Att ge en katt medicin...
Min ena katt behöver kortison för att få bra. Om det blir tillfälligt en period eller varaktigt vet jag inte än.
Han är mycket snäll och det är inga problem att ge honom pillret genom att bara stoppa in det i svalget på honom men han blir hemskt kränkt av detta och tycker inte alls om mig efteråt och det känns ju inte bra i fall det blir så att han behöver få kortison en längre tid eller livslångt.
Jag har provat att ge tabletten i en ostboll eller liten köttbulle och det gick bra några gånger men nu har han genomskådat det tricket och vill inte ha. (Pillret luktar faktiskt ganska illa)
Har någon här inne några andra tips på hur jag kan ge honom medicinen utan att jag måste tvånga honom att svälja pillret?
Vad äter han för mat? Äter han mjukmat går det ju alltid att slamma tabletten i lite vatten så den löses upp. Sen är det bara att blanda i lite mat. När han ätit upp tabletten så är det bara att ge resten. Om kissen är matglad vill säga.
Annars är det tyvärr ner i gapet det som gäller.

Dom kortisontabletterna jag har fått utskrivet ska enligt vetten varken lukta eller smaka något speciellt. Till en skyggis har jag gjort så att jag plockat undan maten i god tid innan medicinerng. Jag har mosat tabletten till pulver i en mortel och lagt det i blötmaten. Har gått ner varje gång.
Till tama katter tar jag en klick mjukost på fingret och in med tabletten i mjukosten. Och sen ner i gapet på katten. Det blir lite smackande av den klibbiga mjukosten och tabletten följer med ner.
Kissen är inte särskilt matglad utan ganska misstänksam mot det mesta.
Men jag skall absolut prova med mjukosten. Det kanske inte blir så traumatiskt för honom då?
Jag ger Medrol och jag kan känna att tabletten luktar illa när den blir lite fuktig så jag förstår om han inte vill äta den i maten.
Här har det fungerat med leverpastej.Änglamarks ekologiska är bäst tycker Gullan.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ikväll har jag provat med räkor och mjukost. Räkorna ratades, mjukosten gick ner men inte tabletten.
Till sist lyckades jag dock med en kattgodis. Jag tog såna whiskas temptations. Det är hårda godisar med fyllning som min katt gillar. Jag gröpte ur godisen och stoppade ett halvt piller inuti godisen och det åt han.
Hoppas att det funkar även fortsättningsvis så att vi slipper bråka!
Hoppas det fungerar! Har själv ätit Medrol efter en whiplash-skada och kan berätta att de smakar vedervärdigt.

Om det inte fungerar, fråga vetten om det finns ersättning som är smak och luktfri

Jag brukar pulvrisera tabletten och blanda i lite god blötmat. Antingen använder man mortel eller så finns det en finurlig tablettmosare att köpa på apoteket.
Om detta knep inte funkar, blanda en pulvriserad tablett i något mycket klibbigt,mjukost kanske? och smeta detta på katten. På tassen eller skuldran kanske. Ingen katt gillar klet i pälsen, så han kommer att slicka i sig allt när han tvättar sig.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Lite OT kanske men är det någon som vet hur man skall dosera flytande avmaskningsmedel Axilur till katt?
Har tappat bort bipacksedeln till burken. Skulle gissa att katten ifråga väger ca 3kg (inte samma katt som den som får kortison)
Upptäckte just att bipacksedeln kunde läsas på apotekets hemsida så det är löst. :)