Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 3764 ggr
[sarasvati]
4

*LÖST* AKUT, Veterinär, nära Billinge, Eslöv?

En liten och svårt undernärd honkatt har sökt sig till bekanta som finns i Billinge (nära Eslöv) - de bor där endast tillfälligtvis, typ sommarbostad. Det är rena landet, inga nära grannar, och de som finns har ingen katt så hon måste vara långtifrån bortsprungen el dumpad. Katten är tam, ser ut att vara bara dryga halvåret. Misstänks vara dräktig. Hon behöver till veterinär för förhoppningsvis tidig abort och kastrering. Snabbt!

Blivit ombedd att hjälpa till att eftersöka bra veterinär i närtrakterna. Kan själv inget om detta (bor i Gbg), men vet ju att Glimåker finns i Helsingborg ngn dag i veckan, men inte NU PÅ FREDAG, då tid behövs. Har förstås googlat men behöver mer.

Har någon ngn rekommendation? Supertacksam för tips!

PS Editerar och tillägger: Förstår att många oklarheter. Kan inte skriva ut allt så pm:a gärna om undringar. Vi kommer att ta väl han om missen. Eftersöka ev ägare etc etc. Just nu är det viktiga att finna en bra veterinär för ev abort med kastrering, på fredag. Vill inte att katten ska riskera sitt eget, och alla ungars liv, gm fortsatt dräktighet och födsel. Hon får mat, äter bra, men alltså svårt undernärd vid upphittandet för tydligen ett par veckor sedan. DS

Tissetassarna
0

kolla med Shalini från kattjouren, 0708-651633 hon svarar mest på sms. Hon har bra koll apå veterinärer i skåne =)

Camillhe
2

Skulle rekommendera att de kontaktade kastreringsbussen, de är dels billiga och dels kommer de dit och kastrerar och de bryr sig väldigt mycket om katterna så jag tror de kan hjälpa familjen. Underbart att dina bekanta uppmärksammat henne och vill hjälpa henne.

info@kastreringsbussen.se eller 0733-611 006

Sen finns det veterinärer i Malmö som jag kan rekommendera men det kanske är lite för långt för dom att köra.

[sarasvati]
1

#1+2 tack snälla!

#1 Ska försöka med sms (inte min starkaste sida ;-), eller ringer imorgon, men bra med ngn som har koll på veterinärer i Skåne.

#2 Camillehe - oj, kommer dit och kastrerar. Mitt i skogen :-). Det ska nu inte behövas egentligen. Katten är tam, och pengar finns. Det är framförallt tiden som är svår. Malmö är kanske lite långt men rekommendera gärna! De vill helst ha titthål el dyl.

Och ja, bekantingarna är underbara!, men det är mest en av dem som måste lirka och lura lite med den andre ;-) Därav fredag …

catnips
1

Kattjouren anlitar bl a nedan vet:

Nära Eslöv

Ringsjöns Veterinärklinik

Ekeröd 202

243 93 Höör

Telefon

070-269 79 52

E-post

lucie@ringvet.se

Webbplats

http://www.ringvet.se

Camillhe
0

I malmö rekommenderar jag Erikslust veterinärklinik. De är fantastiskt duktiga och underbara. Men det finns säkert bra veterinärer närmre. Tyvärr känner jag inte till ngn däruppe.

Rafflan
0

Om inte katten är högdräktig är det inte akut, dock är frågan hur stor risken är med att kastrera en sån grovt undernärd katt, om man kan kolla hur gamla ungarna är, och ev låta honan äta upp sig ordentligt en vecka eller två innan man kastrera

eller om det står mellan att riskera honan liv och låta ungarna födas…

[sarasvati]
9

Tusen tack alla. Kollar upp allt. Underbart forum.

Och hoppas på fler goda tips under morgondagen. Det är mina bekantingar som kommer att ringa runt, för att bedöma, och fixa tid. Det ska ordna sig.

#6 Rafflan, vi vet tyvärr alldeles för lite - om högdräktig eller ej. Men av olika skäl är det nu på fredag som gäller för just veterinärbedömningen. Och så tar vi det från där.

[sarasvati]
1

Liten missekatt, det är en padda med mycket vitt, har fått tid hos veterinär nu på fredag 20/7 :-) Det är hos "Djurkliniken Skånes mitt" i Höör. Får väldigt goda recensioner på nätet och fin kontakt idag (el ja, tisdag då) per telefon. Hon har mask och öronskabb också. Liten tapper! Det ska gå bra.

Tack för tips och intresse här. Kyss

Camillhe
0

Vad skönt att ni hittat en veterinär i närheten och att lilla skruttan får hjälp nu.

[sarasvati]
2

Ja underbart att det ordnat sig - så långt. Flera veterinärkliniker har semesterstängt just nu! Det gällde tyvärr den som #4 catnips tipsade på också - lät ju annars toppenbra - tack catnips :-). Man blir alldeles svettig av semesterstängningar. Men förstår att det kanske kan vara svårt att bemanna mindre kliniker på mindre orter. Här i Gbg är ju Sahlgrenska mer el mindre obemannad, för människor …

I alla falla kan Medarbetare skriva "löst" i rubriken, vad gäller veterinär då. Glad