Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 927 ggr
Lynxkissen
0

Insändare om avlivning!

Läste precis detta inlägg ifrån förra året och blir aningen upprörd! Här skriver en insändare att hon/han tycker det läggs ner för MYCKET pengar och energi på hemlösa katter?! Jag tycker doc. det är tvärt om! Vad anser ni?

http://ostgota.lokaltidningen.se/avliva-heml%C3%B6sa-katter-/20110816/insandare/110819808/

Katthemsmatten
1

Håller med dig om att det är fruktansvärd insändare. Sannolikt skriven av en person som inte gillar djur (av något slag) och som inte heller skänker pengar till de stackars barn han framför som bättre mål för donationer. Det brukar oftast vara de som gömmer sig bakom kommentarer om att det finns så många svältande/lidande människor i världen som hellre borde få uppmärksamhet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carriz80
0

Fruktansvärd insändare.. Har själv katter från djurhem. Visst de var lite rädda och vågade inte lita på oss i början men med tiden har de kommit att bli superunderbara kissar. Jag tvekar inte att hjälpa en katt som är skygg och rädd. Det är en sådan underbar känsla att få se deras utveckling när de börjar "tuffa" till sig. Det är ju inte kattens fel att den är hemlös. Ska den då inte få en ny chans i livet till ett bra hem?!

Slampen
0

Jag minns denna insändare! En anledning till att mycket pengar läggs ned på katterna, är ju att det faktiskt är dyrt med veterinärkostnader och att staten tar 25% i moms. Var hos veterinär i måndags, vilket kostade 600. Av det var 120 kr moms, till Staten! För några år sedan sänktes bok- och tidningsmomsen till tror jag 18%. Tänk om detta gjordes för djursjukvården!

Det är nog så att en del ser att de pengar man lägger ner på katterna, skulle vara bättre lagda på människor. Det ena står mot det andra. Men det behöver inte vara så!

Lynxkissen
0

Håller med er allihopa, förstår inte alls hur man kan tänka sådär. Många som tar hand om hjälplösa katter gör ju det i ideellt arbete och vill bara hjälpa till.

#3 Håller med om att det skulle vara bättre om momsen sänktes, för veterinärvård är inte billigt! Tänk så många missar som skulle kunna fått hjälp då (och andra djur med). Så tråkigt och frustrerande när man får höra folk som inte haft råd med veterinärkostnaderna så de stackars krakarna avlivas utan att det egentligen är nödvändigt…sånt hatar jag!

Selma99
1

Jag kan bli väldigt frustrerad när man använder argument som att sätta svältande barn mot hemlösa katter. Det ena utesluter väl knappast det andra. Jag tycker inte att vare sig djur eller människor ska fara illa. Min erfarenhet är också att människor med djurintresse faktiskt också har engagemang i människorättsliga frågor. Sedan finns det sådana där gnällspikar som denna insändarskribent som förmodligen inte ägnar varken människor eller djur speciellt engagemang.

Lynxkissen
0

#5 håller med, blir också frustrerad