Sammarbete med stall?
Jag fick en ide…vet inte om den är bra eller inte så tänkte köra den här. Jag tänkte att om vi föreningar kan kontakta stall i Sverige som ligger nära oss och få klart för oss om de har okastrerade katter, så kanske man kan göra någon form av byte, för vi alla har nog en kastrerad vuxen katt som letar hem? Om man då gör bytet att vi får en dräktig hona av dem och de tar antingen en kastrerad vuxen av oss eller väntar på att ta mamman igen när hon e kastrerad och ungarna 12 veckor..
Om man gör detta ett par gånger så är snart alla katterna på stallarna "utbytta" från okastrerade fertila katter till kastrater som då i nte bidrar till ökningen av hemlösingar.
Är detta helt galet tänkt eller är det värt att satsa på?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tycker nog det är bättre att informera dem om deras skyldighetr som kattägare. och uppmuntra till kastrering, att byta ut katter känns inte rätt mot katten som placeras där, hadde det vart ett bra hem så hadde ju deras katt varit kastrerad redan, och att då sätta en räddad katt där hoss ett hem som inte ens kastrerar känns inte bra. vilken omvårdnad kommer katten få tänker man, vad händer om den blir sjuk? veterinärvård elr ett skott i pannan?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Mjo sant, men om man då gör så att honan man tar därifrån kommer dit igen kastrerad? även om hanarna inte blir kastrerade så blir där ju inga bebbar om där inte är några honor som är fertila :)?

"2 ja det är bättre, men samtidigt tycker jag att det är fel att betala för ägda katter, har de råd med hästar så har de råd med en kastrering. jag lägger hellre penagrna på hemlösa. men där tycker nog många olika,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Håller absolut med dig där, men jag tänker så att ungarna som föds där och flyttar/slängs ut /dumpas, är de katterna vi får in senare, om man kan stoppa det i sin vagga så får vi ju in några färre, fast jag vet inte om jag tänker helt fel :)
Finns en utmärkt artikel om stallkatter:
http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d716907b9cb46223907a18d-ustallkatteru
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Stallägarna måste lära sig att ta ansvar för sina djur. Alla sina djur. Att hjälpa dem genom att kastrera deras katter och ta hand om deras kattungar hjälper dem bara att smita undan sitt ansvar.
Tror helt ärligt inte att någon stallägare inte är medveten om att att bästa sättet att slippa oönskade kattungar är att kastrera de vuxna katterna. De vet hur ungar kommer till, så det hela handlar oftast om snålhet och slapphet och helt enkelt deras syn på att en katt inte är värd att lägga några pengar på.
De stallägare som har ett flertal fertila katter springandes och får en massa kullar borde istället straffas. Och straff ska de också ha när de skiljer kattungarna från mamman för tidigt.
När det finns stall eller bondgårdar e.d. i närheten där vi driver eller ska driva TNR projekt så tar vi alltid ett (eller flera) snack med dem vad gäller kastrering av katterna som de har på gården. Ibland så fattar man från allra första samtal, ibland så krävs det mer "tjat". Som Josefa skriver så är man i riprincip alltid medveten om att kastrering är det bästa men det brukar alltid komma en del förklaringar på varför katterna inte har kastrerats.
Erbjuder man att hjälpa till med infångning, transport, kontakt med vetererinär o.d. så brukar det vara rätt så enkelt att övertala de att kastera katterna. :)
Det är ju onekligen ett problem att alltför många stall/lagårds ägare inte tar ansvar för sina katter och låter dem föröka sig i all oändlighet. Har själv stött på bönder som tyckt att det är väl "bara att skjuta av" när det blir för många katter. Sweety92 lyfter det här och kommer med en idé. Jag tycker inte att man ska låta dessa människor slippa undan ansvar så lätt genom att betala kastrering dock. Intressant att höra #7 som gör en insats genom att försöka påverka gårdsägare och kanske erbjuda tex. infångning och transporthjälp, ett jättebra initiativ tycker jag som kanske skulle kunna praktiseras på flera ställen i landet.
Kan man inte få tidningar, som bönder läser, skriva om hur viktigt det är att kastrera, vaccinera, id-märka och även försäkra katterna. De kunde även skriva om TNR. Ni som är duktiga på det området, kontakta tidningar!

Många bönder tror fortfarande att katten blir lat efter en kastration och inte vill fånga möss, har hört detta ett par gånger.
#9 Jätte-bra förslag tycker jag, alltid kan någon påverkas i positiv riktning.
Gullimat och här är en idiotvariant till:
Om du kasterar katten rymmer den!!!!!
Sagt av en karl förstås…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....