Kvibergs Katter Göteborg Tråd Nr 2
Startar en ny tråd om kattkolonin vid Kviberg i Göteborg. Detta då den tidigare blivit lång och rörig.
Länk till förra tråden: Kvibergs katter - MISÄR!
Kopierar in en sammanfattningav Luecca från slutet av förra tråden:
Nu måste vi bena ut det här…
JJUDITH, kan du hjälpa till med stödhem, praktisk eller ekonomisk hjälp? Du får gärna skriva mer, här eller i pm….
Zanna, kan du fortf vara stödhem? Bodde inte du i en etta eller är jag helt snurrig? Norr om Göteborg, Stenungsund?
Stubbe, jättetack för att du kollat läget lite mer… Kan du vara behjälplig i nåt mer? Fånga in? Stödhem?
Vi har en fälla men jag bor lite för långt bort för att kolla den regelbundet.
Jag kan inte ta in någon katt, inte så som det ser ut idag… Vi har två småbarn, 5 katter och 2 hundar. Det är ingen lugn miljö här precis…
Men jag vill gärna göra det jag kan ändå…
Är det någon mer som anmält till lst? Jag hade tänkt att ringa dem snart och kolla om de varit där ute nåt mer…
Nån mer som kan hjälpa till med något? Vi går på knäna ekonomiskt så jag kan inte ge en krona ens men transporterar gärna och hjälper till på andra sätt…
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Putt!!! snälla söta göteborgsfolk hjälp till här!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack Lena! 
Ja, göteborgare… hjälp mig, oss och katterna!!! Vi måste ta tag i det här… Nu börjar katttungarna komma och de som är unga är väl redan dräktiga…
de måste in och vi måste börja kastrera… Ekonomisk hjälp, infångsthjälp och mer som kan kolla och dokumentera vilka katter det är där egentligen.
Stubbe har sett en stor grå hane, 3 honor och flera kattungar… När jag har varit där så har jag bara sett den honan med mkt vitt som finns på bild i förra tråden.
Vi måste veta mer…
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kommer att befinna mig i närheten av kviberg på lördag och söndag. Tänkte gå dit och titta, tar med mig kameran och fotar av de katter jag ser, så finns det mer dokumenterat. Låter det bra?
Det låter kanon!!!! Tack!!
Ja snälla, börja jobba ihop nu för dessa kissar. för vad som helst är bättre, än att de går kvar som de gör. För då blir de bara sålda för en tia inne på handelsträdgården till folk som inte borde ha katt. lilla Malla som Cuyo tog hand om, var en returkatt… Hon var från början leksak åt ett barn med allvarliga störningar. OCh de som går kvar blir mosade av tunga fordon och maskiner…..
Har funderingar på en Facebookgrupp men jag har aldrig startat en sådan och har noll koll på hur man gör… Någon som har bättre koll?
och vad ska man skriva och kan den bara hitta "Katterna på kviberg" eller Kvibergskatterna"…? Eller ska det vara mer som ett upprop, "Stoppa… osv"
KVibergskatterna låter bra. För många grupper börjar på Stoppa…..
Ja det är sant…
Ok, nu finns det en grupp… Gå med, bjud in och hjälp till… :)
och säg till om nåt ska ändras eller om ni har förslag… Jag har aldrig gjort en grupp förut och det var svårt att veta vad jag skulle skriva… Äg vill ju inte befatta sig med katterna längre så därför tyckte jag det var onödigt att dra upp det…
så nu har jag sökt in!!!! bra!!!!!Du vill att gruppen ska vara sluten?
Jag har ingen aning… 
Lite längre fram om man ska bestämma fångstplats och så så kanske jag kan ändra till sluten? Jag tänkte för att undvika sabotage…
ok då tänker du ett snäpp snabbare än jag just nu!!!
Kom igen nu, hjälp oss!! 
En fråga, för att ens fundera på att ta in de vuxna katerna så måste de ju kastreras och det finns inga pengar. Kan man som privatperson starta ett konto för insamling eller måste man ha en förening? Hur funkar det?
Jag förstår att jag kanske inte får ha en här, eller säga nr eller nåt men jag tänkte på Facebooksidan?
Jag vet inte alls hur det funkar med redovisningsskyldigheter och sådant, kan någon berätta?
För ska det här funka så måste det komma in pengar…
(och så kom jag på att det är röd dag i morgon och även på måndag så jag får ringa till lst på tisdag… Suck! Skyller på att jag varit föräldraledig för länge, röda dagar tappar sin betydelse och dagar flyter ihop)
Tänk inte på pengarna i första hand. Nu gäller det att få uppmärksamhet på katterna. och det går via FB….
Ja du har rätt… Jag är otålig.
När jag sätter igång med nåt så vill jag ha resultat och nu går de där ute, dräktiga eller har redan fött… (kommer från en som normalt har det största tålamodet i världen…)
ja och hjag är ju så frustrerad, då vi kämpat för detta för två år dedan och trodde att allt var över. spioner var inne på butiken och inga katter syntes… Ända tills nu!"
Ja, suck… Stackars katter… 

#13 Luecca
Visst kan du som privatperson starta en insamling, antingen till en veterinärklinik eller till dig som privatperson, om Lena godkänner det. Redovisning 1 ggr/månad tycker jag är ett måste för att det skall godkännas, så de som skänker pengar ser att bidragen går till rätt ändamål. Vi har insamling till Trelleborgskatterna på ett privatkonto för att kunna använda sig av olika veterinärer om det krävs.
Lycka till med ditt/ert arbete
#15 En insamling skulle kunna startas här på sajten om den följer våra regler om redovisning. Uppdatering minst en gång per månad och ekonomisk redovisning minst 1 gång per kvartal. De som sköter sina redovisningar bra brukar få mera bidrag. De flesta känner sig mera motiverade att bidra om de kan följa arbetet och ser att insamlade medel går till det de är avsedda för. Östgötakatter och Trelleborgskatterna är båda föredömmen bland våra insamlingar. Titta gärna på dem för att se hur du kan lägga upp det.
I sådant här arbete är det viktigt att ha tålamod och jobba över lång tid. Då blir det resultat.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja och vad som är viktigast här, är i nuläget uppmärksamhet och infångande. Det är ju skamligt att det har fått poppa upp igen med katter där, när vi i vår enfald trodde att det var slut på katter….
#18 & 19
Tack! Jag ska kolla på det lite mer… :)
Jag kan nog göra ett konto på min bank ganska enkelt tror jag men jag får fundera lite. Första steget nu är att se vad ingvarisbjörn kan se på lördag och sen blir det att kontakta lst nästa vecka och höra vad de håller på med egentligen och så tar vi det därifrån.
Men snälla, gå med i gruppen så länge, sprid vidare till era vänner och hjälp till att putta upp! Vi har ju dessutom en tidsfrist och bara detta och nästa år på oss. Sedan kommer hela livet ändras för de här katterna och jag är rädd att alla kommer spridas åt olika håll och på så sätt så får vi ännu större problem. Nu håller de sig ändå till samma område (tror och misstänker jag)
jättebra. och om det är någon som behöver PDFfilerna, som jag fått en del har jag ju fått av Göteborgs Katthujälp, så får ni skrika till. Vilken tur att jag inte kastat dem….
Oj oj här händer det grejer! Stödhem är tyvärr inget jag kan hjälpa till med då, men jag tror absolut jag kan bidra med något då jag känner lite folk som förmodligen skulle kunna tänka sig att ta emot.
Ekonomisk hjälp, ja i den mån det går, ett bidrag på några hundralappar skulle jag absolut kunna ge, kanske mer. Och det praktiska, hm… Får sommarlov den 9e och sedan sommarjobbar jag då och då och åker fram och tillbaka i skärgården, men då jag är hemma och ledig så absolut. Är som sagt 17 år gammal och får inte köra bil då, men mamma kan jag säkert ta med någon gång, hon vill nog också hjälpa. Och två kattburar har vi ju här hemma då vi även har två egna katter. Så vad händer härnäst? Insamling här på hif låter jättebra! Men hänger inte riktigt med i övrigt, är det tillåtet att "bara" fånga in dem och sedan… ja, ta dem till veterinären och placera dem i stödhem?
Hoppas detta funkar nu då!!
#23 Jättebra :) Du får gärna kolla runt lite om du har bekanta eller nåt som kan vara stödhem. Jag antar att det finns kattungar/ungkatter där nu som vi måste få bort därifrån innan antalet har fördubblats i slutet på sommaren…
Vi måste dock kolla med lst innan vi gör nåt annat så vi vet var dem står. Vi som har gjort anmälningar har ju inte hört nåt fast vi ville bli kontaktade så det verkar ju inte högprioriterat precis… Inte för att jag trodde nåt annat men men…
Jag hoppas att ingvarisbjörn hann gå dit idag och fick några kort…
Annars så behöver vi att fler åker dit, alla möjliga tider på dygnet och fotar katter… Vi måste få veta antal, storlek och sådant…
Vi har ju bara fått se en när vi varit där. Hon (tror det är en hon) Håller sig runt affären…
Nu har ju äg. sagt ett flertal gånger att han inte vill befatta sig med dem så ja, i princip så är det väl bara att plocka in dem…
Jag har dock inte fått klart för mig om han fortf matar dem utanför, är det någon som vet??Vi har inte sett några skålar…
Har visst missat en del, nu är jag borta en del i juni & juli och då är det inte så lämpligt att ta emot nya katter men i slutet av juli har jag tänkt vara jourhem igen..
toppen. OCh som sagt i det här fallet är det nog allra bästa att jobba vid sidan av LST och stryka dem medhårs. JAg vet ju att de gjort jättemycket och allt vad som står i deras makt att få slut på eländet där ute. OCh nu är det katter kvar, men äagaren till trädgården vill inte kännas vid dem, så praktiskt. Men de får alltså inte ens befinna sig inne på handelsträdgårdens om råde. Så är det! OCh de som är utanför, visst kan man fånga in dem. Det nekar ju inte LSt till.
Putt!
Putt, för folk som har känningar och lust att tjata för en god sak…….
Hej igen!
Jo, det finns en jättego tjej jag känner. Hon bor på landet och har räddat massa katter haha, och just nu har hon 12 stycken varav fem är ungar som hon ska försöka bli av med så småning om. Ett litet utdrag på hennes svar på mitt mail jag skickade till henne: "tre, fem, åtta, tolv… what's the difference? inget djur ska behöva dö för att människor är ansvarslösa tycker jag." Så hon kan säkert ta emot någon/några stycken! Frågade även en annan kille, men de skulle bygga om i sommar så han tyckte att det skulle nog bli bökigt för både honom och katten… :/ Men jag frågar vidare. Kan man inte lägga in annons på blocket? Jag menar, de unga katterna finns det väl säkert goda chansen för att få ett hem?
Åka dit och ta kort? Hm, jag som inte ens har någon aning om vart det ligger eller vad det är, haha! Men visst skulle jag kunna göra det. Eller kanske kan man åka dit några stycken så man får träffa varandra och lättare kan planera det hela? Jag får sommarlov på torsdag, men på lördag flyttar en liten 8-veckorsvalp hem till oss så liiite fullt upp kommer jag väl ha, men klart det finns tid för katterna! Är det någon som skulle kunna åka ut dit på fredag och checka läget? För då hänger jag gärna på!
Så om jag fattat det rätt är det bara att gå in och börja jobba och fånga in katterna? Och insamlingen här på hif, skulle det inte funka? Och blocketannons, funka???
Vi kan inte på fredag tyvärr. Sonen fyller 2 på lördag så på fredag blir det förberedelser och tårtbak.
När din valp är färdigvaccinerad vid 12 veckor så kan vi träffas här hemma och prata ihop oss lite. :)
Har din kompis så hon kan ha karantän för nyinkomna katter? Vi vet att katter härifrån har haft kattsnuva och de har säkert annan ohyra också och det är ju dumt att få in…
Tryck på din killkommpis där emellanåt och ha lite koll på när de är färdiga med ombyggnationen ;)
Det första som vi måste göra är att försöka ta reda på hur många det är, vilka som är dräktiga osv. Dokumentera alltså… Därför så många som möjligt måste åka dit, alla möjliga tider på dygnet och försöka fota.
Jag hade gärna legat där i buskarna själv men med två småbarn så funkar det inte…
Vi kan prata vidare i gruppen om mer detaljer…
jag ska kolla upp det där med konto nu tänkte jag…
Nu har jag skapat ett konto i SEB, min bank.
Lena, får vi starta en insamling till katterna? Utan pengar kan vi ju inte göra nåt egentligen…
jag har kollat på alla andra insamlingar och ska självklart redovisa allt! Jag ska även ringa mammas vet i Majorna och höra om hon är intresserad av ett samarbete…
Åh vilken otur! Men det är inte bara min valp utan familjens, så jag kan åka hemifrån här i princip när som. Får som sagt sommarlov på torsdag och ska sedan vara hemma lite med valpen, men att träffas om sisådär en och en halv, två veckor skulle väl funka?
Det vet jag faktiskt inte om hon har. Men om katten är vaccinerad och allt det där hos veterinären innan är det väl ingen fara med kattsnuva o allt sånt, eller…?
Jo jag kan nog försöka ta mig dit någon gång, men som sagt; om det är någon som ska dit snart hänger jag gärna på! Annars försöker jag väl hitta dit själv. Är det okej att ta med sig mat och mata de små och samtidigt försöka locka fram dem så att man kan fota ordentligt osv.? Är de väldigt skygga och vilda eller är de åt de tamare hållet?
Superbra med kontot!!
Svarat dig inne i gruppen… :)
Hej på er! Nu har jag varit och spanat kring Handelsträdgården och fy, det är inte ett kattvänligt ställe! Jag såg tre små missar, på baksidan av handelsträdgården. Jag tror bestämt att det är exakt de tre som är på bilden i trådens första inlägg! Men endast två av dem ville fastna på bild.
Den här stilige svartvitingen tror jag har synfel. Jag fick komma ganska nära och han reagerade inte när jag viftade med armarna, bara när jag prasslade.
Jag har några fler bilder på katt nr 1, där man tydligt ser teckning och så, samt ett par på själva miljön, men jag vill inte bomba tråden, den blir så segladdad då. Är det någon som vill ha dem, eller ska jag posta dem i tråden?
Bilderna är ni fria att använda precis hur ni vill.
Vad bra! Då rör det sig alltså om minst fyra katter… Var de väldigt skygga och svåra att se? Taggtråden ser inte kul ut…
-----
Nu tänkte jag be er på hif om lite hjälp. Det är nämligen såhär att min lägenhet är förmodligen ledig i sommar då mamma+lillasyster+mina två egna katter åker till Gotland i sommar medan jag har lägenheten själv (om jag inte bor hos pappa då dvs) i drygt två-tre veckor. Då skulle jag ju egentligen kunna ha någon katt/katter här i karantän tills de får komma ut till min kompis på landet som redan har sidår tolv katter. Men då undrar jag, hur funkar det egentligen när man fångat in en katt och kastrerat den osv.? Ska den bo helt ensam i ett litet litet rum med låda, mat och vatten, eller ska den ha tillgång till hela lägenheten? Hur länge kan man hålla den inne innan den måste få gå ut, eller kan den få gå ut? Ska man ha den löst i hela lägenheten eller kan man ha den i en liten bur hela tiden eller? Jag vet som sagt ingenting så alla svar är välkomna!
ja och vi får inte glömma bort att det måste vara ett bra samarbete med LST. Annars blir det inte lätt.
Vi kom ganska nära honom (tror det är en han?) också innan han sprang iväg… Kändes lite osäker på nåt sätt.
Tack för att du var där och kollade läget.
Var du i skogen bakom/bredvid butiken? I så fall, finns det något bra ställe att ställa mat/fälla?
Det är verkligen ingen bra miljö för katter… Nergånger, skräpigt och ganska farligt på sina ställen.
Har du bilder som kan vara av vikt så gå in i gruppen och lägg ut dem eller maila dem till mig luecca@home.se
Tack för att du var där och kollade läget!!
#40 Åh, det var så lite! Det slumpade sig ju så bra att vännen jag hälsade på i Göteborg bor bara en spårvagnsstation ifrån handelsträdgården, så det tog bara 2 minuter att komma dit.
Ja, jag gick runt i skogen bakom trädgården, det är inte svårframkomligt och säkert möjligt att ställa fällor där. Frågan är ju då vem som äger marken, om den tillhör kviberg, kommunen eller någon annan?
marken runt om tillhör kommunen. Det är därför det är av största vikt att LST kontaktas.
Jag har ingen möjlighet att ta emot en katt just nu men skulle kunna hjälpa till att fånga in då jag bor i gbg :) Kanske kan ta en katt till hösten, vi har ändå funderat på att skaffa en efter att vi flyttat.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
ja, gå med i FBgruppen KVibergskatterna….Där diskuterar vi enbaer detta
Om vi ska kunna rädda någon så behövs stödhem!!!
Putt!
ja utan det, så finns det bara en human utväg för dem, för att låta dem gå där de är, kastrerade eller inte, det är inte bra plats. Hur gärna alla än vill, utan plats som är bra för kissarna, så är det helt omöjligt att göra något för dem så att de kan räddas. De är ju inte friska helelr alla och utan stödhem, så finns det inte eheller något att samla in några pengar till. Jag önskar så, att alla de fina kissarna fick komma därifrån till stödhem av någon sort och permananta hem. För vi ser ju, att från att ha varit tomt på katter, som det verkade, så är antalet lika stort igen
Ja, värva jourhem är förstås primärt. Kanske skulle man kunna kontakta någon förening i staden, studentföreningar, fältbiologerna eller kanske PRO? Då kanske någon kan komma dit personligen och förklara varför katterna behöver hjälpas, vad det innebär att vara jourhem och så.
ja, och nu känner jag, att luften håller på att gå ur mig för jag är på för långt avstånd och snart så kommer väl de oönskade katterna i strömstad också……
putt
ja hade varit intressant att höra vad ni har fått fram. Jag har inte fått svar…
Hej! Har haft en bekant som varit hjälpsam med att spana och fota vid Kviberg. Jag lägger ut dessa bilder efter detta inlägg. För de som önskar hjälpa katterna men inte vet hur ni skall gå tillväga så är ett tips att kontakta Djurarken med all sin erfarenhet. Djurarken har i första tråden erbjudit sin hjälp, både ekonomiskt och med att kunna ordna med en del av det praktiska.
Bra. kan de i såna fall ta hand om de katter som eventuellt finns på plats? Enligt tillförlitliga källor, så är det inte ens ett morrhår att se numera. Vad har hänt? det är det som är så konstigt. För bara ett par veckor sen, så fanns det gott om katter där . nu inte en enda….
När är dessa bilder tagna? Det är jätteviktigt att veta…
för den jag ser i #56 är tagen i april
Det känns skönt på nåt sätt att få se lite bilder…
Säger som Hawk, när togs dessa bilder och är det ok att lägga in dem i facebookgruppen??
korrekt datum på bilderna är superviktigt!!! Annars kommer vi ingenstans. tre av dessa bilder har ju jag i min dator sparade sen april. Så de är ju inte relevanta med idag.
Bilderna är fortfarande i allra högsta grad relevanta. Det är samma katter där idag som då, tidsskillnaden är inte stor.
Uppskattar ni fortf antalet till ett tiotal eller har det ändrats?
Tack så mkt för att du och din bekant har lyckats fånga dem på kort!!
Hej Luecca, antalet är ca tio fortfarande, plus minus någon katt som bara varit på tf besök. Det finns minst en kull någonstans eftersom honan med pyramidteckning i ansiktet nu är bra mycket smalare än vad den varit.
Bilderna är från april och maj
ja det var det jag menade. OCh nu syns det knappt katter där…..
Håll med om, att det är märkligt, att inga katter visar sig alls nu? Dessa verkar ju inte särskilt skygga heller, så av vilken anledning skulle de ha blivit skygga nu? Blir orolig att något inte står rätt till….
De allra flesta är definitivt skygga, lättast har de gått att se vid skymning och gryning då området varit folkfritt.. Man kan inte åka dit dagtid, promenera runt och räkna in katterna för då blir hela bilden skev av hur många där är. Och jodå de finns kvar. De är inte färre nu och de lär inte bli färre så länge inga aktiva i Göteborg kan ta tag i det och börja kartlägga närmare. Bland andra Djurarken har som sagt var erbjudit att hjälpa till med en del saker och har erfarenheten, läs tidigare tråd. Tack ni som vill hjälpa de små!
Men har Djurarken lovat att ställa upp med stödhem? och NYTAGNA foton är det allra viktigaste. På heder och samvete.
Fotona jag bidrog med är från 5:e juni iaf. Jag var där kl 8 på morgonen och såg tre katter, varav två ville vara med på kort.
Ok det är ju toppen. för det är ju färskt. Du är med i FB gruppen? lägg dem där….. och skriva t du tog dem vid den tidpunkten
Jag har lagt ut dem i gruppen, en skogsbild med en liten svart/vit och den med mkt vitt som även vi har sett på riktigt.
toppen. För som sagt, för att få någon hjälp så måste man vara trovärdig. OCh kan man intyga att bilderna är färska, då är mycket vunnet. För LST ska man vara rädd om så man får hjälp av dem.
Har en kompis i göteborg som ville adoptera en "hemlös" katt, 
Finns en tjej på fb som kan vara jourhem såg jag
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Hawknestgrove: I #54 skriver du "Enligt tillförlitliga källor, så är det inte ens ett morrhår att se numera. Vad har hänt? det är det som är så konstigt. För bara ett par veckor sen, så fanns det gott om katter där . nu inte en enda…."
Vad för tillförlitliga källor använder du dig av egentligen?
Här försöker man föra fram att det finns ett tiotal katter på platsen, oavsett om själva bilderna är tagna i maj, april eller juni, men det känns som för döva öron.. Jag skrev i #73 att antalet fortfarande är cirka ett tiotal. Det var INTE taget ur luften utan fakta.
För att få någon hjälp enligt ditt #81 krävs att man är trovärdig. Men fotona som tagits nyligen och att det även skrivits att det efter fototillfällena finns katter kvar, det är inte tillräckligt trovärdigt för att katterna ska bli hjälpta? Har aldrig hört någon som skulle anta sig tvivla på att ett foto inte är dagsaktuellt om man gick ut med det. Inte att man ska behöva intyga det,, Och här handlar det väl inte om att vänta ut och övertyga Länsstyrelsen i första hand utan om att åtminstonde BÖRJA få igång ett TNR i väntan på något bättre för katterna. Det sista som antagligen tar lite mer tid.
Tiden går och s.k tillförlitliga källor som går ut med felaktiga uppgifter som är helt käpprätt åt.. det gör bara saken värre..
Alltså! DET FINNS ETT TIOTAL KATTER VID KVIBERG (OBS!!! ej medräknat eventuella kullar)
Jag har för säkerhets skull även ordnat fler foton. Dessa läggs inte ut för att övertyga någon om att det finns katter utan för att kunna hjälpa till vid kartläggningen som någon annan nu får ta över som bor i Göteborg eller i närheten. Eftersom det är många foton kommer jag lägga ut dom överst i en ny aktuell tråd där jag också önskar att det kunde få bli fokus på att hjälpa in katterna. Och enbart positiv anda. Inga inga fler inlägg i den tråden som i denna tråden där man skriver att det inte finns några katter på Kviberg.
Startar ny tråd ikväll. Väl mött där!! :-)
Det är kanon med nya bilder! Tack så jättemkt!!! Jag försöker kartlägga dem så gott det går! :)
Nu har vi fått tag i ett (ev två jourhem) så nu behöver vi pengar så vi kan börja ta in och kastrera dem…
Är det någon som har något bra tips på vilken fond man ska börja med?? Jag har läst artikeln men det är så många…
#84 bra besked. Ny tråd här alltså?
#85 Ett par jourhem är topp! Chicas fond skulle jag rekommendera (via Djurens rätt t ex, har inte länken precis just nu men återkommer lätt). Jag kan hjälpa med lite kastreringspengar också.
Jätteglad att detta rör på sig.
Har inte facebook - och vill inte :-( - är er grupp öppen för alla att läsa? Länk isf?
#86 Ja jag fattade som att det var här som ny tråd skulle startas. Hoppas på lite mer fina bilder. Jag håller på att dokumentera katterna, vem som är vem osv…
Synd att du inte har Facebook! Det är en sluten grupp, allt för att minska risken för sabotage men det går att läsa gruppbeskrivningen där även kontonummer finns. Får jag länka dit? Lena?
Pma om du vill veta nåt mer specifikt. jag kan ju inte tvinga dig att skaffa Facebook… även om det är ett väldigt bra verktyg för sånt här… 
Vi har nu ett jourhem som i princip kan ta in en katt i dag men med 200 på kontot så är det ju lite tufft…
Jag tänkte lite på Chicas fond också faktiskt… Ska kolla på det…
#82 tror du att h*n även är intresserad om katterna är lite skyggare? För de är nog de här… 
känner en som kan ta en eller kanske två som bor i göteborg, men hon säger att katterna måste vara friska och det gör inget om dom är skygga.. ( hon är uppvuxen med katter och har mkt stor kattvana)
#89 OK, ja vi kan ju inte garantera att de är friska såklart men de kan väl mellanlanda hos jourhemmet och läka efter kastrering och så får vi se sen. :)Hon får gärna ta två tycker jag då…
Vad roligt att man engagerar sig för katterna i kviberg. Jag är själv volontär i andra TNR kolonier
Ta vad jag skriver nu inte som kritik, men snälla snälla snälla, se till att katterna kommer till BRA jourhem! Man får så ofta läsa om jourhem som "akut" ska bli av med sina jourisar av en massa olika skäl, att katten har rymd etc…
Berätta för dem som är intesserad att det krävs mycket tid, engagemang och att man ska ta hand om katterna som de vore ens egna. Att man inte vet hur länge man ska vara jourhem och att man inte kan flytta på katterna så fort man har ”tröttnat”. Bättre att folk drar sig ur innan än att de tar emot en eller två katter som rymmer eller som de ska bli av med dagen efter. Och skriv ett avtal där ni överenskommer vad som krävs av jourhemmet och vad "ni" har för ansvar för katterna.
Lycka till!!
avtal är ine ens värda rent juridiskt att nyttja som dasspapper. MEn en enkel regel är, att en fråga som ett stödhem aldrig får ställa är HUR LÄNGE? Då kan man lika gärna lägga ner det.
Det är alltid bra att skriva ett avtal så att både parter undertecknar en rad krav, bara för att bekräfta att man sinsemellan har kommit överens om dessa. Då är det alltid "jobbigare" att inte hålla sig till en skritflig överenkommelse än till en muntlig.
#92 Dock är det ju lättare att komma ihåg vad man har kommit överens om ifall det finns skriftligt, även om det inte skulle hålla i domstol så vet båda parter vad som gäller.
men den är inte värd fem ruttna lingon ändå. En slug person vet det och struntar fullkomligt i vad som står i avtalet. Så länge, Nota bene, så länge man har betalt det allra lilla minsta för djuret. Köparen kan begära ett kvitto på, att katten XXX är till fullo betald. Vilket jag hade gjort. Jag skullel aldrig vilja råka ut för att någon kom och krävde mig på mera pengar.
#95 Men ett avtal saknar inte värde för att det inte håller i domstol. Det har ju, som jag skrev, andra funktioner. T.ex att båda parter lätt ska kunna kolla vad det var de kom överens om utan att något glöms bort. Om man nu ponerar att stödhemmen är icke-sluga, utan trevliga människor som vill hjälpa katter.
jo det saknar praktiskt värde. Vi är där igen, ta som exempel, katten släpps ut kanske okastrerad och blir gravid. Det är inget lagbrott. Sen kan vi vifta med hur många fina avtal som helst, de håller inte. HAr herr X köpt katt XYZ för en summa pengar, stor elelr liten, så är det hans ägodel.Oavsett om jag köper en i stort sett handgjord Rolls Royce och med berått mod kvaddar den trots att jag lovat och bedyrat att jag ska vara rädd om den. så är det min ensak. Djur= sak. tyvärr. För att ta ett hdelt utomstående exempel, det finns helt juridiskt bindande arrendatorkontrakt på jordbruksdarrenden, som är helt hopplösa för jordägaren att ta sig ur om inte arrendatorn är snäll och frivillgt lämnar ifrån sig jorden igen. vad jag menar är, att även helt lagliga hållbara avtal kan vara värdelösa ur den ena eller den andra vinkeln. Sedan, de som vill vra stödhem är självklart snälla och trevliga människor, som givetvis vill hjälpa katter, men som många gånger inte förstår vidden av det hela. de har kanske rosafärgade glasögon på sig och när de ramlar av, så är det jobbigt, väldigt jobbigt. så det är alltid bättre att ta alla negativa ingridienser med en gång.
#97 Jo, visst har det ett praktiskt värde, även fast det inte håller i domstol. Det hjälper som sagt båda parter att komma ihåg vad man kom överens om, ifall man inte kan ha punkterna i huvudet.
Exempel: Om jag ska handla, så har min inköpslista inte ett juridiskt värde, för jag åker inte i finkan om jag inte köper mjölk trots att det står på lappen. Men den hjälper mig att komma ihåg vad som skulle handlas. Hänger du med?
ja visst. men just det där, att ingen ut om jag själv blir lidande a att jag glömt att köpa på min minneslapp, skiljer sig från avtalen som duger bra till papperssvalor, för där är det djuren som blir lidande.
#99 Men de lider ju inte mer av att man har kommit överens om, och sedan tecknat ner, vad som gäller? Det är ju ganska dumt att helt strunta i att skriva ner ett avtal (som hjälper båda parter att minnas vad som gäller) bara för att vissa stödhem kan vara sviniga och strunta i dem.
# 99 Tecknar ni kontrakt med jourhem/adoptanter?
Självklart har vi också avtal men vi är mycket väl medvetnan om att de är inte värda något om det skulle hårddras. Vi har som sagt den allra viktigaste frågeställninegn och det är den att fråga aldrig som stödhem hur länge. För då kan vi skippa hela grejen. Förvånansvärt många hoppar av redan där. OCh det är första frågan.Den i mitt tycke, viktigaste.
Av vilken anledning tecknar ni då avtal om du är så skeptiskt mot det?
ja vi tecknar värdelösa avtal med de som adopterar. Nu är ju det mest för att kunna hålla kontakt och för att vi kostnadsmässigt inte har råd att IDmärka kattungarna. Vi bjuder på regavgiften hos SKK och hjälper tillmed registreringesförfarandet, tillhandahåller blanketter både till Sverak och till SKK när vi får intyg på att katten är idmärkt. Även kuvert och frimärken i detta ärende, så finns det liksom inget att skylla på att katten inte har blivit registrerad. Vi till och med erbjuder oss att lägga handlingarna på lådan.
Och som sagt, den som kan komma fram med ett skriftligt köpekontrakt som är juridiskt bindande vore jag evigt tacksam emot. KAnske…
..För om man ställer sig i den andra ändet av tôvvet, så kanske man ine vill veta av några Storebrorsfasoner.
Inte ens ett fodervärdsavtal är giltigt, så länge jag har tagit betalt om än aldrig så lite för katten.
#82, Kisssssik, kan din vän fortfarande ta hand om två katter? Vore ju toppen i så fall!!
Som det ser ut nu har vi dessa jourhem:
- En vän till JJUDITH (som kan ta hand om en eller två katter. Men jag tycker att de ska vara kastrerade och kanske vaccinerade för att förhindra kattungar och ev. spridning av sjukdomar då hon redan har massa katter)
- Elin från facebookgruppen som kan ta en ev. två katter
- Kisssssik som kände en vän i Göteborg som kan ta ev. två katter?
Fanns det fler jourhem? Fyll gärna på listan (och ändra den om jag missuppfattat något).
Då är i så fall den som har många katter plats för katterna när de är klara, inte innan. Då är det i första hand akuthem som söks där de kan bli kastrerade och vaccinerade. Men för det behövs pengar.
Jag frågar även här: VEM har hand om "kassan" för dessa kissar? Finns det någon insamling?
Luecca. OCh än så länge så finns det ingen insamling som är godkänd här inne.
Ok, tack!
#107 Se svar i gruppen.
#107 Precis, Luecca är det ja. Har den inte blivit godkänd? Det är ju väldigt viktigt, och när den blivit det tycker jag att det ska öppnas en ny tråd som endast rör insamlingen då detta blivit en aning rörigt ja.
ja om den ska bli godkänd elelr inte, det är egentligen inet så väldigt viktigt. Rsiken finns att den drunknar i alla de andra godkända insamlingarna.
#110: Vilken grupp?
OCh sen har jag fått förfrågan, från några stycken, MÅSTE man vara med i FB för att vara aktiv? Det behöver man väl inte?

#113 Hur menar du aktiv? Aktivt arbeta med Kvibergskatterna kan man väl göra utan att vara med i FB-gruppen. Den skapades väl mest för att man skulle kunna diskutera på ett djupare plan med de som var mest involverade. Här på forum kan ju vem som helst läsa…
#112 Gronstedt - du har PM
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
just det. det var det jag ville ha svar på. För alla vill inte vara på FB.

#115 Nej det är ju frivilligt. I så fall är det väl bra om man skaffar sig en mailadress till någon av tjejerna som är aktiva så man kan kommunicera på annat vis. Eller via PM här (om vederbörande nu är medlem här).
ska hälsa det.
#107 Jag svarade dig i andra tråden men det drunknade väl i allt annat. Ja, det stämmer att jag har startat ett konto i min bank. Kontonr finns på Facebook tills vidare, går bra att pm:a om någon vill ha det. Självklart kommer det att redovisas. Ska höra lite med Lena men tills vidare så kan jag inte skriva ut det här.
Självklart så måste man inte gå med i Facebookgruppen!!! Precis som Kattassen skriver så är den till för att bestämma möten, tider, platser och disskutera vidare på en annan nivå. Det här är ett öppet forum och jag vill inte skriva för mycket här.
), det är hur lätt som helst att skicka ett pm så kan ni få min mail eller mobil eller vad som.Jag är världens lättaste att få tag på om någon skulle vilja… 
Jag PM:ar dig senare, Luecca!
#119 och jag svarade precis. 
Puttar samtidigt upp och skulle hemskt gärna vilja ha lite frivilliga som kan hjälpa till med praktiskt arbete!
Den här personen som har "typ 12 katter", har hon tillstånd till att ha fler än 9 katter?
Tänker att det är viktigt att allt sköts korrekt, annars kan ju personen med så många katter bli anmäld och då står katterna utan hem igen.
Har hon råd med veterinärkostnader och försäkringar mm till alla de katterna hon redan har plus ytterligare några till?
KATTUNGEN HAR FÖTT! Får inte fångas in
Jag och min sambo har rekat en del. Ungen har fött. Hon var tjock om magen innan onsdag men igår spinkig. Vi har noga jämfört med bilderna som lagts ut på ungen och det är inga tvivel som att det är hon som vi nu sett smal. Den som inte vet om att hon fött kan inte se det utan att hon blir veterinärundersökt men ni som läser detta vet ju om det nu eftersom det är konstaterat.
Det är med dessa facit i hand för vanskligt att sätta övriga katter direkt i hem utan att någon fått titta under magarna först. Varsko en veterinär om att ni plötsligt kan få komma in för en koll av spenar,. samma dag eller senaste morgonen efter en sen infångning kvällen innan. Partille djurklinik ska va bra. Fertila katter gör sig ändå inte bra i stödhem och nu när ni får ha koll på om de har ungar måste en veterinär konsulteras direkt. Jag kopierar in bilden på mammaungen från andra tråden,
Sen har vi då sett några katter till som kan läggas till på kattlistan i förra tråden. Kan jag kopiera in den och lägga till ett par? Gör då det efter firandet runt stången. Vi såg också parningslekar mellan en gråvit katt och en svartvit unge.

Djurkliniken i Partille brukar kunna ta snabba ärenden. Det var där jag var med Norje-kungen och de är också vana vid skygga katter och hjälper Katthjälpen också vill jag minnas. Är skapligt prisvärda också tycker jag.
Ligger mycket nära och jag kan också vara behjälplig med skjuts därimellan.
JA dem kan jag också rekommendera. De är bra enligt många som gått dit med allehanda djur. Ja då får man i så fall släppa ut just denna om hon hamnar i fällan just nu…
Tack för att du kollat mer! Lilla kattjej, kunde du inte väntat några dagar, så nära… :(ja, uppdatera gärna listan, en sköldpaddsfärgad ung katt kan läggas till också. Kaliber, det ska vara en kull kattungar och några några vuxna. Alltså inte 12 som vi trodde först. men vi har koll på det och Jjudith skulle kolla :)
kan ni inte fånga manuellt så ni styr vilka som tas in? Fångas hon nu blir det kämpigt få in henne igen innan hon föder på nytt eller så blir hon dräktig och fler ungar som det ska ordnas för.,vi uppfattade henne som en mycket skeptisk kattunge fr den kullen så hon går nog inte in igen i första taget. Försök lokalisera kullen,, så kan ni fånga henne sen eller när ungarna dyker upp om några veckor. Hon gick in t vänster om grinden på framsidan. Samtliga katter utom blå hanen behöver kollas av veterinär för födslar. de andra går inte heller att säkert se om de fött om man inte vet det. Vi kunde omöjligt avgöra..och då va det ljust ute. Är en katt i fällan kan man kanske där se kulorna om man har tur men de är ju då inte tama så man kan lyfta svansen. Ja Partilles pratar många gott om.
Fånga manuellt är bra om det går. MEn då ska det vara folk som kan det där med sån infångning, för annatrs blir ju katten lika rädd oavsett.
Om någon vill lära sig tekniken kan säkert nån i Göteborg lära ut. Ingen svår metod och mer säker än annat. Jag kan nog få tag i nån bra på att lära ut som kan visa praktiskt. Mycket bra metod att köra manuellt för då kan man få in två samtidigt om man vill och har tur,,man kan satsa få in en hel kull också eller några i taget., googlar och ser om jag kan hitta bilder sm visar hur det går till. Nån här som fångat manuellt annars och som kan visa bilder eller filma?.
Spik och snöre
Man kan även fånga in katten manuellt. Man använder då en spik som man sätter i hålet för sprinten och fäster ett långt snöre i spiken. Sen ställer man sig på behörigt avstånd så att katten känner sig trygg med att gå in i fällan och äta och då hela katten är inne i fällan så drar man snabbt i snöret och så spiken åker ut, luckan ned och katten är fångad. Tänk på att inte sätta in spiken för långt i själva hålet utan bara så pass att den håller fångstluckan öppen.
Detta sätt är bra att använda sig av då man ska fånga in en speciell katt i en större kattkoloni eller då man ska fånga in kattungar. Kattungar kan ibland vara så små och väga så lite att plåtskivan i botten ej drar ur sprinten. Samt att kattungar i regel kan gå in flera åt gången i fällan och därför vill man ej riskera att någon kläms i luckan om den nu går igen.
Prova hur fällan funkar flera gånger innan ni placerar ut den för fångst.
Då ni vet hur fällan funkar så blir infångandet lättare och ni känner er säkrare och det innebär ett säkrare infångade för katten. Direkt katten är infångad, täck över
hela fällan med medhavd tyg, filt el dyl. så att katten inte blir allt för stressad av er närvaro.
Hittade beskrivningen på Göteborgs katthjälps sida. Hittade inga bilder men beskrivningen förklarar utmärkt.
vilken sorts fälla då?
för du kan även köra manuell infångning med en transportbur. MEn det gäller att vara snabb. JAg kan det inte, vi kör med vanlig Havahartfälla här.
Hittade denna artikel på Katthjälpens sida : "När ska diande honor fångas och ska dräktiga honor kastreras?"
http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=116&id=1286
Även om jag personligen är emot att abbortera dräktiga honor så har Katthjälpen en poäng att det inte heller är så schysst att utsätta en förvildad och dräktig katt för så mycket och långvarig stress som det fäktiskt medför för henne att föda och ta hand om ungarna i fångenskap under 12 veckor. Men artikeln utgår iofs ifrån att man jobbar med TNR.
Ja, men TNR är ju inte hållbart på den här platsen. OCh vad gör det, om katten kastreras? Om den är dräktig? Den är ju i så fall infångad och att kastrera i ett läge som detta med eller utan foster är ju en fördel. Nu är det ju tyvärr frågan om katthonor som har ungar, då kommer saker tyvärr i ett annat läge.
# 131 Hur låser man då på avstånd dörren på en transportbur så att den inte öppnas igen?
Det går inte. man får hålla linan spänd. JAg har aldrig praktiserat det själv, men såg faktiskt på Tv hur Akutgruppen använde sig av den metoden. I programmet hitta hem. MEn jag föredrar en vanlig fälla, Lotin eller HAvahart. Nu är det ju så pass med just den här katten, den kan man ju släppa ut med en gång om hon går in. OCh om man lägger en tidning precis där luckan går igen, så slamrar det ine helelr så väldigt.
# 133 inte alla honar i denna koloni har född sina ungar redan. Jag vet inte heller vad för ställning de engagerade har vad gäller abbort, tänkte bara tipsa om artikeln ism att man ju blir tvungen att ta de beslut som tas upp i artikeln, oavsett om man TNR-ar eller inte.

#135 Exakt! Man måste hålla linan spänd och någon måste springa fram snabbt för att låsa dörren på transportburen och sen ett skynke över. Gullimat och jag har fångat flera katter med transportbur. Har funkat jättebra, Gullimat drar och jag springer fram. Jag vågar inte dra.
Vi lägger tre tegelstenar runt buren så den ska bli på plats när hon drar.
ja jag är definitivt inte emot att kastrera i ett sent skede. Man måste ju se det realistiskt. Att fixa stödhem till några vuxna katter det är ju ordnant, men det blir ju en hel del skillnad om man helt plötsligt ska bli stödhem åt en hel kull. Mig veterligt, så finns det bara 2 stödhem än så länge. OCh just det, destiny, tänkt just på det att förankra transportburen så man inte drar iväg med den. För här finns ingen droptrap och det är bråttom alla katter som kan komma in fort är en välsignelse.

En sak till om man ska använda transportbur, sätt plopparna rätt i förväg så dom bara åker in i hålen när dörren stängs. Vilket måste ske med en ordentlig knyck, alltså att dörren stängs. Och kolla innan så snöret som då går genom buren har rätt vinkel så det verkligen funkar på bästa sätt. Och se till att få bort allt snöre när dörren är stängd så katten inte fastnar i det. Vi har alltid en sax med oss.
Vi hade av någon anledning inte förankrat buren ordentligt en gång, tror vi lagt av stenarna och bara hade en eller så med oss. Gullimat drog och buren for iväg, hon fortsatte hiva in snöret och jag sprang efter buren. Vi lyckades fånga katten den gången också. 
#139 Jösses vilken chock för katten att tumla iväg i en bur! Imponerande att ni fick den ändå 

#140 Ja, stackars katt den fick sig en liten åktur. Av detta lärde vi oss att inte fuska med förankringen. 
På söndag börjar projekt Fånga Kvibergskatterna…
Baserat på det jag vet idag så satsar vi på en ung sköldpaddsfärgad hona, född i våras först och de som vi "vet" är hanar eller fortf dräktiga.
Vi har 2, ev 3 stödhem och ett "läkehem" som det ser ut idag.
Väntar på att en godkänt insamling kan starta så jag kan göra en ny tråd…
Tack för de bidrag som kommit hittills! Jag hoppas vi får användning av dem nästa vecka redan!
#125 Tack för ditt svar!
Tyckte det lät lite knasigt att flytta katter från denna plats till någon annan som redan verkar ha alldeles för många. Men antar att kattungarna hon har är hittekatter då och att hennes egna katter är kastrerade och hela balunsen?
#143 Ja, det var en eller två kullar hittekatter. Jag har ju inte pratat med henne själv utan det är JJUDITH:s kompis.
Allt sånt måste ju självklart redas ut innan de flyttas någonstans. :) Skulle det inte finnas något bra stödhem så får vi släppa ut dem i deras "hem" så länge, bara vi får kastrerat ich id-märkt dem.
Jag vet att Jjuddith även skulle kolla upp det där med tillståndet

#142 Insamling är godkänd. Du kan väl göra iordning en separat tråd som vi kan länka till i "godkända insamlingar" där syftet och uppgifterna för kontot framgår tydligt. När den är klar länkar jag till den i insamlingstråden.
Nu hoppas vi på god respons och massor av goa slantar!!
Hej!
Någon som vet vad Partille har för priser? Vi ska väl även ID , vaccinera och ev.stronghold . Vi behöver nog lite mer pengar innan dagen D. 
Har aldrig praktiserat med transportbur manuellt, men har nästan bara fångat in med fälla manuellt på senare tid.
Vad jag har hört så ställer sig Partille negativa till sen abort, men jag kan ha blandat ihop.
Det måste ju även vara flexibla veterinärer som vi kan boka/avboka med kort varsel Det funkar bra i Majorna. (Smådjurskliniken).
Tycker också det är viktigt att besöka jourhem innan och berätta vad de ger sig in på och tipsa/säkra utrymmen.
Mvh Anette
#144 Tack igen för svar! Hoppas verkligen ni lyckas med eran insats för de här katterna!
Usch, stackars små kissar. Den bilden ville inte jag se. Hur kan man bara göra en sån sak. Ändå bra att bilden visas.

#146 Tror jag betalade ca 1200 för Sotis. Men då var det allmän genomgång också. Man kollade öronen och gav droppar mot en inflammation i hörselgången samt vaccination, id-märkning (tatuering) samt kastration.
Även hos Husdjurshälsan i Högsbo gav vi ungefär detta pris för Ludde.
Men skall man enbart kastrera/vaccinera/märka så blir det ju lite billigare. Det är ju besiktningen som kostar lite extra.
Neveragain, visst är det fruktansvärt,men jag vet att GKH har gjort sena aborter också. OCh vem ska tahand om alla eventuella kattungar? Alla ni som förfasar er kan ju i så fall ställa upp och ta hand om kattungarna, då behöver det ju inte vara något problem med avsättningen av katterna. Själklart ska ni välja en klinik om det behövs, som gör sena aborter. i det här fallet finns inte plats för känslopjunk. Kattassen, du menar inte, att veten tar EXTRA BETALT för att känna över och titta i munnen på en katt, som ska kastreras? Horribelt…..
Känslopjunk?? Fy!!!
Varför inte ta död på honan också, så slipper man besväret med henne också.
Ok, toppen. Då tar du hand om alla höggravida katter då. Problemet löst.
Och vad ska du göra då? Rulla tummarna? Eller sitta framför datorn?

Hemska tanke. Tänker på på lilla Axel och Alma från Trelleborg. Tänk om vi godkänt abbort på Mamma Carmencita, där vetten sa att hon var 45 dagar dräktig, när hon födde samma kväll vi lämnade henne i stödhemmet, alltså var hon 61 dagar dräktig istället.
# 151 Skitsnack att att GKH har gjort sena aborter. De använder enbart Partille Djurklinik och de gör inga sena aborter.
Lycka till på söndag! Jag kan inte engagera mig i just denna koloni då jag själv är upptagen med infångning och stabilisering av en annan koloni i Göteborg.
Känns kul att det finns fler som kämpar för samma sak på olika ställen i Göteborg, vi kanske någon gång kan få en minskning av antalet förvildade katter om vi blir tillräkligt många :)
Det vet jag att GKH har gjort i alla fall en gång. ett par tre år sedan och fick f*n av många här för det och då stod jag på deras sida. Så förneka inte det.
ANM. Inlägget ridigerat då det innehåller namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt PUL. // Lena - Sajtvärd.

#151 Nja extra för att titta i munnen vet jag inte om man kan säga. Det var en ordentlig genomgång.
Men visst - kommer du in med en skygg helt okänd katt så är jag i alla fall tacksam att de går igenom katten hyfsat noggrant och då blir väl prislappen lite högre.
Sedan tror jag också att det beror på vem som kommer dit. Möjligtvis har GKH en bättre offert där eftersom de säkert har fler katter. Likasom ni andra föreningar har bra priser med era veterinärer ute i landet.
En idé är väl att ta ett snack med kliniken på måndag och hör om man kan få lite "kvantitetsrabatt" nu när det kommer att gälla kanske ett 10-tal katter inom kort. De är säkert inte oävna att diskutera med.
Jag har ju bara varit där "privat" med en katt då och då - och i sådana fall gäller väl full taxa.

Lucea! Glöm inte att göra en tråd med kontonummer och beskrivning av ärendet! Vi måste få igång insamlingen nu.
Det kanske är bra att ni kollar med andra kliniker också. Då just Partille används flitig av katthjälpen så har de redan en hel del "akuta grejer" att knö in varje vecka. Har för mig att Husdjurshälsan i Högsbo också är bra med skyggisar?
Vill förtydliga att vi nu enligt vad kattassen i #145 redan meddelat har godkänt en insamling för Kvibergkatterna. Ber därför Luecca att starta en ny tråd med alla uppgifter om själva insamlingen.
Det är dock viktigt att arbetet för dessa katter går enligt Hittekatter iFokus riktlinjer. Som de flesta av er säkert vet är Hittekatter iFokus emot avlivning av friska katter. Vi tillåter inte insamlingar där katterna kommer att avlivas. När det gäller aborter har vi inte preciserat detta ordentligt ännu. Att abort/kastrering sker sent i dräktigheten har dock inte rekomenderats av veterinärer pga blödningsrisken för honkatten. Sedan tillkommer den moraliska aspekten, när det är att betrakta avlivning som fel ur den synvinkeln. Ser man till oss människor utförs inte abort efter vissa veckor.
Det är alltid veterinären som avgör vad som är rekomendabelt ur veterinärmedicinsk synvinkel. När man arbetar med skygga/förvilade katter är det viktigt att välja en veterinär som är förtrogen med uppgiften. Det är inte alla veterinäre som förstår sig på den målgruppen katter, har den kompetens som krävs. Det bör enligt mitt sätt att se det vara utgångspunkten för det hela. Inte hurivida de utför sena aborter eller inte.
Jag har tagit bort ett inlägg som strider mot våra Skrivregler.
Jag kommer även att starta en omröstning angående aborter/kastrering av dräktiga honkatter. Där kan alla säga sitt och vi kan se hur våra medlemmar ser på saken.
Lena, i inlägg 159 blir någon som inte deltar i diskussionen utpekat också…
#164 Inlägget är nu redigerat.
Vill påpeka att det inte tillåtet enligt PUL att skriva ut namn eller andra personuppgifter öppet på forumet.
Jag skulle uppskatta om folk kunde sluta tjafsa och bilder på döda djur vill jag absolut inte se i en räddningstråd för katter. Jag ska starta en ny tråd i kväll. Hinner tyvärr inte tidigare eftersom jag fyller år idag och ska ha kalas om 2 tim…
#166 Då förstår jag att du inte har tid att sitta vid datorn just nu. Ha en bra födelsedag och återkom när du har tid igen.
En räddningstråd bör vara fokuserad på räddningen av de katter som den gäller. Andra typer av sidodiskussioner bör istället ske i separata trådar. Nu startar jag en omröstningstråd om kastrering av dräktig honkatt som ni kan delta i.

#166 GRATTIS och ha en trevlig födelsedag!!
#121 Skulle hon inte vara lämplig som hem till katterna skulle jag inte ha frågat henne. Dock vet jag inte hur många katter hon har, bara att hon har en kull som snart är redo att flytta hemifrån då hon tog hand om en kattmamma som annars skulle avlivas. Och om hon inte följer lsts regler så får vi väl strunta i henne då, jag vill bara att så många katter som möjligt ska få komma till bra hem. 
Hej!
Hur har ni andra gjort som har TNR kolonier och är privatpersoner när det gäller vem katterna skrivs på?
Jag tänker på veterinärbesök etc. Jag har ju haft KKS bakom mig som förening, men Kvibergs katter är ju bara bestående av privata engagerade.
Tror inte att det godkänns att Kvibegskatter står som ägare.
Mvh Anette
regler och regler, att söka tilstånd kostar ju inget. Så mitt tips, är att hon söker. Tror säkert att hemmet är toppen, men det är väl ändå bra, att ha ett §16 i ryggen? OCh katterna får ju stå på en person.inte mer med det.
Tar nu och låser den här ganska långa tråden om Kvibergkatterna med hänvisning till den nya insamlingstråden.
Det blir alltid lite splittrat när samma katter diskuteras i flera olika trådar.