Körde 100 mil med sjuka katter
Jag vill börja med en eloge till tjejen som ställde upp för att köra en mamma och hennes 2st 8 veckors ungar från Skåne till Göteborg och som i nödens stund tog ansvar för katterna.
Katterna skulle flyttas från ett stödhem i Skåne till ett nytt stödhem i Göteborg men det blev en längre resa än vad tjejen trodde.
Under resans gång hörde tjejen att katterna hade problem med andningen så innan hon körde katterna till stödhemmet så åkte hon in till djursjukhuset i Göteborg för att få dom undersökta. Där ville dom avliva katterna eftersom det var skyggisar med det gick inte tjejen med på. Ungarna blev sederade för att kunna undersökas och det visade sig att dom hade kattsnuva och lunginflammation, dom var så snuviga att det bubblade ut grönt snor ur nosen. Den ena ungen hade dessutom en inflammation bakom ena ögat som behövde rensas så dom ville behålla den ungen där.
Tjejen ringde stödhemmet och talade om vad som hände och då säger dom att dom vill inte längre ta emot katterna för dom vill inte ge dom antibiotika. Så nu fick hon ta katterna med sig och köra tillbaka till Skåne men körde in på Helsingborgs djursjukhus för att ungen med ögat skulle få vård sen körde hon mamman och den andra ungen till ett stödhem hon letade upp på österlen. Så det blev 100 mil med 3 sjuka katter som aldrig skulle lämnat stödhemmet från början. Hon kom hem halv 5 i morse och började jobba kl. 6 och sen fick hon köra till Helsingborg för att hämta ungen och köra den till sin mamma och syskon så det blev ytterligare 20 mil. Dom vet inte om ungens öga klarar sig eller det behöver opereras bort.
Hur kan stödhemmet och förmedlare som hade varit där några dagar tidigare missat att katterna var så sjuka då dom trots allt hade hört att ungarna rosslade.
Vart har du fått all denna info från? Nej stödhemmet har inte hört nåt rosslande under tiden de var där.Antagligen så har stressen gjort at det brutit ut. Jag var där ett par dagar innan och fotade dem och då märktes inget. Sista kattungen såg jag inte eftersom jag har fruktansvärt många ärende med kattmammor med små.Detta var ett ärende som kattjouren ordnade stödhem för ändå fixade jag tillfälligt stödhem, transport och infångnig osv.Man är inte superman och kan se allt som inte är tydligt…Transporten är ett av mina stödhem och hon är toppen!
När man tar emot katter utifrån så får man ju ha dem i karantän.man kan ju aldrig vara säker på att de inte bär på snuva.Är trots allt väldigt vanligt.
Så nä jag är förmedlare och har inte märkt nåt att de rosslade….Nu har den lilla som kallas Dunder blivit opererad i Ögat och de tror de har lyckats rädda ögat och synen. Trots att många veterinärer påpekat om vi inte ska avliva katten för det är bara en vildkatt och kostaer en massa pengar så har vi bestämt att denna lilla har rätt att leva och gör allt vi kan.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
verkar faktiskt märkligt , de blir ju inte sjuka på den tiden i bilen mellan stödhemmen…. det första stödhemmet borde i allfall märkt något,.
en fråga här dessa kks elr elr kattjuoren? rörigt i mitt i huve,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hur bakgrunden än ser ut så är tjejen som körde runt med kissarna värd ett stort fång rosor. Veterinärerna som är så kvicka med att döma ut skyggisar och stödhemmet som drog sig ur i sista stund kan däremot gott få rejält med ris.
Nä de har säkert haft i grunden men det är skygga katter vi pratar om.Katter vill inte visa sig svaga så de har säkert gjort allt i sin makt att inte visa sig svaga när hon har varit i deras rum.Inget snor osv har funnits i stödhemmet.Visst sen har vissa stödhem mer vana än andra för sjukdommar.
Men att klandra ett stödhem som ställt upp för att hjälpa och gjort allt i sin makt är fel när det inte funnits något tydligt.Här har de dessutom bara varit nån dag och mellanlandat i väntan på transport.
KKS fick in ärendet, jag frågade kattjouren om de hade nån som kunde hjälpa och de hade ett stödhem som kunde ta.Jag frågade om de tog ärendet då eftersom det är deras stödhem och det skulle de.Men tyvärr visste inte jag att ansvarig på Kattjouren skulle till USA samma dag som de skulle transportera så henne fick h´jag inte tag på. = ( så nu står vi med kostnaden och försöker lösa det.Fick använda ett stödhem som skulle ta emot en annan katt med kattungar som nu inte har någonstans att bli av = (
Den dagen jobbade jag också, jag jobbar på båt så har dålig sändning och transporten provade att ringa mig också eftersom hon var så förtvivlad.SEdan dog även batteriet så jag kunde inte ringa förrän jag var hemma och då var de på djursjukhuset och stödhemmet hade sagt nej att katterna skulle få komma dit.
Igår kväll hämtades Dunder till sitt nya stödhem och det blev ett kärt återseende.Han äter och dricker och går på lådan som han ska.Alla äter antibiotika.Nu väntar vi på svar från blodprovet om de har herpes.Därför fick de komma till ett stödhem utan andra katter.
Räkningen har än så länge landat på ca 12 000kr.Det finns en insamling för Dunder på KKS insamlingar om man vill hjälpa till så inte nästa katt som behöver veterinär vård inte kan få det.
4. Ja både djursjukhuset i Göteborg och Helsingborg tyckte de skiulle somna in för de var bara " vildkatter" och kostade mkt pengar…I helsingborg hade dessutom transporten fått lägga 10 000kr kontant som hon gjorde ändå frågade de tre ggr efter.Suck! Tycker man att rädda och blyga människor som blivit illa behandlade är lika lite värda?

#6 Jag antar att man varit på B.S i Göteborg? Synd att de inte valde en veterinär som är mer vänligt inställd till skygga katter. B.S här i stan tar emot hittekatter som är sjuka och håller dem i 7 dagar. Är de omplaceringsbara (läs tama) sätts de på Djurskyddsföreningen men dit kommer inga "vildkatter" som de uttrycker sig. Horribelt!
Dessutom undrar ja ju hur i hela friden stödhemmet i Göteborg bara kan dra sig ur när katterna väl är hitkörda 30-40 mil från sitt förra stödhem. Det är i min värld inte schysst.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
7. Det var djursjukhuset i Göteborg.Detta hände i söndags så fanns inte många val.
Ja tycker också det var fel att dra sig ur men förstår dem på ett sätt att de inte ville riskera sina egna katter.Men som sagt man vet aldrig om katter utifrån bär på något så man bör ha dem åtskilt ett tag..Jag hade inte ens en susning om attde hade andra katter.Brukar alltid fråga om de har ett rum över så de får eget dels för att det är en mamma med ungar och dels kan bära på nåt.Och är de då skygga katter så bättre att ha på mindre yta och att de får vänja sig där först i lugn och ro.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kunde inte det första stödhemmet behålla dem så länge
jo hade de vetat att det var som det var och att andra stödhemmet hoppat av.men i och med att vi vill veta provsvaren först så är det bättre de är i ett stödhem som inte har andra katter.
Det andra ska även hon ta emot andra kattfamiljer.