här avlivning som kontrakten finns.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jag tykcer att ditt hem låter som drömmen för en hel del katter. Men avlivandet förstår jag inte. Är det så att du vill avliva en fullt frisk, men äldre katt? Det är ju bara att ringa katthemmet, så slipper du göra det och katten får leva vidare. Är det fel?
Är det för att den lider får du givetvis göra det. Det katthemmet vill ha är en kopia på veterinärens rapport. Svårare än så är det inte.
Det handlar inte om att vi tror att du ska missköta katten, utan om någon missköter sin adopterade katt kan vi utan en massa strul åter rädda den.
Många av dessa kontrakt är juridiskt bindande, allt beroende på hur det skrivs.
Sedan dina bekanta: "(som förvisso har fler än de behöver men inte vanvårdar dem för det)??" Hur många är deras katter? Är det fler än 9? Då ska de ha godkännande från kommunen på det. Obs, det är lag på det som inte vi katthem skapat. Springer katterna omkring okastrerade? Då bör de kastreras för att annars kan det bli kissar som råkar vandra bort och startar kolonier. Som vi katthem sedan måste ta hand om. Men jag tror inte att de vanvårdar. Varför skulle vi tro det?
Det känns mer som om du tror att folk ska styra vartenda steg du tar. Fast de i själva verket vill veta att deras djur har det bra. Vilket är en bra egenskap, och en ägare jag hellre vänder mig till än den som inte engagerar sig. För det kommer att synas på djuret jag köper hur mycket de vårdat och älskat den innan. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

har märkt förut att "hästfolk" har en underlig syn på katter. I mångas ögon har dom en låg status, får inte sällan ingen bra mat och får bara leva på råttor och möss, blir inte vaccinerade, kastrerade eller id-märkta. Inte sagt att du är likadan Anna men jag har haft med en hel del hästfolk att göra genom mitt arbete hos Göteborgs Katthjälp.
Hoppas inte att hästarna får samma behandling, fast där är det ju ganksa vanligt att när dom är uttjänta att dom avlivas…. och där ligger nog poängen. Dom flesta katthem anser att katten har rätt till sitt liv för sitt eget skul och dom inte ska avlivas när folk har tröttnad eller när dom är "uttjänta". Detta säkerställas i kontraktskrivning.
Kanske du ändrar din åsikt när du själv blir gammal men fortfarande frisk. Hoppas inte dinna barn då kommer att betrakta dig som uttjänt.
Även om du inte har en tankte på att missköta din katt om du tar den ifrån ett katthem eller var i från du tar den, så är det väl bra att det står i kontraktet vad man får göra och inte får.
Om det kankse kommer en annan person som kankse inte vet vad som krävs att ha katt eller tröttnar på den så kan det ju hända att personen i fråga tar ett felaktigt beslut som kunde ha förhindrats om dom hade stöd/krav ifrån kontraktet.
Kontraktet är en trygghet både för katten och den nya ägaren. Om något skulle hända finns katthemmet som en resurs att kontakta.
Vad är felet i det?
Det betyder inte att katthemmen automatiskt tror att alla ägare ska missköta sina katter eller avliva dem i onödan.
Din reaktion är märklig, tycker jag. Personligen tycker jag att det är jätteskönt att ha ett katthem/förening att vända mig till om något skulle hända med den katt jag tagit från föreningen.

Jag tycker det känns tryggt att ha ett kontrakt. Både för katten och mig själv. Katten är väl ingen slav som man avlivar när den tjänat sitt syfte. I detta fall tydligen som råttfångare!
I korthet:
- NEJ, jag avlivar inte friska katter för att de blir gamla eller för att de inte fungerar som råttfångare längre. Jag tar bort dem när de inte längre ÄR friska och pigga. Men jag låter det inte gå så långt att andra börjar ifrågasätta varför jag envisas med att ha dem kvar. Alldeles för många djurägare (alla djurslag) har för svårt att fatta ett beslut att ge sitt djur ett värdigt slut, utan ska envisas med att hålla liv i dem så länge det finns ett hjärta som slår, oavsett hur de mår.
- Mina nuvarande stallkatter är några år över 10, jag vet inte exakt, eftersom vi övertog dem från gårdens tidigare ägare när vi flyttade hit för 8 år sen och de kunde inte ge oss någon exakt ålder på dem. Och jag kan berätta att de får torrfoder dagligen och har tillgång till friskt vatten. De är jättesociala och trevliga, följer gärna med familjen ut på en promenad i skogen, alldeles frivilligt.
- Jag är ärlig när jag säjer att om jag inte är betrodd att ta hand om en hittekatt utan att skriva på ett avtal så hittar jag en annan katt någon annan stans. Jag tar hand om mina katter UTAN påskrivna avtal och vänder mig hellre till dem som litar på mig ändå. Jag vet var jag ska hitta katter, så det är inget större problem…

Synd att du har sån inställning :/
Avtalet är ju bara en trygghet.. men du får göra som du vill.. men det är synd, för katterna på katthem behöver verkligen hem!

När kattungar säljs, vi säger vid 12 veckors ålder, så kastrerar katthemmen inte kattungarna innan de lämnar ifrån sig kattungen till nya ägaren. (I och med att de är så unga). Jag vet att flera katthem har kontrakt där det står att man ska kastrera sin katt inom ett visst antal månader, dvs att man binder sig att göra det. Jag tycker att de avtal som jag har sett är bra, för tänk om det inte det hade stått i kontraktet att katten skulle kastreras (om den inte var det när den kom till nya hemmet), så hade kanske många struntat i det. Nu menar jag inte att alla skulle göra det, men visst kan det finnas.
Det som jag tycker är så bra med att köpa en katt från ett katthem är för att man bidrar till att fler hemlösa, vanvårdade och oönskade katter kan få hjälp. Och det är guld värt, tycker jag.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Förstår fortfarande inte att du är så irriterad över att katthem användar sig av kontrakt. Är du en vettig djurägare är det väl inget att bekymra dig om?
Kontraktet är bl a till att katthemmet har möjlighet att ta tillbaka katten i fall ägaren vill avliva den utan grundad anledning eller när en ägare inte sköter katten.
/Miranda
Du sa att du bodde på hästgård?! Skulle du köpa en häst utan kontrakt/avtal? Och även om det stod i den att du inte fick sälja den eller avliva den utan tidigare ägarens vetskap, skulle du avstå från köpet? Om det var den perfekta hästen? Samma gäller katter eller?
Om säljaren har i sitt kontrakt att han eller hon har lite krav och vill ha lite kontroll (som kankse en hästuppfödare vill ha), är det en sådan dårlig grej? Du kanske sköter dina katter men man kan väl inte göra undantag i kontraktskrivandet för din skull eller?
Då mister man den kontrollen man vill ha på dom katterna som föreningen tagit hand om. Tycker att det är en bagatell sak att reta upp sig på! Om inte kontraktet passar dig så är det väl tyvärr bara att se sig om efter en annan katt eller?
Och angående avlivning så tror jag att alla är på samma plan att man inte avlivar friska djur, och jag tror att alla kommer att stötta dig om du blir tvungen att ta det beslutet om det är rätt! Ingen vill väl att katten skall lida och det är väl ändå ägaren som känner katten bäst.

Anna, jag tycker att det verkar som att du egentligen har samma inställning till djurägande som vi andra. Ingen vill väl att en katt ska lida om den blir obotligt sjuk eller skadad och det inte går att behandla. 
Tråkigt att du inte känner dig betrodd. Jag tänkte inte på det sättet när jag skrev på, eftersom man är van att skriva kontrakt till det mesta, lägenheter, jobb, hyrbilar mm. De flesta människor sköter väl sig, men sen finns det ju alltid undantag och det är ju dem man vill tygla med kontrakten. Man har sett alltför många annonser av typen "hej nu ska vi ha barn och då måste katten ut inom en vecka annars…" Eftersom du verkar sköta dina katter i enlighet med kontraktet så är det ju inga problem egentligen…
Du verkar ju vara en djurvän i själ och hjärta och skulle troligtvis bli en kanonresurs för ditt katthem. Så fundera en extra runda tycker jag!

När jag sålde min ena schäfer så skrev jag direkt i stamtavlan "Får ej säljas vidare" Det blev ju som ett kontrakt för hundens bästa. Ett par år senare skildes paret och kunde inte ha honom kvar, vi åkte och hämtade honom direkt. Jag ville inte att han skulle bli en vandringpokal.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Du verkar inte förstå alls. Det är inte det att DU inte är betrodd som kattägare. Utan ett skyddsnät för katt, ägare och ägare i första hand, i sista hand katthemmet.
Ingen tror att du inte är en bra ägare. Kontraktet är dels för att den nya ägaren ska förstå vikten av den nya vän man skaffat sig. För det är ett förhållande som kan hålla i 20 år. Det är en lång tid. Det är utifall det visar sig vara ett hem som missköter sin katt. Det vill säga - inte DU som sköter dig.
Fick aldrig svar på denna fråga: Dina bekanta som du är betrodd hos. Hur många är deras katter? Är det fler än 9? Då ska de ha godkännande från kommunen på det. Det är det lag på. Och de behöver inte få fler katter om de kastrerar dem. Kanske de glömt den lätta lösningen.
Slutligen, när du skaffar dig en katt från dina kontakter, är de då kastrerade, vaccinerade, id-märkta, avmaskade med mera? Det som ingår i kostnaden för den katt som säljs från det hemska katthemmet.
Dina 10-åriga katter. avmaskar du dem regelbundet? Vaccinerar du dem med några års mellanrum? Ser till att de inte har fästingar på sig genom att sätta på dem frontline eller liknande? Får de det bästa torrfodret? Och så vidare. För det är de saker som katthemmen vill. Att katterna tas om hand på bästa sätt för då lever de länge och lyckligt.
Det är som om man inte sköter en hästs hovar, tänder och ger dem det bästa fodret. För många gånger läggs allt på den ena djurarten, men katterna de skiter man i. Men så är väl inte du. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Du verkar till att vara en djurvän och tar bra hand om djuren. och avlivar djuren när de är så pass dåliga att det inte finns något hopp för dom. Då förstår jag inte vad det skulle vara för fel på ett kontrakt, som är till för djurets bästa. Varför inte ett kontrakt på en huskatt lr hittekatt, när det finns kontrakt på raskatter hundar osv.
Anna, se det så här! tänk om det händer dig någonting! Då finns det en skyddsklausul som tar hand om katterna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
"Du sa att du bodde på hästgård?! Skulle du köpa en häst utan kontrakt/avtal? Och även om det stod i den att du inte fick sälja den eller avliva den utan tidigare ägarens vetskap, skulle du avstå från köpet? Om det var den perfekta hästen? Samma gäller katter eller?"
Jag föder för det första upp mina egna hästar själv, men jag har ju naturligtvis köpt stamstona… Och av alla de hästar jag tidigare har köpt så har jag skrivit på avtal EN gång, utöver den gång jag fick dela upp betalningen och betala den resterande hälften tre veckor senare… (den säljaren har för övrigt förblivit en av mina bästa vänner sen dess, då vi lärde känna varandra)
Så JA, jag köper alltså gärna hästar utan avtal. Jag vill inte heller där förbinda mig enligt avtal att göra något… Plus att jag vet att det inte är juridiskt bindande, utan endast moraliskt förpliktigande.
(när jag säljer hästar så skriver jag oftast bara ett kvitto, det är bara i särskilda fall jag skriver avtal, t.ex om jag vill att det ska framgå tydligt att jag upplyst köparen om ev tidigare skador etc)
I min plikt som djurägare ingår att göra det som är bäst för djuret. OM djuret inte funkar här hos mig så kan jag FRITT välja om jag vill låta det återgå till säljaren (i det fall detta är möjligt/önskat) eller finna ett annat bättre hem för djuret.
Det är faktiskt också så att de tre raskatter jag har haft/har (2 numera bortgångna birmadamer och en nu 3½-årig exoticflicka med lindrig epilepsi) har jag fått som omplaceringskatter just för att deras tidigare ägare velat att de ska bo hos mig när de av någon anledning (olika för alla tre) inte har passat in där. UTAN andra avtal än den underförstådda överenskommelsen aqtt göra det som är bäst för djuret.
Jag VET ju att katthemskatterna behöver få nya varaktiga hem, det skulle de också kunna få här, bara jag slipper skriva på dessa papper…
Nu är inte mina råttfångare borta än, men de sjunger på sista versen så frågan är om jag har dem kvar i vinter… Skulle det finnas ett katthem som är berett att rucka på sina principer och som har 2-3 katter (helst vuxna, kastrerade honor) som skulle passa som råttfångare och fungera ihop, så är jag öppen för alla förslag… 

och jag förstår fortfarande inte ett dug… VARFÖR är du så rädd för att skriva avtal om du vill det bästa för djuret som du själv skriver? Katthem hjälper ju till med omplacering av katthemskatter som av en eller annan anledning har hamnat fel.
Får känlsan av att det är mer ett "attitydproblem" att du inte vill teckna avtal, controlfreak kanske? 
/Miranda

"30, Varför sjunger dina nuvarande stallkatter på sissta versen? de var ju inte så gamla, har de blivit sjuka elr?

Anna, du kan höra med Djurens Vänner i Göteborg, ingen kontraktteckning där, katterna är inte kastrerade, vaccinerade, id-märkta, kostar inte mycket heller, dom gasas nämligen ihjäl så fort dom hamnar ditt…… så där har du ett "katthem" som upplever till dina villkor!

Vad händer med katterna till vintern tänkte du? Är dom sjuka lr?
Nu har jag läst denna tråd ett flertal ggr och jag kan inte direkt påstå att jag fattar vad trådstartaren menar. Okej, du vill ha bestämmanderätt över dina egna katter. Men grejen är ju att katthemmen har sina "principer" av en anledning - inte för att omyndigförklara dig som djurägare, utan för att garantera KATTENS säkerhet i framtiden.
Jag har inte köpt någon katt från ett katthem (ännu) men den dag jag gör det kommer jag att känna mig säker (å kattens vägnar) iom avtalet. Blir jag sjuk, skadad elr om min levnadssituation på annat sätt ändras så vet jag att katthemmet hjälper mig med mina katter.
Och det, mina vänner, är vad jag kallar kattstatus.
Anna.Lundin; jag skulle gärna vilja läsa avtalet du syftar på med detta inlägg.

Jag har kontrakt på min ena kisse, känns bra, händer det något så finns kattorganisationen där o stöttar,,, de ville även göra ett hembesök, Tycker jag är jättebra, så inte kissarna hamnar hos någon som vanvårdar elr ve o fasa, någon kattsamlare, som hon i ´skåne, minns inte exakt var, som samlat på sig 68 katter!, kontrakt är en trygghet,

Ärligt talat så fattar jag inte varför du är emot att skriva på ett kontrakt..?
För att jag inte VILL skriva på något avtal, helt enkelt! För att jag inte VILL vara tvingad att kontakta någon (katthemmet) för att få göra något med katten.
Jag är helt enkelt emot kontraktskrivandet som sådant.
Men jag har fått svar på min fråga - TACK för det!
Jag anade att jag skulle få de svar jag fick och jag kommer med allra största sannolikhet åka till mina vänner och hämta mig katter när jag behöver det, för att slippa dessa avtal. För MIG spelar det absolut ingen roll varifrån katterna kommer. För katthemskatterna - sorry, men kontrakt av detta slag är emot mina principer helt enkelt så de lär inte få chansen att komma hit.
(kommer inte kika in i tråden mer, eftersom detta är ett forum jag normalt inte besöker/har ngt intresse av)

Synd eftersom det finns många trevliga människor här inne. Men vi tänker alltid på katternas bästa och inte tvärtom!

vad hade du förväntad dig då? Att katthem lämnar ut deras katter till vem som helst utan kontrakt? För detta är vad du är, vem som helst, alla kan skriva att man är sann djurvän…..
Suck… Obstinata folk i all ära, men när man inte tänker på kattens bästa, då tycker jag att man har något att dölja.

#38 Besök leksaksaffären, där har du gosiga kramkatter som inte kräver kontraktskrivning, dock att du i kassan betalar för denna ej levande individ, du får i o f sig ett kvitto så du kan lämna tillbaka "katten" om något skulle vara fel…
Bara skriver detta då du skriver att du inte mer ska "…kommer inte kika in i tråden mer, eftersom detta är ett forum jag normalt inte besöker/har ngt intresse av)".
SUCK stoooor SUCK. Att skriva ett kontrakt på en katthemskatt är ju ett av alla de små sätt som katthemmen har att tillgå för att säkra kattens framtid samt att höja kattens status. Nä, det osar om denna person…
Det är en del som inte vill skriva kontrakt och visst det är synd men då får man leta katt någon annanstans. Jag tror attt det beror inte så mycket på vad som står i avtalet utan man vill inte att någon ska styra i hur man sköter sin katt (folk missförstår innebörden av vad som står skrivet i kontrakten) När en av våra katter insjuknar så ringer ägaren oss och berättar vad veterinären sagt samt så ger vi råd och vi har aldrig sagt nej till att en sjuk katt ska få somna in.
Finns i min värld två anledningar till denna inställning. Antingen har man själv blivit grundligt lurad på konfekten eller så är man själv den som inte vill följa kontraktet.
Thank god för omplaceringsavtal! Det står ju höjt över alla tvivel att det fyller sin funktion =)
Undra hur man lyckas få någonstans att bo om man inte skriver på avtal/kontrakt!

#44 haha!!
Men som Miranda skrev så kan ju du alltid ta från ETT katthem UTAN kontrakt - Djurens Vänner i Göteborg!
#48 Jaa du. Tält i skogen? 

Jag har gått in och modererat, tagit bort en del inlägg i slutet av den här tråden. Detta då jag bedömer dem ligga på gränsen för vad vi tillåter enligt skrivreglerna på iFokus. #0 har en annan åsikt än vad de flesta av oss andra har och det får vi acceptera, även om den strider mot vad vi själva anser. Tidigare i tråden håller diskussionen en saklig ton, men efter trådstartarens avslutande inlägg #38 spårade det tyvärr ur en del. Ber er tänka på att inte gå till personangrepp när någon har andra åsikter.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Förlåt…. kunde bara inte låta bli…..Sällan jag spårar ur, men när man råkar ut för såna här grejer, då flippar till och med jag ur!