Så här bra gick det för Västeråskattungarna

Foto: Alf Pergeman
Molly tvekade inte
Utan en sekunds tvekan tog perserkatten Molly fyra dödsdömda kattungar till sitt bröst - bokstavligt talat.
När VLT kommer på besök på Viksäng är familjelyckan total. Molly ligger på sidan och låter de fyra övergivna kattungarna dia som att de var hennes egna. De hittades dumpade på söndagskvällen strax innan de skulle dö i en industritvätt på Svenska Retursystem på Stenby i Västerås. När Märit Ramsten fick höra om sista minuten räddningen på måndagsmorgonen slängde hon sig på telefonen.
- Molly fick bara en unge för fem veckor sedan och hade plats för fler. Hon är en snäll katt och hade aldrig några problem att acceptera nykomlingarna, säger hon. Med 30-års erfarenhet av både uppfödning och att rädda hemlösa katter är Märit säker på sin sak.
- Den här kattmamman har haft ett hem. Vildkatternas ungar brukar vara mycket tokigare och skräpigare. När det gäller det plötsliga uppdykandet i tvätteriet har hon inga illusioner.
- Folk har kastat kattungar förut, säger hon och plockar upp lille Elvis som piper yrvaket.
När ungarna växt till sig kommer de stanna hos familjen Ramström. Märit tar en av dem och resten adopteras av hennes söner. Tyvärr är historien långt ifrån unik. Bara katthemmet huskatten i Västerås har i dag 160 övergivna djur som väntar på att räddas.
- Fler och fler hör av sig om katter som far illa. Det handlar främst om ungar och dräktiga honor. Vi kräver en ny lag som säger att alla katter som inte används för avel måste vara kastrerade och att den som inte vaccinerar och märker sitt djur blir en brottsling, säger Marita Åberg vid Huskatten…………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Underbart, polisen mailade också och tackade om hjälpen. Tipsade om KKS.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Blir alldeles varm i hjärtat av detta lyckliga slut..tror jag tar o sparar den ljuvliga bilden i min dator…

Gör det Sidentass! Jag har datorn full med ljuvliga bilder som jag sparat. Det är så härligt att titta på dom då och då.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Härligt att se…
Ytterligare en solskenshistoria och ett bevis på hur storsinta kattmammor kan vara. Underbar bild! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vilken lycka för de små kisungarna! Tur att mamman accepterade dem direkt. 

Det är så härligt!!