Behöver råd ang kattungar, snälla!
Hej!
I helgen bestämde jag mig för att vara stödhem åt KKS, och blev kontaktad av Christina ang 2 tama kattungar. Dessa kommer hem till mig i Malmö från Osby imorgon (torsdag) kväll.
Tidigare idag, så ringde Aaron; 2 små kattungar (ca 8-10 veckor), halvskygga, vars mamma skjutits!
Jag åkte på en gång för att hämta hem dem. När jag kom fram hade en av ungarna smitit från den tillfälliga fångstanordningen anmälarna gjort; men höll sig nära sitt infångade syskon. Men trots ihärdiga försök och lockande med tonfisk, var den för skärrad för att fångas in just då.
Så, jag fick ta hem den ena kattungen, och anmälarna lovade att försöka fånga in den andra också; (de berättade att kattungarna brukar sova på deras altan).
Så, jag fick hem en fräsande arg liten unge, som får vara ensam i köket och lugna ner sig lite.
Till min fråga; imorgon får jag hem de andra 2, tama kattungarna som är ungefär lika gamla. Förhoppningsvis har jag då också fått hem "vildkattens" syskon; men hur skall jag göra med de nya? Går det bra att bara ta in dem också i köket? Vänjer sig kattungar snabbt vid varandra?
Jag har nämligen 2 egna katter (gamla kks:katter de med), som får hålla till i vardagsrummet. Jag bor i en etta, så fler rum till de nya kattungarna finns inte. (vill hålla stödisarna/mina egna katter spearerade tills de nya hälsokontrollerats hos veterinären på fredag).
Detta är första gången som stödhem, så tips/råd mottages tacksamt!!!

mina få erfarenheter:
för 1½år sedan hade jag en mamma med unge ca 9 veckor som fick sällskap av en moderslös kattunge i ung samma ålder. De hade inga som helst problem att bli kompisar. Mamman däremot som vi hoppades skulle mata den lilla blev ratad av kattungen….men fick ställa upp som tvättare iaf..
i midsomras fick min "konstiga" storfamilj 2 systrar med 4 ungar tillsammans sällskap av 2 moderslösa…. de var 2 veckor mina och senare visade det sej att de nya var 4 veckor men väldigt små å taniga….kattungarna gick jättebra bra ihop men mammorna ville inte veta av dom…speciellt de moderslösa kattungarna tystande i sitt pipande och kurade ihop sej med "mina"…
hoppas det går bra…. borde väl göra det?… brottarkompisar kan man ju knappast nobba? lycka till…. berätta hur det går…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Kattungar brukar det aldrig vara problem att para ihop, så det kommer att gå bra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ok, tack för tipsen..jag håller er uppdaterade.
Hoppas bara inte kattungarna smittar varandra med något..men det är väl en risk man får ta? Ska till vet. med dem på fredag ändå…
Som #1 & #2 skirver brukar det inte vara några problem med kattungar. Efter en kort period av fräsande brukar de snart bli de bästa vänner. Fint gjort av dig att ställa upp för dessa nödställda kattungar. Berätta för oss hur det avlöper. Har du sedan möjligheter att visa bilder uppskatter vi det väldigt mycket här på sajten.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag tror inte det blir ett problem om du själv inte reagerar som om det är ett problem, om du fattar vad jag menar. Om ägaren är nervös så fort nya djur sätts ihop blir djuren oroliga ju. Så släpp du bara ihop dem.

jag är ingen expert på att bedöma ålder tyvärr…men vilken tur att den stackarn fick komma till dej… hoppas nu att syskonet dyker upp så dom har varandra och att det går bra med de andra som kommer idag…hoppas ögonen piggar på sej….
håll oss gärna underrättade

Men lilla kraken då. Ser ut som om du behöver göra ett veterinärbesök för att få ögonsalva.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

#9 Hon ska dit på fredag. Stackarn som han ser ut. Kisse har stulit mitt hjärta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

De hade inga veterinärtider idag, men jag hade antobiotika och ögonsalva hemma, som jag blev rådd att använda.
Sagt och gjort, jag närmade mig kissen med handskbeklädda händer, beredd på intensivt motstånd…men icke. Döm om min förvåning när h*n efter ett kort fräs gick hur bra som helst att lyfta upp, svalde all antibiotikapasta på en gång, och protesterade knappt när det var dags för ögonsalva…
Ibland tror jag att de känner på sig när man försöker hjälpa dem.
Efteråt handmatade jag henne med hills a/d mat, som gladeligen åts från sked. Nu känns allt lite bättre! Inget fräsande när man klappar heller=)

Naw lilla stackaren. Den ser ut å va ca 8 veckor tycker jag. Har du vägt den?

Nej, tänkte göra det framåt kvällen. Den äter friskt iaf; det är ju positivt. Vad ska de ligga på i snitt för vikt?

1,2 kg! Inte illa för en lite dam…fick hem 2 friska kattungar ikväll, så nu är det en katt i varje rum..min lgh är för liten!!! Jäklar, vilka busfrön de nya är..och sjuklingen verkar nåägot bättre iaf.

hur tillförlitligt är det med vikt egentligen?…..mina runda 4veckors-tjockisar väger säkert som betydligt äldre missar….de kattungarna jag hade på tillfälligt besök vägde nog bara hälften av vad mina väger och var dubbelt så gamla…. har en våg ute i förrådet men utan kontakt….ska komma med det chockerande beskedet om hur många kilon dom väger….
hur har det gått med de övriga kattungarna?…..

#15 Nej, det är sant. Dessutom tror jag att en hel del av hennes vikt består av mask i magen..hon ser ju dräktig ut, stackarn..!!
Det var, och ÄR, fortfarande en hel de fräsande (satte ihop dem med mina ettåriga katter), men de studerar nyfiket allt vad ungarna gör, och min hane Leo är till och med redan med och leker.
Uppdaterar vad som blir sagt hos veterinären idag!

dom är säkert snart ihopsvetsade….fick ni tag i det andra syskonet?…..
väntar med spänning på fortsättningen…

Jaha det va en bra vikt, då e hon nog äldre…uppemot tolv veckor iaf. Kan inte ungarna va tillsammans?

#18 Nej, vi har inte fått tag på den andra ungen än=/ De 2 brukade sova på en familjs altan hela tiden, så de lovade att höra av sig när de fånga tin honom. Han är ju halvtam, så så snart det kommer en solig dag löser det dig nog=)
H*n har inte synts till alls nu när det regnat så mkt, förhoppningsvis har han hittat en torr plats och har vett att stanna kvar där.
Just det, veterinären ja; de 2 nya ungarna är friska och krya, och fick sin första vaccination.
Liten, som jag döpt den lilla sjukligen till, har tack och lov INTE katssnuva; en vanlig förkylning har han! Så, lite antibiotika och enskildhet under 5-7 dagar, sen får han träffa de andra katterna!

Ja håll oss uppdaterade!
Underbart det du gör Sandrad!

Jag fortsätter min "dagbok" i en ny tråd=)
http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a7e4c1a6-53fc-43f8-ba95-d9cd1efd3360
Såg på apoteket, att numera finns det en test att köpa ör att kolla om djuren har mask. Var lite stressad för att kolla, för lite pengar på parkeringsmätaren, det kostade över 300 kr, men jag antar att det var flera stycken tester…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....