Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: tnrskygga-katter
Läst 2574 ggr
Lena
0

Upprop! Skriv på för TNR!

I förslaget till ny djurskyddslag som ligger ute på remiss får inte TNR metoden något gehör. Utredaren talar istället om avlivning som den bästa av lösningar. Just nu pågår en namninsamling för TNR-metoden. Om du stämmer in med nedanstående - skriv då på protestlistan!

Jag är mycket besviken på att den enda ”lösning” som den Statlig Offentliga Utredning presenterar för förvildade katter är avlivning. Förslaget innebär på ren svenska att man vill sopa rent gatorna från oönskade djur, såsom man gör med gatuhundarna i Balkanländerna. En ”lösning” som aldrig har fungerat tidigare och inte heller kommer att fungera denna gång.

**

Utredningen resonerar inte enbart oetiskt men även orealistiskt och ”lösningen” saknar såväl logik som verklighetsförankring. Förutom att avlivning inte är ett effektivt sätt att reducera populationen av förvildade katter, är det inte längre ett allmänt accepterat tillvägagångssätt. Internationellt sett ser man med förundran på Sveriges hantering av kattfrågan, en hantering som går stick i stäv med utvecklingen i andra länder. Opinionen och den allmänna rättsuppfattningen i Sverige är tydligt emot avlivning av friska djur.

Att förorda avlivning av friska djur för att de inte uppfyller vissa krav, i detta fall social kompetens gentemot människor, visar på en otrolig arrogans vad gäller djurindividens rätt till sitt eget liv. Att göra denna rekommendation trots den överväldigande bevisning som finns för att dessa djur med hjälp av Trap Neuter Return metoden (TNR) kan leva ett fullgott djurliv anpassat till sina egna behov, har ingenting med djurskydd att göra!

Jag vill att TNR i Sverige, precis som i många andra länder i världen, blir en legal metod att jobba med när det gäller förvildade katter!

**

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

I skrivande stund är det 2628 personer som skrivit på listan.

Fram till den 8 juni kan alla som har åsikter om utredningen om en ny djurskyddslag inkomma med ett remissvar till Landsbygdsdepartementet, även om man inte är officiell remissinstans.

Remissvaret ska senast den 8 juni 2012 skickas till: registrator@rural.ministry.se , helst i både Word och PDF format. Råd om hur remissyttranden kan utformas finns att hitta i denna broschyr: http://regeringen.se/download/ c1ecbef1.pdf?major=1&minor=3652&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment

På Regeringens hemsida kan ni ta del av remisser som kommit in samt läsa mera.

Här är en lista över remissinstanserna!

Syftet med den gjorda översynen av lagen finns att läsa på Regeringens Hemsida:

Sammanfattning

Utredarens uppdrag har varit att göra en bred översyn av den samlade djurskyddslagstiftningen. Syftet har dels varit att undersöka hur lagstiftningen kan moderniseras och förenklas, dels att finna lösningar på ett antal särskilda djurskyddsproblem. Villkor för den nya djurskyddslagstiftningen har varit att den ska uppnå minst samma djurskyddsnivå som gällande lagstiftning, utgå från de enskilda djurens behov samt verka förebyggande.

Bestämmelserna i djurskyddslagstiftningen ska även vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Nu är det 2630 underskrifter! Dock bra om det blev fler!

jogging
2

puttar upp

Lena
1

2639!

[sarasvati]
4

Topp! Och med alla 3500 medlemmar på HiF borde det öka å det snabbaste! Glad

indra-bus
3

Jag har skrivigt på. Så klart ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lena
0

2645 underskrifter nu!

Lena
0

Nu 2650! Varje underskrift är guld värd!Skrattande

Nevina
0

Jag skrev på igår, men har fortfarande inte fått något mail att bekräfta.

Lena
0

2663 underskrifter så här långt!

indra-bus
0

#Kolla skräp posten där kom mitt ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Nevina
1

#11 Jag gjorde det, men hittade det inte där heller. Men sen skrev jag på igen och då plötsligt fick jag två mail. Så det löste sig. Men tack för tipset :)

Lena
1

2676 underskrifter! Lite flera tillkommer varje dag!

[eskils]
0

Puttar upp för fler underskrifter.