Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1479 ggr
annebeate
0

VARFÖR ÄR VISSA KATTER VÄRDA MER ÄN ANDRA?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den 8 april i år startade jag en tråd om herrelösa Lilla-Lo. Kissen blev avlivad av en  boende  i trakten trots att  kissen vara helt frisk och hade många år kvar att leva. Lilla kissen sökte bara kontakt och törstade efter att få känna av  kärlek och omtanke. Omkringboende sökte hem till lilla kissen och det visste den som lät avliva lilla kissen. Det skrevs om lilla kisen på "Vi söker ett hem". Så upprörande och okänsligt tycker jag. Gråter Några få skrev inlägg bl.a Lena. Resten av forumet  förblev tysta. Varför är det sådan skillnad på vilka katter medlemmarna på forumet månar om ? Jag bestämde mig efter detta att Hittekatter.ifokus inte längre är ett forum för mig och jag har därefter inte skrivit på forumet. Vill gärna veta varför nästan ingen brydde sig om denna lilla kärlekstörstande kisse medan andra katter kan få mängder av uppmärksamhet som i vissa fall leder till tråd efter tråd.

kattassen
0

#0 Så sorgligtGråter Utan att på något sätt försvara mig själv eller försöka förklara något så har dessvärre tråden om Lilla-Lo gått mig förbi.

Jag har haft en sjuhelsikes vår med mycket oro och jobbig situation och fick helt enkelt låta hittekatter vila ett tag. En hel del har jag läst igenom men inte orkat skriva tyvärr. Dessvärre har mycket också fallit bort för mig.

Däremot förstår jag helt och hållet vad du menar - en del katter och trådar får väldigt mycket respons snabbt. Svar och lösningar snubblar om vartannat medan en del ärenden (som synes - ledsamt nog - din tråd) verkar ha fallit i glömska. Jag hoppas och vill tro att det blev som en "eld som inte tog sig" och att tråden därför inte levde kvar trots ansträningar och inte pga av direkt ointresse och ovilja att hjälpa och stödja.

RIP lilla Lo och kram till dig annebeate som gjorde vad du kunde men inte räckte till.

Kom gärna tillbaka och skriv - jag själv har tagit ett nytt andetag nu och skall göra mitt bästa för att komma igen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tizzla
0

Väldigt bra fråga! Har tyvärr inget svarFoten i munnen

Gullimat
0

Ledsen, men har helt missat allt som rör denna stackars mise fruktansvärtGråter kanske för att vi har hållit på med ett mycket ansträngande jobb med misärkissarna

martdat
0

jag läser aldrig tråden katter som söker ett hem för mycket bilder helt enkelt så jag kan  inte få upp sidan,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Camillhe
0

Jag tycker inte att ngn katt är mindre värd än ngn annan, men helt ärligt så läser jag bara några trådar här inne då jag blir så fruktansvärt ledsen om jag läser om för många katter i nöd. Det är fruktansvärt sorgligt med Lilla-Lo, och självklart önskar jag att hon skulle fått ett alldeles eget hem. Jag tror att det bästa är att ändå skriva en personlig tråd om katterna för, jag som tex inte kan erbjuda ngn katt ett hem, läser aldrig i vi söker hem tråden.

Kaliber
0

Ush blir väldigt illa berörd av din berättelse om Lilla-Lo. Men jag tror också det kan vara som någon annan skrev, att inte alla läser "Vi söker hem tråden". Så hemskt att någon bestämde sig för att avliva en frisk katt bara så där. Önskar någon hade tagit in henne så hon fått en chans. Vila i frid lilla katten och kram till dig TS.

Puma77
0

Händelsen om lilla-Lo gick mig helt förbi tills jag såg vad som hade hänt den lilla och det var jag som då tog bort tråden från vi söker hem. Jag blev mycket illa berörd men hade inga ord för vad jag kände så jag skrev aldrig något men det är ofta som jag inte skriver numera utan bara läser och kollar.

Men jag håller med dig och den tanken har funnits hos mig ett tag att vissa katter just uppmärksammas mer medan vissa ligger i skymundan. Det är ju väldigt tråkigt då alla katter är lika mycket värda.

//Pia

Alexej
0

Tråden "vi säker ett hem" startades egentligen för folk som läser här och där vi som jobbar med hemlösa katter privat kunde lägga ut katter. Som service för tillfälliga läsare som gärna ville köpa en hemlös katt.

Jag läser aldrig där för jag söker ingen katt. Därför har jag inte heller hört om katten. Varför skrev du inte en egen tråd om henne?

Trådar handlar om journalistik, att skriva nya saker, puttar och håller en tråd levande. Hittar en "spännande" rubrik. Jag tittar in här  varje dag men läser inte längre mycket. Men ser jag en intressant rubrik då läser jag. Sedan bor jag i Skara och ofta läser jag inte trådar som handlar om katter i Norrland eller Skåne. För där kan jag ändå inte hjälpa till.

Det är tråkigt att den lilla katten inte fick hjälp men det var inte sajtens fel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bymaruska
0

annebeate!

Jag minns tråden som Du skrev jätte sorglig och hemsk. Jag tror att uppmärksamheten uteblev för att när Du tog upp det här så var Lilla-Lo redan en ängalkatt! Hade någon kanske Du eller någon annan fört över infon här på hittis innan det var försent så hade det blivit en helt annan respons. Du som jag vet att hemlösa katter under ett avlivningshot många gånger har och får en väldig hög prio här på hittis

Jätte tråkigt Du tagit illa vid Dig. Kan bara säga ta nya tag för nästa gång är det inte försent.

Marie-Helene

[ingvarisbjorn]
0

Jag läser tyvärr aldrig i "vi söker hem", och håller jag mig också gärna ifrån trådar som behandlar situationer alltför långt bort ifrån mig. Det är tungt att läsa och veta att man inte kan göra ett jota för katten eller katterna ifråga.

Sedan är det ett ganska intressant fenomen i alla forum - vad som gör att vissa trådar fylls till brädden och engagerar många, och vad som gör att vissa bara klickas förbi. Nu tänker jag t.ex. på trådarna om Sotis/Svarten i Norje, som halva forumet kunde tänka sig att själva åka och hämta.

Ingen katt är värd mer än någon annan i mina ögon, och jag är ledsen att Lilla-Lo inte fick hjälp.

[Dezederia]
0

annabeate. Om du förvinner från hittekatter kanske någon annan katt tappar sin chans till att hitta hit. Här behövs all hjälp man kan få. Och jag tror att det är så som de flesta säger här, att man helt enkelt missat tråden. Kanske får puffa upp den några gånger för att folk ska se den.

Lilla-Lo kanske är borta nu men inte glömd. Och den lilla kissen kommer att vara en påminelse för dom flesta att titta lite extra ibland trådarna. Även jag, då jag också missade tråden helt

Hoppas innerligt att du stannar hos oss, för du behövs!

Kram

majvi
0

Jag har en dålig anslutning till internet och är inte lika mycket här som förr så jag missar en del trådar.

Jag läste i tråden om Sotis/Svarten i Norje där KKS kontaktperson skrev om att hon hade försökt förhindra avskjutning av flera katter men misslyckats, hon försökte fånga in en annan katt som var akut avlivningshotad, men i tråden gnälldes det bara om att hon inte gjorde mer för Svarten. Flera andra katter hade dött men ingen nämnde något om det.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

jag har för mig att jag skrev i den tråden i allafall och jag går alltid bara på fetstilt, kollar aldrig vilka huvudrubriker något har. Så jag kommer ihåg stackars LillaLO. MEn du har rätt, vissa trådar bara dör… OCh drunknar i tjafs.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Många gånger handlar det om slumpen att vissa trådar inte får så stor uppmärksamhet som andra.

Det kan t.ex vara en sådan banal sak som vilken tid på dygnet tråden startades.

Det kan även vara en annan diskussion som det tagit "eld" i och som många skriver i. Pågår en sådan tråd får inte andra trådar alltid den uppmärksamhet de borde ha.

Rubriken på inlägget/tråden har även betydelse för hur många besökare som läser det. Det kan man tänka på när man publicerar sitt inlägg. Försök att välja en kärnfull kort rubrik som säger vad det handlar om.

T.ex "Tragedi LillaLo dödad", "Dödade istället för räddad"…

Det råd jag kan ge är att inte ge upp. Har ni något viktigt att förmedla putta då upp tråden. Vill ni i efterhand ändra rubriken kan vi Medarbetare hjälpa er med det om vi får ett PM.

Forumet är ju ganska aktivt här på Hittekatter iFokus, vilket gör att man ibland drunknar i information. Jag som Sajtvärd missar också inlägg vilket jag ibland får kritik för. Men då jag arbetar heltid med kvällar ibland, har lång resväg och egna katter etc. kan jag inte läsa allt även hur gärna jag än skulle vilja.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[ingvarisbjorn]
0

Nu vet jag inte hur aktivt ni andra använder PM-funktionen, men vet man att andra medlemmar bor i närheten kanske man kan PM:a dem, för att vara säker på att de nås av informationen?

Lena
0

Ni kan också länka in era inlägg på Hittekatters FB sida. Det kan också ge ökat fokus och fler läsare.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
0

Tack för era inlägg!  När jag skrev om Lilla-Lo var det redan för sent. Gråter Jag greps av hans öde och därför skrev jag tråden främst till hans minne men även för att väcka eftertanke gällande hur grymma vi som människor kan vara mot ett hjälpsökande litet djur. Sorgligt nog visade få intresse för tråden och det var precis som hans öde inte berörde medlemmarna här på forumet. Jag pushade på tråden men vad hjälpte det. Jag hoppas framöver att  ingen liten kises öde ska beröra så få. Jag pushar upp tråden Älskade, älskade Lilla-Lo om någon vill läsa eller kommentera den.

Hawknestgrove
0

ja det som förvånar, är att en vet inte kollar ägare mer noga. Han var ju chipad och kan vem som helst komma in till en vet med en katt och bara avliva den?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Luecca
0

Jag läste den tråden och mådde dåligt över den men jag kommenterade inte. jag vet ärligt inte varför. Jag kanske blev avbruten av barnen eller inte kom på något värdigt att skriva. Jag vet faktiskt inte. Men jag läste tråden och den berörde mig.

Säger det här, vila i frid lilla Lo! Kyss

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Gullimat
0

Det är så sorgligt med Lilla-Lo och det berör verkligen, men har tyvärr inte läst den tidigare och nu är tråden borta på, vi söker ett hem.

Lena
0

Här finns den ursprungliga tråden om Lilla-Lo!

En mycket sorglig historia som sagt!

vilda-hilda
0

Annebeate.

Jag är inte heller så aktiv periodvis på Hittis. Men alla katter du skrivit eller kommenterat har du gjort med kälek som berör.

Läste om lilla Lo men kunde väl inte skriva pga att tårarna rann.

Vissa saker Orkar man bara inte kommentera pga att man blir så ledsen över hur människor beter sig.

Dom vet inte vad dom missar i livet som inte vill ha en katts kärlek.

Nalle