Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 3125 ggr
Zhirocco
0

Misshandlad katt. Vad göra?

Någon juridikkunnig härinne? Har fått höra talas om en misshandlad katt som jag inte vet hur jag ska kunna hjälpa. Fallet i korthet: Personalen på ett katthem fick reda på att barnen i en familj slog och sparkade familjens katt, och vägrade därför adoptera ut en av katthemmets katter till denna familj. Bra i och för sig, men ingen agerade för att hjälpa den katt som familjen redan hade i sin ägo, varken med polisanmälan eller på annat sätt. När jag frågade vad som blivit av denna katt visste ingen någonting, eller också ville de inte säga det till mig. De talade heller inte om familjens namn för mig. Nu är undrar jag, kan jag polisanmäla detta djurplågeri och hänvisa till att katthemmet vet vem det gäller? Kan polisen kräva att katthemmets personal avslöjar familjens namn? Finns någon plikt att vittna ifall man får reda på att ett brott begås? Är det överhuvudtaget ett brott i lagens mening om minderåriga slår ett djur? Att det är ett brott mot allt vad etik och empati heter är ju självklart, men tar paragraferna hänsyn till det? Min make tror att det enda resultatet av att jag lägger mig i det här fallet är att katten kommer att bli avlivad. Har någon här varit med om  liknande fall, och hur agerades det då? Kan jag alls göra något för att hjälpa denna katt? Det blev många frågor, det här, och jag skulle vara mycket tacksam för råd från er här på sajten som verkar ha varit med om det mesta gällande katter.

[sarasvati]
0

Låt mig säga först, läser detta nu, kl 03.03. Har tydligen lästs 27 ggr sedan publicerat enl stastistiken. OK det ÄR sent, men om man ändå läser kan det vara möjligt att ge ngn typ av reaktion?

"Personalen på katthem fick reda på att …". VAR är detta, VILKET katthem är detta. Nej är inte juridikkunnig alls. Och vill få det polisanmält förstås, med angivande av katthem som känt till. MEN samtidigt vet/fruktar jag och vi ju att det är katten som blir avlivad, som din make säger. Ge dig lite till tåls. Vettiga råd kommer säker under morgondagen. Kram för att du bryr dig.

Hjälp!!

martdat
0

undrar med vilket katthem det är?

djurplågeri är det även om de är minderåriga även om det inte händer mycket, föräldrarna är ansvariga, däremot går anmälan över till socialförvaltningen om barnen anmäls. om de vuxna ställs för svar för djurplågeriet är jag osäker på, finns de här inne som är mer insatta än jag,det borde ju vara så men det är ju dte här med bevis o uppsåt, föräldrarna lär ju inte erkänna att de sett detta,

att tvinga ut katthemmet vilken familj det gäller går inte. man är inte skyldig att ange någon.  visst att man kan bli "tvingad" att vittna, blir man kallad som vitttne så är det först vite sen polishämtning som gäller. men om man från börgan iinget säger och inte "miinns" elr "vet" något så blir man ju inte kallad, sen tyvärr ska man ju inte va säker på att det går till åtal alls,,.

lågprio om man säger så,,,  vet inet vad jag ska ge för råd . lansek nån annan personal på kattehmmet är med villig att hjälpa till??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anen27
1

Om man vet vilken familj det gäller, kan man anonymt anmäla detta till länsstyrelsen!

bymaruska
6

Jag har klurat lite på din fråga och även kollat runt vad lagen säger.

Du kan göra en anmälan till polisen om djurplågeri och hänvisa till katthemmet som då kommer att vara skyldiga att redogöra för vad dom känner till. Är det ett seriöst katthem så kommer dom självklart att hjälpa till.

Jag skulle inte detta låta passera utan gå vidare om du anser att djuret far illa pga av barnen.

M-H

piamaria
3

Jag tror Kattjouren har en juridikkunnig. Skriv på deras facebooksida.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Jag skulle även lägga ut frågan på Brott.ifokus här på Ifokus

Hoppas verkligen du får till en anmälan, det måste ju kollas upp om katten misshandlas.

Eine
1

Jag skulle anmäla familjen för misshandel av djur!!!Fruktansvärt att det ska förekomma att barn får misshandla katter!Låter som en *skadad* familj.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sidentass
0

Har en svag förnimmelse om att det lär finnas en iFokus sida där man förhandlar i just juridik…man kan inte acceptera att en katt forstätter att fara illa som i detta fall..

Sherwood
2

Du skrev inte om var detta var, för är detta ett ställe där djurpolisen finns och du ringer anonymt så är det deras skyldighet att kolla upp detta om du säger vad du vet.

Kajsa77
0

Ring Länsstyrlesen OCH polisen, är det djurplågeri är det polisen sak men det ger mer effekt att ringa båda. Om det finns anmälan hos lst och polisen sen får anmälan åker dom direkt då de ser att det redan finns en anmälan sen tidigare.

Du kan vara anonym! Men bäst är såklart om du inte är det om de behöver mer uppgifter av dej…

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Zhirocco
1

Jag kommer snarast att försöka få kontakt med den polis i Blekinge som har hand om djurärendena. Hon var mycket tillmötesgående i våras när jag anmälde att en katt (troligen dumpad) satt på vår gårdsplan och verkade förvirrad. Visserligen fick hon inte fram vem som dumpat katten hos oss, men hon verkade engagerad i djurfrågor och jag tror hon gör vad som är möjligt för polisen när det gäller att klara upp fallen. Hon har också god kontakt med katthemmet som sitter på förstahandsinformationen om den misshandlade katten, så jag hoppas verkligen hon finns kvar hos Blekingepolisen.

#3 #10: Jag fick inte reda på familjens namn av katthemsföreståndaren, så jag kan därför inte anmäla dem till länsstyrelsen. Man agerade rätt undvikande från katthemmets sida och släppte snabbt samtalsämnet när jag påpekade att det borde ha gjorts en polisanmälan, trots att de höll med om att människor som denna familj inte borde få ha djur.

Ps. Katten som kom till oss i våras har blivit kvar, mår numera bra och har anslutit sig till vår kattgrupp.

Zhirocco
3

Uppdatering: ärendet är polisanmält och undersökning påbörjad. Och det tycks inte vara helt enkelt att få fram vad som hänt. Det kan vara så väl att det var falskt alarm. Tråkigt nog förekommer det ju att grannar stör sig på djurägare och/eller deras djur, och att de då sprider ut sådana här rykten, av ren illvilja eller med förhoppningen att djuret ska omplaceras. Oavsett hur det är i detta fallet är det bra om sanningen kommer fram. Stämmer ryktena behöver katten hjälp, stämmer de inte ska familjen rentvås. Så nu hoppas jag att fakta vaskas fram ur ryktesspridningen och att det ageras utifrån det. Det har jag också förtroende för att Blekinges djurpolis kommer att göra.

Sherwood
0

Ringer man till Länsstyrelsen, så vet jag om att dessa kommer att göra en koll hos familjen, för så har dom gjort här, när folk har ringt att talat om att missförhållanden kan kinnas.

Kajsa77
0

#12 Va bra!

#13 Precis! Dom åker ut på koll då och om sen ingen händer och man polisanmäler ser dom att det innan fanns anmälan till LST och då kan de göra kontroll direkt.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!