Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6933 ggr
Luecca
8

Pälsätande löss, vi behöver lite råd

Lilla Martin som vi fångade igår är nu kastrerad och allt var bra men han hade jättemkt pälsätande löss. :/ Han är behandlad idag och ska behandlas om en månad igen. På Fass står det att pälsätande löss behandlas med en engångsdos och två andra veterinärer säger 3 behandlingar med 14 dagars mellanrum. Vad stämmer egentligen? Är det någon här som haft pälsätande löss hos någon katt? Hur behandlade ni? Blodsugande löss har jag haft på hundarna men har ingen erfarenhet av den här sorten.:/

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Alexej
0

Men är det inte loppor?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

beror väll på vad du behandlar med,. har hafft pälsätande löss på gammelkatten när hon fanns o då fick jag nått av vetten att bada henne i ,en gång,. sen har jag hafft löss på kattungar jag fångat och då jhar jag behandlat med nått schampo o det var nog tre tvättar där,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

brutt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dermocan shampo säljs ju inte mer men det var det som jag badade kattungen med som hade pälsätande löss konstaterat genom att veterinären kollade i mikroskop. Fick själv se i microskopet så vet hur de rackarna ser ut nu. Veterinären jämförde i en bok hon hade och fyndet var identiskt med pälsätande löss.

Nu var ju det här en liten kattunge och inte så jättestark till att börja med därför anrådde veterinären Dermocan först och StrongHold efter några veckor. Kattungen fick två behandlingar med strong Hold och har inte fått tillbaks åkomman efter behandlingen.

Lyssna på veterinären tycker jag det är ju inte en svår behandling att genomföra.

Luecca
0

#1 Nix, det  var pälsätande löss. Veterinären var väldigt säker.

Det här är inte en katt som man kan ta i och stoppa ner honom i vatten skulle jag definitivt inte vilja göra.  Skrattande Han blev behandlad med Stronghold idag, glömde visst skriva det ovan…

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

[neveragain]
0

Det borde räcka med en behandling Stronghold men för att vara på den säkra sidan är det alltid bra med ett kamprov efter 4 veckor för att se om det finns levande löss kvar. Ibland kan det behövas en behandling till men oftast inte.

Det som är lite lurigt med pälsätande löss är att det är rätt så ovanligt på katt och att det oftast tyder på ett nedsatt immunförsvar. Det kan då vara läge att testa för FIV, FIP och FeLV.

Camillhe
0

Stronghold bör ta lössen sen även nya som föds eftersom Stronghold sitter i hela cykeln. Tycker inte du ska bada honom utan du borde se resultat snabbt av Strongholden. Skulle lössen mot all förmodan vara kvar efter en månad så kanske annan behandlingsform måste till men håller tummarna att ohyran dör nu:)

Roslyn
0

Det är väl den stora skräcken att det tyder på det.

Räcker det med snabbprov http://linkkatt.se/bra_fiv_och_felv_test.html

Inte för att man ska måla faen på väggen men…

[neveragain]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa s.k. Elisa tester är mindra pålitliga än "PCR" tester som görs på t ex SVA. Elisa tester är sällan falsk negativ men däremot kan det hända att testet visar ett falskt positivt svar. I så fall borde man följa upp med ett PCR prov hos SVA så att man är säker på att katten verkligen är positiv.

zickan
0

Fungerar inte strongholden som bör fungera med en dosering, ev en återbehandling. Så finns advocaten som är lite starkare än strongholden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.