Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 411 ggr
miranda1
0

Katt misshandlades och dog....

På Hammarkulletorget i Angered, nära Göteborg, blev en hemlös katt sparkad i flera omgångar av småpojkar. Katten kördes till veterinär för behandling. Det visade sig att katten hade bl a brutit käken. Katten hade tydligen varit ute längre tid för den var mager och ganska smutsigt. Han fick smärtstillande medel, dropp, antibiotika och specialmat till att klara helgen.

På måndag skulle hans käke opereras. Veterinären ringde till oss  (göteborgs katthjälp) att Hugo, som han döptes till, inte hade klarad narkosen, vilket bl a kan bero på inre blödningar.

En anmällan ska göras……

Vill du se en bild av Hugo (inte speciell trevligt att titta på) www.goteborgskatthjalp.com

/Miranda  (som mår dåligt)

Engla
0

Jäkla idioter som gjorde detta!!!!!!! Hoppas att de polisanmäldes! Skrikandes

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

modellflickan
0

Vilka jävla fega svin! Någon borde göra likadant med dom!! Skrikandes

Jenna-Gun
0

Jäkla folk

SmillasMatte
0

Usch jag gråter…..Vad besviken man blir på mänskligheten…

evangeline
0

Å gud så hemskt. Man blir så trött i själen…..Vad är det för föräldrar som inte lär barnen respekt för andra levande varelser? Vad växer de upp till att tro, tycka och tänka? Att djur är slit och släng varor som man kan göra vad man vill med? För de vidare det till sina barn  också? Tar det aldrig slut……?

Evangeline, gråtfärdig

Cammo
0

Vad är det med människorna? Att visa respekt för allt levande, är så grundläggande, men det verkar inte längre finnas i vår värld…

Cammo

"Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man djuren"

Jenna-Gun
0

Håller fullständigt med dej Cammo

Jag blir mer och mer osocial för varje händelse som sker, med våld mot djur. Kan knappt lita på en ända människa snart

SmillasMatte
1

Säger som Cammo och Jenna_gun. Jag har tappat all hopp om mänskligheten. Är så jädrans besviken på all ondska här i världen. Och den har startats av MÄNNISKAN inte djuren. Jag litar helt på mina underbara katter som aldrig sviker ljuger eller bedrar.

Sidentass
1

Fyyyyyy f***N!!!!

Jag brukar inte svära, men nu ta mej katten gör jag det!!! Vad ända in i hetaste *hel**'te är det för idioter som går lösa…..undrar om deras föräldrar vet om vad barnen gör..nu är jag så ledsen, arg o förb***ad att man knappt kan skriva!!

*burrr*!!!!!!!!!!!!!

Sidentass

vanessa
1

Det finns inte ord för det hela. Stackars, stackars Hugo. Men den sista stunden på denna jord fick han omtanke och omsorg från er och veterinär.

Att ungarna gör detta är fruktansvärt. Detta  måste tas tag i. Det sägs enligt undersökningar att de som misshandlar djur är extremt brottbenägna samt kan bli mördare. Detta är något jag tror på, för har man ingen empati för de svaga, då har man ingen respekt för någon. Dessa ungar måste få vård. Socialen måste ta hand om den på ett eller annat sätt. De måste gå kurs i hantering av ilska och aggressioner bland annat. Sedan spelar det ingen roll om de är 5 år eller 100.

Sänder en tanke till er, önskar att jag kunde torka era tårar. Sänder en varma tankar till Hugo, som nu slipper kämpa för sitt liv dagligen.

Påminner om en grej jag skrev för djurskyddet - "det är inte att leva nio liv, det är att dö nio gånger om". Stämmer in på stackars Hugo.

www.djurskyddet.se

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Det var verkligen ledsamt och tråkigt att höra att stackars Hugo inte klarade sig. Tyvärr är stadsdelen Hammarkullen - som jag bott i tidigare fylld av invandrarfamlijer som inte har någon bra syn på djur över huvud taget. När jag bodde där var jag som en polis som var ute och försökte lära ungarna att handskas med djur. En gång dödade de en igelkott och en annan gång skulle de stampa ihjäl en groda (som jag lyckades rädda). Stackars Hugos tragiska öde förvånar mig tyvärr inte alls. Hoppas det blir någon form av represalier för det är viktigt att visa dessa personer var skåpet ska stå. De upplever det många gånger som att vi är laglösa i Sverige eftersom det knappt händer något när de bryter mot lagarna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

Hej,

Det känns bra att det i alla fall finns folk som bryr sig, tack för stödet, det tröstar verkligen!

Imorgon ska jag ta upp allt med en jurist som hjälper oss ideellt. Jag har i alla fall namnet av en av pojkarna som var inblandade. Sen har jag tänkt att kontakta skolan pojkarna går i och även föräldrarna, vilket jag är tveksamt på att det har något nytta. Pojkarna har arabisk bakgrund, och min erfarenhet är att föräldrarna inte bryr sig särskild mycket om hur deras barn umgås med djur, dem har ju inget värde enligt deras religion…..Säger absolut inte att det alltid är fallet, det är bara den erfarenhet jag har.

/Miranda

modellflickan
0

Det var mycket fint skrivet av dej Vanessa. Och jag håller med dej helt och hållet.

Många kända seriemördare började just med att plåga och tortera djur till döds. Som vuxna gav dom sig sedan oftast på kvinnor och barn. Oftast genom att först droga och sedan döda och till sist lemlästa dom.

Dessa barn som gjorde detta hemska mot Hugo är inga normala barn. Jag skulle faktiskt påstå att dom är mycket sjuka och behöver vård. Annars kommer det bara gå utför för dom.

modellflickan
0

Snälla Miranda gör en anmälan fullfölj detta för Hugos skull. Vi är många som håller på dej och du har vårat fullaste stöd. Håller med dej att många utländska barn inte har lärt sig att respektera djur och även många svenska barn. Drar inte alla över en kam. Men så är det.

Du har allas vårat stöd. Och jag hoppas hoppas dom får ett straff för att dom dödade och plågade Hugo. Vi måste visa att vi inte accepterar detta!

Lena
0

#12 Jag instämmer i detta med att det i Arabiska länder tyvärr inte finns samma respekt för djur som i Europa. Det är bedrövligt helt enkelt. Fast jag såg att det var bättre beställt i Nederländerna där dessa landsmän ofta hade katt som husdjur även i affärer och restaurenger som de ägde precis som Holländare ofta har. Tror att folk tar sedan dit de kommer om de bara får tydliga förebilder. (Det är nämligen en omöjlighet att ha katt i samma utrymme som där man äter sin mat i dessa länder, man tror bland annat att katthår kan döda samt sprider smitta.)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mogge9
0

Hej! Miranda1.  Det är ju fruktansvärt det som händer med våra djur idag,har vi tappat allt omdöme när vi kan göra så här.  Jag fick ett samtal av en dam i den fastigheten som jag sköter i går kväll att där sprang två katter som såg väldigt dåliga ut,jag åkte ditt och hittade katterna,som tur var hade dom namn och telefon nummer på sej så det löste sej till slut,ägarna kom och hämtade katterna,dom hade rymt.  Dom här katterna hade tur Miranda men hur många har det,jag tänker på den här katten Hugo,det var väl bra att den dog för den slapp ju lida mer av de skador den hade fått.  Men tack för att vi fins som bryr oss om våra djur idag,och till dej Miranda att du tar upp det här,jag kommer  att ställa mej bakom er när det gäller djur som far illa,men det hörs vi om senare hur jag kommer att göra,för jag är les på det här nu.   Mogge9

Jenna-Gun
0

Anmäl det hela. Och fullfölj det. Vi står på din sida.

Pelusa
0

Jättebra att du har fått namnet på en av pojkarna, som var inblandad, Miranda - och att du ska kontakta skolan där pojkarna går i och även föräldrarna - och polisen har väl fått in en amälan? 

Det måste bli litet konsekvenser som signalerar att det här accepterar vi inte. Det är olagligt för att inte säga sjukt att sparka ett försvarslöst djur till döds!

För jag tror att även om det sen visar sig att skolan och föräldrarna är likgiltiga så får pojkarna förhoppningsvis innerst inne ändå en liten tankeställare. De ska bli varse att det finns folk som reagerar mot det dom har gjort, dom har alltså begått ett fult brott varför dom har blivit anmälda till myndigheterna!

Bra kämpat, Miranda, du är ett föredöme!

/Pelusa

Sidentass
0

#10, Vanessa..tack för dina så fina ord " Men den sista stunden på denna jord fick han omsorg o omtanke"…dom orden tröstar när man är fylld av alla de känslor av olika slag..

Sidentass

SmillasMatte
0

Tycker som du Pelusa. Det är fruktansvärt sjukt och fegt att sparka ihjäl ett försvarslöst djur. Tycker definitivt detta bör anmälas! Annars lär skitungarna göra om det igen med någon annan katt! Vi måste visa att det är fel och inte acceptabelt!

miranda1
0

Hej ni alla!

Hon som tog hand om Hugo i första hand ringde polisen men de hade ingen tid…… Hoppas de har tid när våran jurist tar över Fundersam 

Göteborgs Posten kommer att göra en reportage, nästa vecka, om hemlösa katter-eländet i Göteborg med Hugo som utgångspunkt.

Veterinären som behandlade Hugo kommer att göra en anmälan hos miljöförvaltningen.

Ärligt talat har jag inga stora förhoppningar om att polisen kommer att utreda det hela, det kommer nog att säga att dem inte har tid för sånt. Men vi ska se till att Hugo inte blir glömd!!!!

/Miranda

Lena
0

#21 Kanonbra att GP gör ett reportage nästa vecka. De borde skriva om den stora kattkolonin på Meros också. Kanske vi kunde få hjälp genom tidningen att hitta hem till de katter som är placeringsbara? Jag har dom i mitt huvud hela tiden och hade tillfälligt tagit hand om några om vi bara haft utrymme hemma. (så är dock inte fallet tyvärr). Fint att Hugos öde får stå i centrum för artikeln!! Han får ge ansikte åt alla Sveriges plågade katter.

//Lena

modellflickan
0

Alltså vilka poliser! Skrikandes Dom borde skämmas!!  

Jättebra att GP-posten tänker ta upp detta i alla fall. Och att Hugos öde får stå i centrum. Vi får inte glömma bort andra hemlösa katter som lider precis lika mycket som Hugo gjorde! Jag vill inte se fler fall som detta mer! Vi måste kämpa! Och Du Miranda är en ängel utan vingar! Keep up the god work! Vi är många som håller på dej.

Lena
0

#23 Instämmer - Mirande gör ett jättebra jobb som med friska fläktar och gedigen erfarenhet verkligen försöker angripa problemet från roten. Precis vad vi behöver i det här gamla sega landet.

//Lena

Ankie
0

Ja, det är så sorgligt att detta händer. Lille kissen som inte förstår ett dugg av varför han blir sparkad så. Jag blir så himla ledsen och förbannad när jag läser sådant här, det gör ont i magen och hjärtat. Hur människor kan ge sig på försvarlösa djur på detta sätt, det är för mig en gåta.. Jag blir väldigt illa berörd när jag läser sånt här. Tycker att det är bra att ni går vidare i det här fallet, det ska rubriceras lika som när man misshandlar en människa som dör till följd. Det måste bli strängare straff mot djurplågare. Vi får se hur det går, när ärendet går vidare till högre instans!? Jag skulle vilja prygla dessa ungdomar lite själv jag, så de får smaka på sin egen medicin. Hemska tanke men det de har gjort är oförlåtligt. Kommer på det stod i Expressen för ett tag sedan, om några ungdomar som hade stoppat in en katt i micron och vridit på. Men är man helt dum i huvet. Katten dog ju förstås, jag kommer inte ihåg hur det gick för de som gjorde det, men jag hoppas att karman kommer att ta ut sin rätt. På något sätt kommer de att få sitt straff, det tror jag absolut på… Lille Hugo vila i frid nu!

SmillasMatte
0

Jag tror också på karma. Dom som plågar och dödar djur kommer få tillbaka på ett eller annat sätt. Det tror jag starkt på. Hoppas den dagen kommer snart där dom får lida..ordentligt..

Tänker på dej Hugo Gråter

Pelusa
0

Polisen som "inte hade tid" att ta emot en anmälan om brott begick tjänstefel! Hoppas katthemmets jurist kan knäppa honom/henne på näsan och att det blir konsekvenser för vederbörande!

Verkligen bra att GP gör ett reportage om illdådet mot Hugo - och därmed belyser de hemlösa missarnas situation och misär i länet (och landet).
Jag önskar jag oxo kunde tro på karma men…..Ledsen 
Önskar ibland, eller ofta, att en våldsman och förövare, plötsligt, gärna en seg, gråkall morgon, drabbas av en glasklar INSIKT av vad han har gjort. Det skulle nog kunna knäcka vem som helst som har en liten gnutta förnuft i sin annars sjuka hjärna!

/Pelusa

vanessa
0

Tänker fortfarande på dig Miranda, och på Hugo som vilar i himlen. Fast han vilar säkert inte, han äter gott, leker, och låter solen värma kroppen.

Angående polisen så gjorde de fett tjänstefel, de ska ta anmälan, de ska starta förundersökning. Detta är ett sådant brott mot djurskyddslagen så det finns knappast på värdskartan. Rekommenderar att du lånar/köper boken jag tjatar om - Helena Striwings bok om "djur som brottsoffer". Den kommer vara användbar nu, och framöver. Då lär du dig att använda lagar,  ett språk och sätt som jag tror att de lyssnar mer till, än de galna "kattjejerna" som ville rädda lilla kissemissen.

Tänker på dig, och stöder dig i mina tankar.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

Jag har Helena Striwings bok "Djurskydd, fakta och tips". Där står också en del om hur man förbereder en anmälan. Lånade "Djur som brottsoffer" för några år sen och ska göra det igen! Mycket nyttigt läsning.

Har pratad med våran jurist idag, han ska få allt underlag som finns, bla bilder, röntgenfoto och veterinärintyg så ska han sköter anmälan.

Har ikväll varit ute i Göteborg till att "leverera" 5 katter till goda hem, GT var med för att följa upp reportaget från förra veckan.

/Miranda

Lena
0

#29 Härligt Miranda att 5 katter fått goda hem! Vad glad jag blir! Ser fram emot artikeln i GT!

//Lena

modellflickan
0

Det gör jag med! Glad All heder till dej Miranda!

Sessan1
0

FY F*N säger jag oxå! Sitter här och GRÅTER vad som hänt HugoGråter HUR  f*N är folk/Ungdommar funtade?? Håller fullständigt med dig Cammo:

"Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man djuren"

Det finns inga ord vad man tänker om dessa personer som  gör ngt så Förb,,,,,,,,,t  mot djuren :(:(:(

Ledsen SessanGråter

modellflickan
0

Ser fram emot artikeln i GP. Är det någon som vet när artikeln kommer ut?

miranda1
0

GP kommer förbi nästa vecka tisdag. Tror att reportaget är till söndagstidningen.

modellflickan
0

Tack Miranda! Kommer hålla utkik.

Lena
0

#34 Bra Miranda då ska jag också bevaka det! Vi prenumererar på GP. Idag var artikeln i GT om kissarna som flyttat till nya hem. Kanonbra att Göteborgs Katthjälp och hittekatterna får den här uppmärksamheten i pressen. :) Det borde i alla fall får några att tänka efter.

//Lena

Jenna-Gun
0

Kan någon skicka en länkt till tidningen när repotaget är där. Vill gärna läsadet.

Jenna uppe i Jämtskogarna

Lena
0

#37 Jag ska försöka bevaka artikeln för Hittekatter iFokus räkning. Lägger in en länk när den kommer.

//Lena

Hennum
0

Fy f*n!!! att folk gör sånt. j*vla skitungar!!!

och att ingen tar det på allvar… det är så få som bryr sej.

tragiskt… men nu slipper kissen mer lidande iaf

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

SmillasMatte
0

Tack Lena för länken.

Den ser jag fram emot. /Marie

modellflickan
0

Är annonsen ute nu?

modellflickan
0

Är artikeln ute nu?

ladykatt
0

Detta är helt otroligt… och det var småpojkar??? Vad får de för uppfostran hemma tänker jag på… Jag själv har ju 3 barn och alla vi älskar djur av alla slag. Hur kan bara någon göra något sådant??

Jag var så ledsen av att läsa detta… hoppas bara att det ska gås till grunden och dessa småpojkar för vad de förtjänar och deras föräldrar med…

kram/ Ladykatt

Lena
0

Hur gick det med fallet Hugo Miranda? Fick ni någon klarhet i vem förövarna var sedan?

//Lena

miranda1
0

näää…. :( folk som visste vilka barn det handlade om ville inte peka ut dom…..

Hawknestgrove
0

fega sk****r….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

modellflickan
0

Ja j-vla fula fega sk-ar!!!! Ungar utan respekt och empati har en störning i hjärnan!

siberlina
0

jag tror   att  dom    kommer   få  igen   för  allt   ont  dom   jort   denna  katt, jag tror   på   karma   man får igen   för  det man  gör.   jag  vågade alldrig  släppa   ut  min sotis   för    det    finns  så  mycket   elaka      människor.  sotis  trivdes   bra  inne.

Hawknestgrove
0

Ja, jag hoppas det är som du säger, Siberlina. Hämnden är en rätt som skall avnjutas kall.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

anniii
0

J-la ungar! Hade jag hittat dem sparkandes på katten hade jag slagit ner dem allihop! Jag svär aldrig men när det kommer till djurplågare blir jag så j-la förbannad. Dålig uppfostran eller inte, föräldrarna har väl total tillsynsplikt över sina barn och då ska väl de kunna straffas om ungarna är för små? Fram för hårdare straff!!! (Och mer civilkurage när någon hittar någon som plågar djur eller vet någon som har gjort det.)

De som visste vilka barn det var måste väl kunna anmälas för medhjälp till brott. För det är väl det om man undanhåller bevismaterial? Bara ring och anmäl och anmäl tills rikspolisstyrelsen bara måste utbilda djurpoliser och avsätta resurser för detta. Det är ju det som folket vill!!!

modellflickan
0

#50 Bra skrivet!!

modellflickan
0

#50 Bra skrivet!!

anniii
0

Tyvärr har jag läst många gånger att katter i invandrartäta områden har det riktigt j-ligt och det är ju så tråkigt… Alla borde respektera djuren, och det gäller självklart svenskar också!!!

Erika91
0

Åh fy vad dåligt jag mår av att läsa detta! Stackars katt Gråter
Jag fattar inte hur pojkarna var funtade! Skrikandes 
Han var hemlös och misshandlades. Stackars misse Gråter Jag är så ledsen nu Gråter
De pojkarna och alla andra som gör liknande är IDIOTER!!! Jag hoppas verkoligen att de får igen det de har gjort!!!

#53 Men det är inte bara invandrare som behandlar djuren dåligt! Det finns många svenskar! Det finns liksom vi invandrare som ÄLSKAR sina katter och gör mer för de!
Katter behandlas dåligt i andra områden där det bor svenskar också. Det är bara så att eftersom invandrarna inte är ursprungligen från Sverige så skylls skulden mycket på de av olika människor. Jag tror säkerligen att det stämmer men jag tror även att många områden där det bor huvudsakligen svenskar finns många katter som behandlats dåligt. Det är bara att de områderna med invandrare uppmärksammas mer tyvärr. Jag tycker att det är fel att skylla skulden på de, faktiskt. Jag tänkte så förr med, men lärde mig att man inte ska dra all över samma kam efter en diskussion om sånt här fast med mord, misshandel och såna saker.

miranda1
0

Håller med dig Katter-e-mitt-liv, så vid jag vet är sommarkatten en svensk uppfinning…. (är själv invandrare : / )

/Miranda

Thesslund
0

Sådana här kräk och deras våldsyttringar är en genetisk defekt och sådana människor behöver inte ett friskt samhälle. Föräldrarna är förmodligen också fega kryp.

Erika91
0

#55 Det är väl inget fel att vara invandrare?

modellflickan
0

#56 Ingen dum ide thesslund det kanske man skulle!

Sessan1
0

Sådana ska ha samma medicin! Sparka ihjäl folk som gör likadant med djuren.