Avlivning av skygga katter redan?
Har "lagen" eller vad man ska kalla det redan kommit igång?
Fick nys om ett gäng katter som ska avlivas, några boende i ett området har pekat ut katterna som hemlösa, dem är skygga och ska vara lite tufsiga men i övrigt okej, nu är polisen/länstyrelsen eller nåt sånt i fart med att fånga in dessa katter, ta dem till veterinären å avliva dem som inte är märkta vilket troligen ingen av dem är…
Vet inte vad man kan göra, men katthemmet kan inte hjälpa å jag kan inget göra….
Ville bara skriva av mig då jag känner mig så ledsen, skulle vara ett gäng små kattungar å såna borde ju vara lätta att få tama :(
Ja, både LS och polisen är snabba på det med avlivning-problemet löst. Var finns katterna?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 men snackades det inte om att dem skulle avliva alla omärkta katter för att få "bukt med problemet"? Tänkte om det var det dem börjat med :(
Nej, lagen är fortfarande under remissutredningen. Men LS tycker ibland att skygga katter lider i människors närhet och ska därför avlivas.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#3 jag träffade en gång en skyggis, full med skit, sjuk, dåligt skick och hanteringen var inte den trevligaste då katten i panik både bet och rev som en galning för att komma loss = varken lätt att ta till veterinären, undersöka eller behandla flera gånger/dag i ca 3 veckor framåt, kanske mer, i detta fall vet jag att det sluta med avlivning vilket jag kanske inte tyckter är helt fel…
Dock i #0 fanns det några kattungar, å såna borde vara lätta att ge en andra chans :(
Vill inte säga då jag inte vill "hänga" ut katthemmen då det inte finns så många här omkring å samtdliga har fullt…

#4 Det var väl iofs en väldigt okunnit handlag med en skyggis. Vitsen är ju att den inte skall hamna i det läget att kunna bita och riva. En veterinär van vid skygga katter hanterar inte katterna på det viset. Vi har haft katter som varit mycket skygga och där vi behövt behandla, men oftast behandlas katterna nedsövda hos veterinären och sedan får man hålla den sjuka katten i en liten karantän. Det enda är väl om det måste droppas i ögonen - det kan vara knöligt. Men antibiotika lägger vi i maten och ex. Stronghold kan man ge om man har en klämbur (vilket även veterinären använder sig av).
Att hantera skyggisar är inte något man gör enkelt första gången. Det kräver liten övning och framför allt list
. Så lite hantering som möjligt minskar stressen och katten får tas i sitt tempo. Aldrig försöka fånga skygga katter med händerna - det slutar alltid med blodvite.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Någon som såg programmet om kidnappade och bortkomna djur igår på SVT 2? Det var en hund som kommit lös när ägarna hade stannat bilen 32 mil hemmifrån. Han kom inte när de ropade och han sprang i 8 dygn på ett område som låg tätt intill en motorväg. Slutligen så lyckades teamet fånga in honom men han gick inte in i en fälla med mat. Så stressad var hunden.
Dett kanske kan säga om hur stressad en katt kan bli även om den är ägd av någon. Kanske någon djurskyddsinspekör såg pogrammet
#4 Tänkte mer att då kanske man kan hjälpa bättre när man vet var katterna finns.
#4 Du kanske kan skriva i alla fall vilket län det handlar om, så vi vet vilken länsstyrelse det är.
Och allra helst var katterna finns. Så har de större chans att få hjälp.
Tyvärr inte ovanligt att Länsstyrelsen är igång och ska döda katter. Allt som verkar en smula skyggt går farligt. Riktigt tråkigt när det blir så. Ofta är katterna inte alls lika skygga som de verkar vid första anblicken. Om de väl fångas in och får komma till ro kan många bli riktigt tama under en kortare tid. Men när Lst är i farten får de i regel inte någon chans alls. Det är helt bedrövligt. :(
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"