Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 2298 ggr
[Engla-Johanna]
2

*Låst*Vill du rädda Sessan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fem år gammal och världens mest tillgivna katt. Sessan hälsar på ALLA och ligger gärna i din famn i timmar. Jag tog hand om Sessan när hennes dåvarande ägare för en period inte kunde ha henne, meningen var att Sessan sedan skulle flytta tillbaka till ägaren igen, men när så var dags så ville ägaren inte ha henne längre utan lämnade över ansvaret om katten på mig. 

Planen var med andra ord inte att jag skulle ha katt, med en stundande flytt till Australien och en massa på gång har jag varken möjligheten eller tiden till denna fantastiska kisse. Nu söker jag desperat efter någon som kan ge Sessan ett hem och den kärlek hon förtjänar. För någon keligare och socialare katt än Sessan är svårt att hitta! 

Sessan fungerar bra att ha som både inne och utekatt. Hon har inga problem med barn (hennes tålamod med dem små är oändligt) och hon fungerar bra ihop med andra katter. Hon har tidigare bott med två katter - en hane och ytterligare en hona. I nuläget bor här två ytterligare katter (jag och sambon bor hos svärmor inför den stundande resan/flytten). Hon är inte den som ger sig på andra katter - utan hon håller sig på sin vakt och tar det försiktigt. 

Vill du ge Sessan ett nytt hem där hon kan få fortsätta leva och vara den fantastiska varelse hon är? Snälla hör av dig! MAILA englajohanna@gmail.com eller skriv här under inlägget. 

Vi finns i Uppsala - och Sessan vill gärna ha ett nytt hem ASAP!

[Mustangcab]
5

"Vill du ge Sessan ett nytt hem där hon kan få fortsätta leva och vara den fantastiska varelse hon är? Snälla hör av dig! MAILA "

Låter som ett avlivningshot tycker jag vilket inte är tillåtet.

Alexej
3

Tyvärr. Men annonsera överallt. Häng upp lappar med hennes bild överallt i Uppsala. Kollad med kattföreningar där? Annonsera i tidningen, Blocket osv. Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Engla-Johanna]
9

Det var en knasig formulering Mustangcab, det får jag verkligen be om ursäkt för. För mig är det av högsta prioritet att Sessan kommer till ett hem och INTE avlivas - oavsett hur omständigheterna ser ut kommer jag se till att ge henne ett bra hem, jag skule under INGA SOM HELST omständigheter klara av att avliva henne. Men jag kunde verkligen ha formulerat mig bättre där, det inser jag nu. För mig var det mer ett sätt att förklara att Sessan vill ha ett hem där hon kan leva det liv hon gör i dagsläget - där hon rör sig fritt och själv bestämmer när hon vill gå ut och när hon vill vara inne. Hon trivs både som inne och utekatt.

Tack för tipsen Alexej, Jag har kollat med kattföreningarna, men som ni alla säkert är medvetna om så är det svårt när katten "redan har ett hem". Jag förstår omständigheterna i att ta emot katter som inte är omhändertagna av polis eller på annat sätt fått placeras på katthemmen runtom i landet, så det känns lite som att köra rätt in i väggen där.

Jag borde ha tänkt efter både en och två gånger innan jag hjälpte denna  bekanta - för jag trodde inte att jag skulle behöva ansvara för ett djur jag från början bara gått med på att ta tillfälligt ansvar för.

Hoppas jag klargjort några frågetecken, det handlar alltså ABSOLUT INTE om att Sessan på något sätt är under avlivningshot, utan om att hon ska få ett hem för resten av sitt liv.

[helenal]
1

Putt

zorro2
2

men kan hon inte bo kvar där hon bor nu tillsammans med dom andra 2katterna. det verkar jo som att det går bra.

Katthemsmatten
2

#3 Mycket bra klargörande av vad du menade!

Kan hon inte få bo kvar medan hon står i kö för att få komma in på något katthem? Försök utöka radien på de katthem ni söker hjälp från. Och självklart annonsera över allt ni kan tänka er.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bubbelbruden
0

Är hon kastererad,vaccinerad och märkt??

[Mustangcab]
0

# 3 I annonsen på blocket stod det inget liknande.

[Engla-Johanna]
1

Den här lösningen som Sessan har nu fungerar inte riktigt så jättebra. Sessan är en väldigt avvaktande katt, med det menas att hon fungerar bra ihop med andra katter så länge dem inte har problem med henne. 

Som det ser ut nu så bor vi hos svärmor i ett stort hus, svärmor har två katter sedan innan. Den ena är en stor och bestämd norsk skogskatt (kastrerad hane) och den andra är av samma ras, en hona som precis har blivit mamma. 

Självklart vaktar mamman på sina ungar, hon har fått "eget rum" där hon kan vara ostört med dem, och Sessan håller sig på sin vakt när honan vistas ute i andra delar av huset. Honan låter inte Sessan vara ifred en sekund, hon blir nervös av att ha Sessan i huset även om dem i möjligaste mån inte vistas på samma plats. 

Hanen är oerhört dominant och sätter gärna sina gränser i tid och otid. Han har flera gånger jagat runt på Sessan och vi har fått placera dem växelvis ute och inne eller i olika rum. Sessan kom helt klart lite olämpligt in i den här situationen. 

MEN… Sessan har bott ihop med två andra katter för dryga ett år sedan då jag bodde med en kompis som hade sina två katter hemma. Med dem fungerade det jättebra - visst kunde mindre situationer uppstå i början, men då Sessan är en katt som håller sig passiv och inte ger sig på andra katter - utan hälsar och sedan går undan om situationen blir spänd - så accepterade dem henne förvånansvärt fort. 

Sessan är kastrerad, ID-märkt och vaccinerad. Jag har även gått med henne på årskontroller hos våran veterinär där hon varje år fått beröm för att hon är otroligt välskött och inte har några som helst fysiska åkommor. Även tandsten och sådant som brukar dyka upp i Sessans ålder - är något hon inte haft några som helst bekymmer med. 

Det ligger annons ute på Sessan - jag har fått två svar och jag håller på förfullt med att scanna omgivningen för att se om det någonstans kan tänkas finnas ett bra hem. För situationen just nu är påfrestande för oss alla och därav ser jag gärna att Sessan får ett nytt hem så fort som möjligt.

Josefa
3

Men hur länge har du haft katten då? Om du har gått med henne på årskontrollER så tyder det på att du haft henne en längre tid, och då räknas du som ägare till katten, hur hon än hamnade i din ägo.  Katten kan knappast räknas som hem eller ägarlös. Och det är sådana katter som det ska sökas hem till, på denna sidan. Dessutom finns en speciell tråd här för katter som söker hem, om det nu ska sökas hem till katter.

[Mustangcab]
0

# 10 T.S har haft katten i 3 år. Läs på blocket. Sök Omplacering av kärleksfull katt.

kattassen
1

Detta rör sig inte om en hemlös eller ägarlös katt. Även om TS "mot sin vilja" blivit med katt så har TS under några år tillbaka sörjt för katten med såväl mat och veterinärbesök. Då är det att betrakta som en av TS ägd katt.

Jag låser nu denna tråden då det uppkommit en hel del bra tips för hjälp till omplacering. Annonser är jättebra. Gör även en facebook-sida just för denna katt. Det brukar nå ut till många.

Lycka till med att få ett nytt hem till vackra kissen!🐱

Hittekatter iFokus är vikt för hemlösa och ägarlösa katter och/eller vanvårdsärenden.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer